Kompozycja Kształt pola obrazowego: prostokąt stojący, leżący, kwadrat,prostokąt zbliżony do kwadratu, koło-tondo, dyptyk, tryptykKompozycja oparta na jakimś kształcie geometrycznymKompozycja jednofigurowa, wielofigurowa, portret, półpostać, portret zbiorowy itp.jednoplanowa, wieloplanowa pejzaż ze sztafażem kompozycja wielofiguralna np. w pejzażu - rzeźba lub obraz przedstawia kilka lub wiele osóbz zaznaczonym wyraźnie centrum, którym jest….Pierwszy plan wydzielony w formę teatralnej scenyPodział na dwie lub więcej strefKompozycja otwarta: ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty. W związku z tym mamy wrażenie, że istnieje jakaś ich kontynuacja poza sama kompozycją. Oś kompozycji nie jest w takim przypadku dokładnie sprecyzowana. kompozycja, która wywołuje wrażenie fragmentaryczności. Kompozycja zamknięta: przedstawione elementy są skończone, w całości, przeciwieństwo kompozycji otwartej Kompozycja dynamiczna: przeważają w niej linie skośne, dużo się dzieje, wrażenie ruchuSkomplikowana, wielokierunkowaDiagonalizm (łac. diagonalis przekątna) układ kompozycyjny akcentujący linie skośne, czego efektem jest wrażenie dynamiki.Kompozycja statyczna- spokojna, oparta głównie na kierunkach poziomych lub pionowychHoryzontalizm układ kompozycyjny akcentujący linie poziomeWertykalizm układ kompozycyjny akcentujący linie pionowe, popularny w gotyckiej architekturze katedrKompozycja pasowa: postacie pogrupowane są w poziome rzędy (pasy), pasy wyższe przedstawiają osoby dalsze (np. malarstwo egipskie)Kompozycja izokefaliczna-izokefalizmKompozycja symetryczna: gdy obie strony, po bokach osi obrazu są takie same lub bardzo podobne, wyczuwa się równowagę np. przedstawienie drogiKompozycja asymetryczna, brak równowagi kompozycji, przeciwieństwo symetriiKompozycja asymetryczna- większość elementów skupiona po lewej, prawej stronie, lub w innym miejscu barwybarwy ciepłe barwy zimne przewaga barw ciepłych lub zimnychszeroka gama barwna (kolory ciepłe i zimne)gama barwna dość ograniczona z akcentami np. czerwienigama barwna zróżnicowanagama oparta na harmonii i równowadze tonów ciepłych i zimnychjakie barwy dominują( np. czerwienie, brązy, niebieskości)część obrazu zajmuje szara ściana lub zielona draperia (tło)barwy nasycone ( barwy jaskrawe)barwy czyste stonowane, zgaszone/złamanesilne kontrasty barwne, walorowe, temperaturowe, dopełnieniowe, symultaniczne (równoczesne)repetycja barwna-powtarzanie tych samych tonów barwnychbarwy abstrakcyjne - niezależne od rzeczywistych np. ciało człowieka niebieskieobecność konturu cloisonizm Światłocień kontrasty światłocieniowe (silne, słabe)światło punktoweświatło z naturalnego źródła miesza się ze światłem sztucznymduże kontrasty waloroweużyty w obrębie szat doskonale odzwierciedla trójwymiarowość form świata realnegoświatło jest rozproszone (z delikatnym uwypukleniem centrum obrazu).synteza światła i barwy jasność (światło) uzyskane jest dzięki barwieźródło światła trudne do zidentyfikowaniaświatło pada spoza obrazu / źródło światła poza obrazemświatło rozproszonebrak tradycyjnego modelunku / światłocień umownyświatło i cień odzwierciedlane różnicami barw (ciepłe-zimne), a nie walorem.światło pada z lewej stronyoświetlona głównie postać kobiety, a tło pogrążone w cieniu / jasny plan pierwszy skontrastowany z ciemnym tłemświatłocień realistyczny (uwypukla kształty)miękki, twardy modelunek światłocieniowy.
barwa , kompozycja , światłocień, perspektywa obrazu zbierajace kłosy
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź