dBase IV

dBase IV



1.CENTRUM STEROWANIA



Dla wielu użytkowników pierwszy kontakt z dBase IV to kontakt z Centrum Sterowania, które pozwala na pełne wykorzystanie systemu menu. Z Centrum Sterowania można zrealizować następujące operacje:

- Tworzenie plików bazy danych

- Wyświetlanie i edytowanie określonych danych

- Projektowanie zapytań tworzących widoki lub aktualizujących dane

- Projektowanie formularzy do wprowadzania danych

- Przygotowanie oraz wydruk raportów i etykiet

- Projektowanie i uruchamianie aplikacji

- Zarządzanie plikami.



Wywołanie Centrum Sterowania



Do Centrum Sterowania można przejść:

- Z trybu bezpośredniego dBase IV - F2 ASSIST

- Z poziomu systemu operacyjnego DOS - napisać dBase i nacisnąć Enter.



Menu główne



Menu główne posiada trzy menu rozwijane:

- Menu Katalog zawiera opcje pozwalające tworzyć i modyfikować katalogi

- Menu Narzędzia zawiera opcje wspomagające operacje zarządzania danymi oraz opcje pozwalające zmieniać wygląd ekranu

- Menu Wyjście zawiera dwie opcje:

a) wyjście do trybu bezpośredniego

b)koniec pracy dBase IV



Nazwa katalogu



Katalog umożliwia pogrupowanie plików, które razem stanowią pewną całość. Na prawo od napisu Katalog : wyświetlana jest

ścieżka dostępu oraz nazwa otwartego katalogu.









Panele



Na ekranie Centrum Sterowania wyświetlane jest sześć paneli reprezentujących typy plików, które można utworzyć przy pomocy dBaseIV. Występujący w każdym panelu znacznik wykorzystywany jest do tworzenia pliku odpowiedniego typu. Znajdujące się wewnątrz paneli nazwy są nazwami istniejących plików. Każdy panel może zawierać do 200 nazw.



Informacje o pliku



Dwie linie w dolnej części ekranu Centrum Sterowania wyświetlają nazwę i opis pliku podświetlonego w jednym z paneli.



Linia sterowania



Znajdująca się na dole ekranu linia sterowania zawiera wykaz klawiszy funkcyjnych lub kombinacji klawiszy, przy pomocy których wykonuje się istotne operacje takie jak: wywołanie Suflera, wybranie pliku

bądź wyświetlenie innych opcji systemu menu.



WYBIERANIE PLIKÓW



Aby wybrać plik należy podświetlić jego nazwę wykorzystując klawisze kierunkowe i nacisnąć Enter.

Jeżeli opcja Instrukcje jest włączona (WŁ.) system wyświetli okienko dialogowe. W sytuacji odwrotnej (WYŁ.), po naciśnięciu Enter system nie wyświetli okienka dialogowego a w zamian automatycznie wykona określone operacje zależne od typu wybranego pliku.



Operacje wykonywane automatycznie przy wyłączonej opcji Instrukcje

---------------------------------------------------------------------------------------------

Typ pliku Działanie

Plik bazy danych Otwarcie lub zamknięcie wybranego pliku bazy

danych jako pliku źródłowego

Plik zapytań widoku Otwarcie lub zamknięcie wybranego widoku

jako pliku źródłowego

Plik zapytań aktualizu- Wykonanie aktualizacji

jących

Plik formularzy Wyświetlenie danych pliku w postaci formularza

Plik raportów Wydruk raportu

Plik etykiet Wydruk etykiet

Plik aplikacji Uruchomienie aplikacji

Jeżeli wybrany plik projektowy (formularzy, raportów lub etykiet) nie jest powiązany z aktywnie otwartym plikiem lub widokiem, wówczas pojawia się okienko dialogowe.

Można zdecydować, czy wybrany plik formatujący ma być użyty wraz z aktualnym plikiem bazy danych lub widokiem, czy też z plikiem lub widokiem, z którym jest zazwyczaj skojarzony. Okienko to pojawia się bez względu na stan opcji Instrukcje.



WYŚWIETLANIE PLIKÓW SKOJARZONYCH



Kiedy użytkownik wybierze plik bazy danych lub zapytań, wówczas nazwa wybranego pliku oraz nazwy skojarzonych z nim plików przemieszczą się w odpowiednich panelach ponad poziomą linię. Wynika to z faktu, że każdy plik utworzony poprzez Centrum Sterowania skojarzony jest przynajmniej z jednym plikiem bazy danych lub widokiem.



TWORZENIE NOWYCH PLIKÓW



Należy podświetlić znacznik w panelu odpowiadającym typowi pliku jaki chcemy utworzyć i nacisnąć Enter. Pojawi się ekran projektowania pliku odpowiedniego typu. Jeżeli tworzymy formularz, raport lub etykietę, to nowy plik odnosi się do ostatnio używanego źródła danych, zwanego aktualnym plikiem bazy danych lub aktualnym widokiem.



USUWANIE PLIKÓW



Aby usunąć plik:

1. Podświetlamy plik przeznaczony do usunięcia.

2. Naciskamy Del lub z menu Katalog wybieramy opcję Usuń podświetlony plik z katalogu.

3. Wybieramy Tak lub piszemy T.

4. Decydujemy czy chcemy plik usunąć także z dysku.



KORZYSTANIE Z MENU

---------------------------------------------------------------------------------------------

Klawisz Działanie



F10 Menu Przesuwa podświetlenie do menu głównego;

otwiera ostatnio używane menu



Alt i pierwsza litera Rozwija wybrane menu

nazwy menu



® lub Otwiera sąsiednie menu

Ż lub , następnie ż Wywołuje opcję menu

lub naciśnięcie pierwszej

litery opcji

Esc Wycofuje z menu lub listy wyborów



Ctrl-End Akceptuje wprowadzone lub zaproponowane

wartości (nastawiane w menu)



Tab, Shift-Tab, ż Przemieszcza podświetlenie między

kolumnami list wyborów



End Przemieszcza podświetlenie do ostatniej

pozycji menu lub listy wyborów



Home Przemieszcza podświetlenie do pierwszej

pozycji menu lub listy wyborów



PgDn Wyświetla następną część listy wyborów



PgUp Wyświetla poprzednią część listy wyborów

---------------------------------------------------------------------------------------------

CZYTANIE LINII STATUSU



Linia statusu występuje w dolnej części każdego ekranu projektowania dBase IV oraz ekranów BROWSE i EDIT. Linia statusu składa się z pięciu części :

1. Pierwsza część linii statusu zawiera informacje o tym, z jakiego ekranu użytkownik aktualnie korzysta.

2. Druga część opisuje plik dBase IV, z którym obecnie użytkownik pracuje. Najpierw podawana jest litera aktualnej stacji dysków, po której następuje skrócona ścieżka dostępu do pliku oraz nazwa pliku bez rozszerzenia.

3. Trzecia część określa położenie kursora . Wyświetlana w tej części linii

statusu informacja zależy od typu wywołanego ekranu. Linia określa położenie poziome na ekranie, a kolumna - położenie pionowe wewnątrz określonego obszaru ekranu.

4. W czwartej części występuje nazwa pliku bazy danych lub widoku stanowiącego źródło danych. Gdy dBase IV pracuje w sieci , system wyświetla w tej części linii statusu ( na ekranach BROWSE i EDIT ) informacje o zablokowaniu rekordu.

5. W piątej części pojawiają się wskaźniki dające informacje o klawiaturze i aktualnym rekordzie Num wskazuje, że włączony jest klawisz Num Lock,

Caps - klawisz Caps Lock, Ins - tryb wstawiania. W przypadku ekranów BROWSE i EDIT wskaźnik Del oznacza, że aktualny rekord jest zaznaczony do usunięcia.



2.SYSTEM SUFLER W dBase IV



dBase IV wyposażony jest we wszechstronny system udzielania informacji pomocniczych. System Sufler jest systemem reagującym na kontekst, co oznacza, że dBase IV udziela informacji związanych tematycznie z aktualną sytuacją. W ten sposób można rozwiązać wiele problemów. Sufler oferuje także teksty pomocnicze dotyczące tematów pokrewnych.



WYWOŁANIE SYSTEMU SUFLER



Należy:

1. Nacisnąć F1 Sufler.

2. Napisać w trybie bezpośrednim help.

3. Napisać w trybie bezpośrednim help a zaraz po nim nazwę polecenia lub elementu dBase IV.

4. Napisać w trybie bezpośrednim polecenie a następnie nacisnąć F1 Sufler.

5. Wybrać opcję Sufler z ramki zawierającej komunikat błędu.



DZIAŁANIE SYSTEMU SUFLER



Po wywołaniu systemu Sufler na ekranie pojawi się ramka Sufler, w której system wyświetla informacje dotyczące konkretnego tematu, albo wykaz umożliwiający wybór innych dostępnych tematów.

Każda ramka posiada tytuł określający temat zawartej w niej informacji. Tekst zorganizowany jest w sposób przypominający książkę, dlatego można przeglądać wyświetlane na pojedynczych ekranach strony. Klawisze F3 poprzedni i F4 następny wyświetlają odpowiednie ekrany z ciągu ekranów zawierających pomocnicze informacje.

Naciskając Esc opuszczamy ramkę Sufler i wracamy do miejsca, z którego została wywołana.





























3. PROJEKTOWANIE I ORGANIZOWANIE PLIKÓW BAZY

DANYCH



Sednem systemu dBase IV jest plik bazy danych. Zawiera on dane wykorzystywane przez system dBase IV. Pliki dostarczają również danych wyjściowych dla widoków, które z kolei zaopatrują raporty, etykiety i formularze.



WYWOŁANIE EKRANU PROJEKTOWANIA BAZY DANYCH



Ekran ten można wywołać zarówno w trybie bezpośrednim jak i z Centrum Sterowania.



Tryb bezpośredni



Aby w trybie bezpośrednim wywołać ekran projektowania bazy danych należy wprowadzić polecenie Create lub Modify structure. Jeżeli nie jest otwarty Żaden plik bazy danych wówczas dBaseIV wezwie użytkownika do wprowadzenia nazwy pliku, którego strukturę chce zmienić.



Centrum Sterowania



Aby z Centrum Sterowania utworzyć nowy plik bazy danych należy podświetlić w panelu DANE znacznik i nacisnąć Enter. Pojawi się ekran projektowania bazy danych. Aby zmienić strukturę istniejącego pliku ( gdy stosowana jest opcja ON polecenia SET INSTRUCT ), należy podświetlić nazwę pliku i nacisnąć Enter. Następnie z ramki dialogowej wybiera się opcję Zmień strukturę/porządek.

Innym sposobem jest podświetlenie nazwy pliku występującego w panelu DANE i naciśnięcie Shift-F2 Projekt. Zostanie wyświetlony ekran projektowania wybranego pliku bazy danych.

Jeżeli użytkownik wywoła ekran projektowania bazy dla już istniejącego pliku, wtedy dBase IV automatycznie otworzy menu Organizuj. Aby je zamknąć naciskamy Esc. Gdy tworzy się nowy plik pojawia się ekran projektowania bazy danych z kursorem w pierwszej kolumnie Nowe pole.`



STEROWANIE KURSOREM NA EKRANIE PROJEKTOWANIA

BAZY DANYCH

---------------------------------------------------------------------------------------------

Klawisz Działanie

Naciśnij ż lubTab Przejście do następnej kolumny



Naciśnij Shift-Tab Przejście do poprzedniej kolumny



Naciśnij lub Ż Przejście do poprzedniego lub następnego

wiersza

Naciśnij lub ® Przesunięcie w danej kolumnie kursora w

lewo lub w prawo



Z menu Szukaj wybierz Przejście do pierwszego pola

opcję Pierwsze pole



Z menu Szukaj wybierz Przejście do ostatniego pola

opcję Ostatnie pole



Z menu Szukaj wybierz Przejście do konkretnego pola.

opcję Numer pola Numery pól zawiera kolumna Nr

i napisz numer pola

---------------------------------------------------------------------------------------------

PROJEKTOWANIE PLIKÓW BAZY DANYCH



Na rysunku pokazany jest ekran projektowania bazy danych. Wyświetlona jest tablica, w której każdemu wierszowi odpowiada jedno pole aktualnego pliku bazy danych. W kolumnach zawarte są atrybuty każdego z pól. Zdefiniowane atrybuty tworzą strukturę pliku bazy danych.



Nadawanie polu nazwy



Do tego celu służy kolumna Nazwa pola. Po wpisaniu nazwy należy nacisnąć Enter, by przejść do następnej pozycji.

Nazwy pól muszą spełniać następujące warunki:

- Każde pole w pliku bazy danych musi posiadać swoją nazwę.

- Nazwa pola może składać się z kombinacji do 10 znaków : liter cyfr i podkreśleń.

- Pierwszy znak musi być literą.

- Nie wolno używać znaków przestankowych, spacji i innych znaków specjalnych.



Definiowanie typu pola



Tworząc strukturę bazy danych trzeba określić typ wszystkich zawartych w nim pól. Służy do tego kolumna Typ pola. Jeżeli kursor jest w tej kolumnie, wtedy naciskając klawisz spacji wyświetlamy odpowiedni typ pola.

Typy pól :

1. Charakter(Znakowe) - zawiera do 254 znaków lub cyfr.

2. Numeryczne - ma szerokość od 1 do 20 znaków. Liczby zawarte w polach numerycznych przechowywane są jako stałoprzecinkowe, czyli posiadające określoną ilość miejsc dziesiętnych.

3. Float(Zmiennoprzecinkowe) - ma szerokość od 1 do 20 znaków. Liczby są w nich przechowywane jako zmiennoprzecinkowe. Pól tego typu najczęściej używa się w aplikacjach o charakterze naukowym. Mogą przyspieszyć dzielenia i mnożenia, zwłaszcza gdy dotyczą one bardzo dużych lub bardzo małych liczb.

4. Data - ma zawsze szerokość ośmiu znaków. Przechowuje dane określające rok, miesiąc i dzień.

5. Logiczne - zawiera jedynie pojedyncze znaki T, N, t, n reprezentujące wartość logiczną prawda (T, t) lub fałsz (N, n).

6. Opisowe(memo) - zawiera do 10 znaków. Pozwala przechowywać duże dokumenty, których rozmiar ograniczony jest jedynie dostępną pamięcią. Pole opisowe jest w rzeczywistości jedynie wskaźnikiem, podczas gdy tekst przechowywany jest w specjalnym pliku opisowym.



Indeksowanie pola



Plik można uporządkować wg. zaindeksowanego pola. W kolumnie Index klawisz spacji przełącza między T a N. Po wybraniu T dBase IV utworzy znacznik indeksu bazujący na wartości pola opisanego w danym wierszu kolumny Index.

UWAGA:

Nie wolno indeksować pól logicznych i opisowych (memo).



Dodawanie opisu pliku bazy danych



Aby dodać lub zmodyfikować opis aktywnego pliku bazy danych należy wybrać z menu Układ opcję Edytuj opis bazy danych.



Dodawanie i usuwanie pól



Jeżeli do struktury pliku chcemy dodać pole, umieszczamy kursor w polu, przed które chcemy wprowadzić nowe pole i naciskamy Ctrl-N. Aby usunąć pole, umieszczamy na nim kursor i naciskamy Ctrl-U.



ZAPISYWANIE ZMIAN I KONTYNUACJA PRACY



1. Zapisywanie zmian w trakcie pracy.



Aby zapisać zmiany, nie opuszczając ekranu projektowania bazy danych należy użyć opcji Zachowaj strukturę bazy danych z menu Układ. Teraz istnieje możliwość nadania, zaakceptowania lub modyfikacji nazwy pliku bazy danych. Po naciśnięciu Enter można skopiować plik a także nadać mu nową nazwę. System kopiuje wówczas pliki o rozszerzeniu .dbf, .dbt, .mdx.

2. Zapisywanie zmian i opuszczanie ekranu projektowania bazy danych.

Aby zachować nową lub zmodyfikowaną strukturę bazy danych należy użyć opcji Zachowaj zmiany i wyjdź z menu Wyjście. Kiedy po raz pierwszy zapisujemy nową strukturę bazy danych, dBase IV prosi o nadanie nazwy utworzonemu plikowi.



OPUSZCZANIE EKRANU PROJEKTOWANIA BAZY DANYCH



Gdy nie chcemy zachować zmian dokonanych w strukturze pliku bazy danych używamy opcji Porzuć zmiany i wyjdź z menu Wyjście lub naciskamy Esc. Gdy system zapyta o potwierdzenie anulowania zmian - wybieramy Tak.



DRUKOWANIE STRUKTURY PLIKU BAZY DANYCH



Po utworzeniu struktury pliku bazy danych warto ją wydrukować, aby zobaczyć jak została zaprojektowana. Służy do tego opcja Drukuj strukturę bazy danych z menu Układ ekranu projektowania bazy danych. Na ekranie pojawi się menu Drukuj.























































4. Organizowanie plików bazy danych.



KATALOG dBASEIV



Katalog stanowi jednostkę organizacyjną, grupującą związane ze sobą pliki. Wszystkie pliki zawarte w aktywnym katalogu dBase IV wyświetlane są w sześciu panelach ekranu Centrum Sterowania. W pewnym sensie pliki są niezależne od katalogów dBase IV. Jeden plik może znajdować się w kilku katalogach.

Każdy katalog posiada swój własny opis zawartych w nim plików. Jest to przydatne, gdy ten sam plik wykorzystuje się w różnych katalogach do rożnych celów.

Nazwa tworzonego pliku jest automatycznie dodawana do otwartego katalogu. odnosi się to do plików bazy danych, formularzy etykiet i plików innych typów.

Można utworzyć dowolną ilość katalogów dBase IV. Jednym z powodów ich tworzenia jest uproszczenie list plików wyświetlanych na ekranie. Katalogi pozwalają wyeliminować ze środowiska roboczego zbędne pliki, umożliwiając skoncentrowanie się tylko na plikach aktualnie potrzebnych. Mogą również pokazać, które pliki są ze sobą powiązane.



Tworzenie nowego katalogu



Tworząc nowy katalog należy przestrzegać następujących reguł :

1. nazwa nie może przekraczać ośmiu znaków

2. w nazwach katalogów można używać liczb i znaku podkreślenia, lecz nie wolno używać spacji i znaków przestankowych

3. nazwy można wpisywać małymi lub dużymi literami, jednakże dBase IV przekształca je w duże litery.



Aby utworzyć nowy katalog należy :

1. otworzyć menu Katalog naciskając Alt-K

2. napisać O by uaktywnić opcję Otwórz nowy katalog

3. podświetlić znacznik i nacisnąć Enter. Pojawi się okienko dialogowe

4. wpisać nazwę nowego katalogu i nacisnąć Enter. Pojawi się ekran Centrum Sterowania z pustymi panelami.



Objaśnienie typów plików



Każde zapytanie, formularz, raport, etykieta i program mogą być zdefiniowane przez jeden, dwa lub trzy pliki:

1. projektowy - tworzy się go przy pomocy modułów projektowania. Na przykład plik .scr jest plikiem projektowym formularza

2. kiedy zapisujemy pliki projektowe, dBase IV automatycznie tworzy pliki kodowe, zawierające wygenerowany kod dBase IV. Pliki te przydają się, gdy chcemy zmodyfikować utworzony kod. Na przykład pliki .fmt, są plikami wygenerowanego kodu formularzy

3. gdy używamy zapytania, formularza, raportu, etykiety lub programu, wówczas system kompiluje pliki kodowe. Skompilowane pliki zastępują kod dBase IV krótkimi poleceniami, co pozwala szybciej działać. Pliki .fmo są skompilowanymi plikami formularzy.



Rozszerzenia nazw plików

---------------------------------------------------------------------------------------------

Typ pliku Panel Plik projektowy Plik kodowy Plik skompilowany

Baza danych Dane .dbf



Zapytanie two-

rzące widok Zapytania .qbe .qbe .qbo



Zapytanie ak-

tualizujące Zapytania .upd .upo



Formularz Formularze .scr .fmt .fmo



Raport Raporty .frm .frg .fro



Etykieta Etykiety .lbl .lbg .lbo



Program Aplikacje .prg .dbo

---------------------------------------------------------------------------------------------

Dodawanie pliku do katalogu



Opcja Dodaj plik do katalogu umożliwia dodanie pliku do katalogu. Każdy panel Centrum Sterowania może zawierać 200 plików.

Aby dodać plik do katalogu należy :

- przejść do panelu z plikami odpowiedniego typu

- nacisnąć Alt-K, aby otworzyć menu Katalog

- napisać D, aby wybrać opcję Dodaj plik do katalogu. W prawej części ekranu pojawi się lista plików

- podświetlić odpowiedni plik i nacisnąć Enter. System poprosi o zredagowanie opisu pliku

- dodać opis i nacisnąć Enter. dBase IV wprowadzi plik do aktualnego panelu.









Usuwanie pliku z katalogu



Aby usunąć plik z katalogu ( nie z dysku ) :

1. podświetlić nazwę pliku, który chcemy usunąć

2. Nacisnąć Alt-K, następnie U lub Del. dBase IV zapyta o potwierdzenie chęci usunięcia pliku z katalogu

3. napisać T ( tak )

4. dBase IV również pyta, czy chcemy usunąć plik z dysku ( piszemy N - nie ).



Opis pliku



Do redagowania opisu pliku służy opcja Zmień opis podświetlonego pliku z menu Katalog. System wyświetla opis na dole ekranu, po prawej stronie słowa Opis.





















































































5. Ekrany BROWSE i EDIT



Oba ekrany przedstawiają na dwa różne sposoby informacje zawarte w pliku bazy danych. Pozwalają wyświetlać, wprowadzać, edytować i usuwać dane.



Ekran EDIT zawiera tylko jeden rekord może składać się z więcej niż jednego ekranu. Jest przydatny do wyszukiwania lub wprowadzania danych do konkretnych rekordów.



Na ekranie BROWSE rekordy występują w postaci tablicy. Każdy wiersz tablicy zawiera jeden rekord. Ekran ten jest przydatny do szybkiego przeglądania większej liczby rekordów.

































































6.Organizowanie danych



Co to jest indeks?



Indeks organizuje dane zawarte w pliku bazy danych tak, by system wyświetlał je w określonej kolejności. Nie ulega przy tym zmianie fizyczne uporządkowanie rekordów. w dowolnej chwili można dodawać nowe indeksy, aby wyświetlać dane w jeszcze innym porządku.



Pliki indeksowe w dBase IV



dBase IV przechowuje utworzone przy pomocy systemu menu indeksy w pliku o rozszerzeniu .mdx. Zawiera on max 47 oddzielnych indeksów posiadających unikalne znaczniki ( nazwa indeksu wewnątrz pliku .mdx ).

Można utworzyć dwa rodzaje indeksów :

- proste - sortujące wg. jednego kryterium

- złożone - sortujące wg. wielu kryteriów.



Tworzenie indeksu prostego



Należy :

1. przejść do panelu Dane w Centrum Sterowania, podświetlić plik, który chcemy zaindeksować i nacisnąć F2 Dane lub Shift F2 Projekt. Pojawi się menu Organizuj

2. otworzyć menu Organizuj, podświetlić opcję Twórz nowy indeks i nacisnąć Enter.



Nadawanie nazwy indeksowi



Aby nadać nazwę indeksowi należy :

1. podświetlić opcję Nazwa indeksu i nacisnąć Enter

2. napisać nazwę indeksu ( do 10 znaków ).



Definiowanie indeksu



W dBase IV indeksy definiuje się przy pomocy wyrażeń indeksujących. Decydują one o sposobie organizacji pliku bazy danych. Mogą nimi być nazwy pól lub też kombinacja nazw pól, operatorów i funkcji.

Aby zdefiniować wyrażenie indeksujące należy :

1. podświetlić opcję Wyrażenie indeksujące i nacisnąć Enter

2. napisać poprawne wyrażenie lub nacisnąć Shift-F1 Wybierz, aby wybrać odpowiednią nazwę, następnie podświetlić ją i nacisnąć Enter

3. po zakończonym definiowaniu nacisnąć Enter. Wyrażenie indeksujące pojawi się w nawiasach klamrowych a podświetlenie przemieści się do opcji Klauzula FOR.



Indeksowanie wybranych rekordów



Służy do tego Klauzula FOR. Po nadaniu nazwy indeksowi i określeniu wyrażenia indeksującego należy :

1. podświetlić opcję Klauzula FOR i nacisnąć Enter

2. wpisać warunek albo po naciśnięciu3. nft F1 wybrać nazwę pola, operator lub funkcję, którą chcemy wykorzystać

laszacisnąć Ctrl-End, aby zapisać i uaktywnić indeks.



Porządkowanie indeksu



Opcja Porządek indeksu pozwala określić czy indeks powinien być uporządkowany rosnąco, czy malejąco. Po jej otwarciu należy nacisnąć Enter lub klawisz spacji, aby przełączyć opcję między ROSNĄCY a MALEJĄCY.



Używanie indeksu



System automatycznie uaktywnia nowo utworzony indeks. Aby wybrać inny indeks należy :

1. nacisnąć Alt-O, aby otworzyć menu Organizuj

2. napisać P, aby wybrać opcję Porządkuj rekordy wg. indeksu. W prawej części ekranu pojawi się lista zawierająca znaczniki aktywnych indeksów i nazwy aktywnych plików indeksowych .ndx.

3. podświetlić nazwę znacznika indeksu lub nazwę pliku, który ma służyć do uporządkowania pliku

4. nacisnąć Enter, aby uaktywnić podświetlony indeks



Tworzenie indeksu złożonego



Należy :

1. nacisnąć Alt-O, aby otworzyć menu Organizuj, a następnie napisać T, aby wybrać opcję Twórz nowy indeks

2. nacisnąć Enter i napisać nazwę tworzonego indeksu. Ponownie nacisnąć Enter, zostanie podświetlona opcja Wyrażenie indeksujące

3. nacisnąć Enter, wpisać kompletne wyrażenie indeksujące albo, aby wyświetlić listę pozwalającą utworzyć wyrażenie indeksujące nacisnąć Shift-F1 Wybierz

4. po skończonym wprowadzaniu wyrażenia indeksującego nacisnąć Enter. Podświetlona jest opcja Klauzula FOR. Należy przesunąć kursor do opcji Porządek indeksu

5. naciskając klawisz spacji lub Enter wybrać porządek ROSNĄCY lub MALEJĄCY

6. nacisnąć Ctrl-End, aby zapisać utworzony indeks.



Znak + łączy pola znakowe ( typu charakter ) w jedno złożone wyrażenie indeksujące. Połączenie znakiem + dwóch pól numerycznych sumuje zawartość tych pól i spowoduje uporządkowanie indeksu wg. powstałej sumy.



Modyfikowanie istniejącego indeksu



W celu zmiany istniejącego indeksu dBase IV należy wywołać ekran BROWSE / EDIT lub ekran projektowania bazy danych i wybrać z menu Organizuj opcję Zmień istniejący indeks, podświetlić indeks, który chcemy zmodyfikować i nacisnąć Enter. Po dokonaniu zmian należy nacisnąć Ctrl-End, aby je zapisać.



Ukrywanie powielonych rekordów



W celu zmodyfikowania indeksu tak, by system pominął rekordy zawierające identyczne dane w polu będącym kluczem indeksu, należy wykonać następujące działania :

1. z menu Organizuj wybrać opcję Zmień istniejący indeks. Na ekranie pojawi się lista znaczników indeksów

2. podświetlić odpowiedni indeks i nacisnąć Enter. Pojawi się menu podrzędne

3. podświetlić opcję Tylko pierwsze wystąpienie i nacisnąć klawisz spacji lub Enter ( aby ustawić ją w stan Tak )

4. nacisnąć Ctrl-End, aby zapisać indeks.



Usuwanie indeksu



W tym celu wybrać należy opcję Wyrzuć zbędny znacznik indeksu z menu Organizuj. Na ekranie pojawi się wykaz znaczników indeksowych. Należy podświetlić nazwę znacznika, który chcemy usunąć i nacisnąć Enter. Indeks zostanie usunięty z pliku wieloindeksowego.



















7. Sortowanie pliku bazy danych



Sortowanie jest rzadziej używane niż indeksowanie. W wyniku sortowania tworzony jest nowy, posortowany plik bazy danych. Pierwotny plik pozostaje nieposortowany.



Aby posortować plik należy :

1. na ekranie Centrum Sterowania podświetlić nazwę pliku, który chcemy posortować i nacisnąć Shift-F2 Projekt lub F2 Dane

2. nacisnąć Alt-O, aby otworzyć menu Organizuj. Następnie należy napisać S, aby wybrać opcję Sortuj bazę danych wg. listy pól

3. nacisnąć Shift-F1 Wybierz, aby wyświetlić listę możliwych do użycia nazw pól. Niektóre z nich ( pola logiczne lub opisowe ) mogą być przyciemnione. Oznacza to, że pól tych nie można użyć w procesie sortowania

4. przy pomocy klawisza Ż należy przesunąć kursor do pola, które będzie pierwszym kryterium sortowania i nacisnąć Enter. Nazwa wybranego pola pojawi się w pierwszej kolumnie Porządek pól.

5. nacisnąć ponownie Enter. Kursor znajduje a

6. naciskając klawisz spacji wybrać należy typ sortowania dla pierwszego pola

7. aby określić drugie kryterium sortowania należy nacisnąć Enter. Kursor przesunie się do drugiego wiersza kolumny Porządek pól. Naciskając Shift-F1 Wybierz otworzymy listę. Przy pomocy klawisza Ż trzeba przesunąć kursor do pola, które ma służyć jako drugie kryterium sortowania, i nacisnąć Enter. Nazwa pola pojawi się w drugim wierszu kolumny Porządek pól. Po naciśnięciu Enter kursor przemieści się do kolumny Typ sortowania

8. za pomocą klawisza spacji wybrać rodzaj sortowania

9. po skończeniu należy nacisnąć Ctrl-End lub Enter. System poprosi o nadanie nazwy nowemu, posortowanemu plikowi

10. napisać nazwę nowego pliku i nacisnąć Enter. Pierwotny plik bazy danych pozostaje nadal otwarty

11. wpisać opis nowego pliku i nacisnąć Enter.

UWAGA :

- można sortować wg. kombinacji utworzonej z najwyżej 10 pól

- nie można sortować bazując na polach logicznych lub opisowych

- nie można używać wyrażeń jako kryteriów sortowania

- można sortować wg. danych różnych typów ( w przeciwieństwie od indeksowania ).









4. FORMULARZE



FORMULARZ - jest to zaprojektowany ekran pozwalający wyświetlać i modyfikować dane zawarte w pliku bazy danych lub w widoku. Przy pomocy ekranu projektowania formularzy można utworzyć własny formularz. Pliki projektowe formularzy (.scr ), podobnie jak pliki projektowe raportów czy etykiet, nie zawierają danych, lecz jedynie zdefiniowane formaty.



PLIKI FORMULARZY



dBase IV przechowuje każdy formularz w trzech plikach różnych typów. Plik .scr zawiera projekt formularza utworzony na ekranie projektowania formularzy, plik .fmt zawiera kod w dBase IV, a plik o rozszerzeniu .fmo jest skompilowaną wersją pliku o rozszerzeniu .fmt.



PLANOWANIE FORMULARZA



W formularzu wykorzystuje się pięć podstawowych elementów :

1. pola z wykorzystywanego pliku bazy danych lub widoku

2. nowe pola wyliczane, których nie zawiera plik bazy danych lub widok

3. tekst

4. ramki

5. linie



Podczas projektowania formularza można sprawdzić jak będzie wyglądał, gdy wypełni się go danymi. W tym celu trzeba nacisnąć F2 Dane. Aby powrócić do ekranu projektowania formularzy należy nacisnąć Shift F2 Projekt.

Są trzy sposoby zapisania formularza :

n wybierając opcję Zachowaj formularz z menu Układ

n wybierając opcję Zachowaj zmiany i wyjdź z menu Wyjście

n naciskając Ctrl-W.



SZYBKI UKŁAD



dBase IV oferuje łatwy sposób stworzenia podstawowego formularza. Ten podstawowy format nosi miano szybkiego układu.

Aby wykorzystać szybki układ :

1. w Centrum Sterowania należy podświetlić plik bazy danych lub widok, dla którego chcemy utworzyć formularz

2. jeżeli w menu Narzędzia/Parametry jest włączona opcja Instrukcje, należy dwukrotnie nacisnąć Enter, aby otworzyć plik bazy danych lub widok. W przeciwnym wypadku naciskamy Enter tylko jeden raz. Nazwa pliku bazy danych lub widoku powinna pojawić się w panelu ponad poziomą linią.

3. należy podświetlić w panelu Formularze i nacisnąć Enter. W ten sposób zostanie wywołany ekran projektowania formularzy.

4. w menu Układ należy podświetlić opcję Szybki układ

5. nacisnąć Enter - na ekranie projektowania pojawi się szybki układ



MODYFIKOWANIE FORMULARZA



Podczas modyfikowania formularza na ekranie projektowania formularzy można :

n usunąć określone pola

n dodać nowe pola z wykorzystaniem pliku bazy danych

n wprowadzić tekst

n rysować ramki i linie

n sterować wprowadzaniem danych.



Usuwanie pola



W tym celu należy :

1. przesunąć kursor do pola, które chcemy usunąć

2. nacisnąć Del albo użyć opcji Usuń pole z menu Pola

3. otworzyć menu Pola i wybrać opcję Usuń pole. Na ekranie pojawi się lista pól

4. wybrać pole, które chcemy usunąć. Szablon tego pola zniknie z ekranu projektowania formularzy.



Dodawanie pola



Należy :

1. przy pomocy klawiszy kierunkowych przesunąć kursor do miejsca, w którym chcemy umieścić pole.

2. nacisnąć F5 Pole. Pojawi się lista pól, której lewa kolumna zawiera pola z wykorzystywanego pliku bazy danych. Jeżeli źródłem danych jest widok posiadający pola wyliczane - system dołączy je do listy

3. podświetlić pole, które chcemy umieścić w formularzu i nacisnąć Enter. Pojawi się nowe menu. Pozycje powyżej linii charakteryzują wybrane pola ( nazwa pola, typ, szerokość, miejsca dziesiętne ).

4. nacisnąć Ctrl-End. Na ekranie pojawia się szablon pola.



