W 1889 r. po wprowadzeniu dętek wymyślonych przez Johna Dunlopa, bicykl przechrzczono na rower. W 1896 r. Anglik Hodgkinson opatentował przerzutkę – mechanizm, który pozwolił łatwiej pokonywa ć wzniesienia. Na początku ubiegłego wieku wprowadzono mechanizm tzw. wolnego koła , dzięki czemu nie było konieczności ciągłego pedałowania oraz mechanizm hamulców szczękowych typu dźwigniowego. Teraz rama nowoczesnych rowerów wykonana jest z lekkich i solidnych stopów aluminium, dzisiejsze modele miejskie mogą osiągać nawet 30 km/h . W niektórych rozrywkach sportowych – na torze lub na czas – rowerzyści używają rowerów wyposażonych w koła soczewkowate, które pozwalają osiągnąć prędkości ponad 55 km/h. W 1985 r. wypuszczono na rynek rower górski . Ten typ roweru, dzięki solidnej i lekkiej ramie, przerzutkom i przekładniom oraz oponom rowkowanym, pozwala swobodni pedałować po wiejskich, górskich lub leśnych drogach. Rower rozpowszechnił się praktyczni e od razu, lecz swojej wielkiej inauguracji doczekał się na pierwszych wielkich wyścigach kolarskich jednodniowych lub etapowych . Pojazdem podobnym do roweru jest hulajnoga. Jest to jednoślad dwukołowy z kierownicą poruszany poprzez odpychanie się nogą od podłoża. Wynaleziona przez starożytnych Rzymian hulajnoga była ulubioną rozrywką dzieci aż do połowy XX w., kiedy to wielu ludzi mogło sobie już pozwolić na kupno roweru. W 2000 r. hulajnoga została ponownie wypuszczona na rynek jako nowoczesny klejnocik technologiczny: posiada koła z poliuretanu, hamulec przy tylnim kole i ramę ze stopu aluminium. Waży niespełna 3 kg , jest prosta w demontażu. Dla bardziej leniwych są dostępne modele na akumulator lub silnik z regulowanym siedzeniem i wysokością.
Opowiedz jak udoskonalono budowa roweru od1884 roku do czasów współczesnych
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź