Opowiedz jak udoskonalono budowa roweru od1884 roku do czasów współczesnych

Opowiedz jak udoskonalono budowa roweru od1884 roku do czasów współczesnych
Odpowiedź

W 1889 r. po wprowadzeniu dętek wymyślonych przez Johna Dunlopa, bicykl  przechrzczono na rower. W 1896 r. Anglik Hodgkinson          opatentował przerzutkę – mechanizm, który pozwolił łatwiej pokonywa ć wzniesienia. Na początku ubiegłego wieku wprowadzono mechanizm tzw. wolnego koła , dzięki czemu nie było konieczności ciągłego pedałowania  oraz  mechanizm hamulców szczękowych typu dźwigniowego.                 Teraz rama nowoczesnych rowerów wykonana jest z lekkich i solidnych stopów aluminium, dzisiejsze modele miejskie mogą osiągać nawet  30 km/h . W niektórych rozrywkach sportowych – na torze lub na czas – rowerzyści używają  rowerów wyposażonych w koła soczewkowate, które pozwalają osiągnąć prędkości ponad  55 km/h.                 W 1985 r. wypuszczono na rynek rower górski . Ten typ roweru, dzięki solidnej i lekkiej ramie, przerzutkom i przekładniom oraz oponom rowkowanym, pozwala swobodni pedałować po wiejskich, górskich lub leśnych drogach.                 Rower rozpowszechnił się  praktyczni e od razu, lecz swojej wielkiej inauguracji  doczekał się na pierwszych wielkich wyścigach kolarskich  jednodniowych lub etapowych .                 Pojazdem podobnym do roweru jest hulajnoga. Jest to jednoślad dwukołowy z kierownicą poruszany poprzez odpychanie się nogą od podłoża. Wynaleziona przez starożytnych Rzymian hulajnoga  była ulubioną rozrywką dzieci aż do połowy XX w., kiedy to wielu ludzi mogło sobie już pozwolić  na kupno roweru. W 2000 r. hulajnoga  została ponownie wypuszczona na rynek jako nowoczesny klejnocik technologiczny: posiada koła z poliuretanu, hamulec przy tylnim kole i ramę ze stopu aluminium. Waży niespełna 3 kg , jest prosta w demontażu. Dla bardziej leniwych są dostępne modele na akumulator lub silnik z regulowanym siedzeniem i wysokością. 

Dodaj swoją odpowiedź