Dodawanie pola wyliczanego



Aby dodać do formularza pole wyliczane należy :

1. przesunąć kursor do miejsca, w którym chcemy wprowadzić pole wyliczane

2. nacisnąć F5 Pole - pojawi się menu podrzędne, pokazujące w lewej kolumnie nazwy pól w wykorzystywanym pliku bazy danych lub widoku, a w prawej kolumnie - już utworzone dla formularza pola wyliczane

3. podświetlić znacznik i nacisnąć Enter. Pojawi się specjalne menu podrzędne dla pól wyliczanych z podświetloną opcją Nazwa

4. nacisnąć Enter, wpisać nazwę pola i ponownie nacisnąć Enter

5. podświetlić opcję Opis, nacisnąć Enter a wprowadzić opis pola wyliczanego( mniej niż 80 znaków ) i ponownie nacisnąć Enter

6. podświetlić opcję Wyrażenie i nacisnąć Enter a potem wpisać wyrażenie definiujące pole.

7. zakończyć wprowadzanie wyrażenia naciskając Enter

8. nacisnąć Ctrl-End. dBase IV umieści pole wyliczane w formularzu.



Definiowanie szerokości i wysokości formularza



Formularz nie może być szerszy niż ekran lecz może być dłuższy. Szerokość formularza nie przekracza 80 znaków, a wysokość jest limitowana ilością dostępnej pamięci. Do przesuwania formularza w górę i w dół służą klawisze kierunkowe.

Linia 0 na ekranie projektowania formularzy powinna pozostać pusta. Jest ona zarezerwowana dla menu poziomego i wszystko, co zostanie w niej zapisane będzie usunięte po wygenerowaniu formularza.



Ustawianie marginesów



Gdy pisząc tekst użytkownik przekroczy prawy margines ( zaznaczony na liniale przez prawy nawias kwadratowy ) to usłyszy sygnał ostrzegawczy.

dBase IV w trybie edycji układu nie przenosi wyrazów. Na ekranie projektowania formularzy marginesy ( ustawione przy pomocy opcji Modyfikuj liniał z menu Tekst ) służą jedynie do wyrównywania tekstu lub określania pozycji, w jakiej znajdzie się kursor, gdy zostanie naciśnięty klawisz Enter.



Wyrównywanie tekstu w formularzu



Służy do tego opcja Pozycja z menu Tekst. Opcja ta otwiera menu podrzędne, zawierające opcje Lewa, Centralna, Prawa.



Przemieszczanie i kopiowanie tekstu i pól



Aby przemieścić lub skopiować tekst lub pole należy :

1. umieścić kursor na początku wybranego tekstu lub pola

2. nacisnąć F6 Zaznacz

3. wykorzystując klawisze kierunkowe podświetlić znaki lub symbole szablonów, które chcemy przemieścić lub skopiować

4. nacisnąć Enter

5. nacisnąć F7 Przenieś, aby przenieść wybrany element w inne miejsce lub F8 Kopia, aby skopiować

6. umieścić kursor w miejscu, do którego chcemy przenieść lub skopiować tekst lub pole. Wraz z kursorem przemieszcza się zarys tekstu lub pola

7. nacisnąć Enter.



Usuwanie tekstu



Do usuwania tekstu z ekranu projektowania formularzy służy klawisz Del.

Aby usunąć blok tekstu należy wykonać następujące czynności :

1. przesunąć kursor do początku tekstu, który chcemy usunąć

2. nacisnąć F6

3. podświetlić wybrany fragment tekstu, a potem nacisnąć Enter

4. nacisnąć Del.



Dodawanie ramek



Ramki stanowią przydatny element graficzny, łączący wizualnie związane ze sobą informacje, a także uwydatniający tekst i pola.

Aby dodać do formularza ramkę należy :

1. otworzyć menu Układ i wybrać menu Ramka. Pojawia się menu podrzędne z trzema opcjami

2. wybrać sposób rysowania obrzeża ramki : liniami lub określonym znakiem. Po wybraniu opcji Użyj znaku pojawi się lista dostępnych rozszerzonych znaków ASCII. Należy przesunąć podświetlenie do odpowiedniego znaku i nacisnąć Enter

3. umieścić kursor w miejscu, w którym ma pojawić się lewy, górny róg ramki i nacisnąć Enter

4. przesunąć kursor do miejsca, w którym będzie prawy dolny róg ramki

( rysuje się ramka tymczasowa ). Po naciśnięciu Enter pojawi się utworzona ramka.



Dodawanie linii



Linie stanowią element graficzny pozwalający uwypuklić tekst na formularzu. Aby dodać do formularza linię należy :

1. otworzyć menu Układ i wybrać opcję Linia. Pojawi się menu podrzędne

2. wybrać wzór linii

3. umieścić kursor w miejscu stanowiącym początek linii, nacisnąć Enter i narysować linię za pomocą klawiszy kierunkowych. Rysowana linia może składać się z odcinków poziomych i pionowych

4. po skończonym rysowaniu nacisnąć Enter.



Użycie koloru



Do przypisania kolorów służy opcja Wyświetlanie z menu Tekst. Możliwe jest przypisanie kolorów elementom już istniejącym oraz elementom, które chcemy wprowadzić.

Aby przypisać kolory istniejącym elementom należy :

1. wybrać tekst, ramkę lub pole umieszczając na nim kursor

2. z menu Tekst wybrać opcję Wyświetlanie

3. przypisać kolory i na koniec nacisnąć Ctrl-End. Gdy usuniemy kursor z wybranego elementu pojawią się nowe kolory.



Aby przypisać kolory elementom, które chcemy wprowadzić należy :

1. wybrać kolor korzystając z menu podrzędnego Wyświetlanie

2. po wybraniu kolorów nacisnąć Ctrl-End

3. wprowadzić nowe elementy. Cały nowy tekst, nowe pola i ramki będą mieć wybrany barwy.



Użycie szablonów pól



Szablon pokazuje szerokość pola oraz typ danych przyjmowanych przez to pole. Opcja Szablon z menu Modyfikuj pole pozwala określić typ przyjmowanych danych oraz sposób ich wyświetlania.

Symbole używane w szablonach :

---------------------------------------------------------------------------------------------

Symbol Akceptuje



9 Cyfry od 0 do 9 dla danych typu charakter ( znakowych );

cyfry lub znaki plus i minus dla danych numerycznych



# Cyfry, spację, kropkę lub przecinek dziesiętny, znaki plus

i minus



A Tylko litery



N Litery, cyfry i znak podkreślenia; nie przyjmuje spacji i

znaków przestankowych



Y T, t, N, n. Przekształca małe litery t i n w duże



L T lub N

X Dowolny znak



! Dowolny znak, lecz przekształca małe litery w duże



inne inne symbole

---------------------------------------------------------------------------------------------



Symbole używane we wzorcach pól numerycznych

---------------------------------------------------------------------------------------------

Symbol Znaczenie

. Określa pozycję separatora dziesiętnego



, Wyświetla przecinki, jeżeli wprowadzona liczba składa

się z ponad trzech cyfr



* Wyświetla zera wiodące w postaci *



$ Wyświetla zera wiodące w postaci $

---------------------------------------------------------------------------------------------

Aby zdefiniować szablon pola należy :

1. nacisnąć F5 Pole, jeżeli kursor znajduje się na szablonie pola, który chcemy zdefiniować

2. w menu podrzędnym Modyfikuj pole podświetlić opcję Szablon i nacisnąć Enter. Znikną wtedy nawiasy klamrowe otaczające znak, a kursor znajdzie się na końcu szablonu. Na ekranie pojawi się ramka zawierająca symbole, których można użyć dla danego pola

3. nacisnąć Home, aby umieścić kursor na pierwszym znaku szablonu i wprowadzić do wzorca odpowiednie symbole

4. nacisnąć Enter - ponownie pojawią się nawiasy klamrowe

5. nacisnąć Ctrl-End.



Opcja Funkcje obrazu



Opcja ta pozwala dodatkowo kontrolować dane wprowadzane do konkretnego pola. Aby użyć funkcji obrazu należy :

1. przesunąć kursor do pola, które chcemy kontrolować

2 nacisnąć F5 Pole

3. napisać F, aby otworzyć menu podrzędne Funkcje obrazu

4. podświetlić opcję, którą chcemy zmienić i nacisnąć Enter, który włącza i wyłącza daną opcję

5. nacisnąć Ctrl-End, aby opuścić menu podrzędne. Wokół funkcji obrazu pojawią się nawiasy klamrowe

6. nacisnąć Ctrl-End.



Określenie granicznych wartości



Opcje edycji pozwalają określić zakres wartości akceptowanych przez dane pole, obowiązujący także dla ekranów BROWSE i EDIT.

Aby ustawić opcję edycji należy :

1. umieścić kursor na polu, do którego ma być zastosowana opcja edycji i nacisnąć F5 Pole

2. napisać O, aby otworzyć menu podrzędne Opcje edycji

3. jeżeli opcje są przyciemnione trzeba nacisnąć klawisz spacji, aby włączyć opcję Edycja dozwolona

4. podświetlić odpowiednią opcję i wprowadzić dane określające dozwolony zakres wartości

5. nacisnąć dwukrotnie Ctrl-End, aby zapisać wprowadzone informacje i powrócić do ekranu projektowania formularzy.



Opis formularza



Opcja Edytuj opis formularza z menu Układ pozwala wprowadzić lub zmodyfikować opis formularza. Opis ten wyświetlany będzie w aktualnym katalogu.



Zapisywanie formularza



Służy do tego opcja Zachowaj formularz z menu Układ.



Korzystanie z formularza



Aby wywołać formularz należy podświetlić w panelu Formularze nazwę odpowiedniego pliku i nacisnąć F2 Dane.



Pola opisowe ( memo ) - wyświetlanie i wprowadzanie danych



Aby do pola opisowego wprowadzić dane należy nacisnąć F9 Zoom albo Ctrl-Home. W ten sposób otworzy się znacznik lub okno memo. Należy ponownie nacisnąć F9 Zoom, aby rozszerzyć okno na cały ekran. Do zamknięcia go służy opcja Ctrl-Home.

UWAGA : znacznik pola opisowego ( memo ) przyjmuje postać MEMO gdy pole zawiera tekst, a postać memo ( małe litery ), gdy jest puste.























9. Tworzenie etykiet



Jedną z najbardziej przydatnych właściwości dBase IV jest zdolność drukowania etykiet z wykorzystaniem danych przechowywanych w pliku iwe danych lub widoku. Możlę. Jjest m. in. tworzenie etykiet pocztowych, plakietek identyfikacyjnych, nalepek bagażowych, etykiet towarów a także wykonywanie nadruków na kopertach.



Wywoływanie ekranu projektowania etykiet



Ekran ten można wywołać albo z Centrum Sterowania, albo w trybie bezpośrednim.

Aby z poziomu Centrum Sterowania utworzyć nową etykietę należy :

1. podświetlić plik bazy danych lub widok, który chcemy wykorzystać i nacisnąć Enter

2. wybrać opcję Otwórz plik lub opcję Otwórz widok

3. podświetlić znacznik w panelu Etykiety i nacisnąć Enter. Pojawi się ekran projektowania etykiet.



Aby utworzyć nową etykietę pracując w trybie bezpośrednim należy wydać polecenie CREATE LABEL.



Wprowadzanie tekstu i pól



Ekran projektowania etykiet umożliwia wprowadzanie tekstu i pól. dBase IV drukuje ten sam tekst na każdej etykiecie. Dane z rekordu pliku bazy danych lub widoku drukuje w miejscach, w których umieszczono pola. Dla każdego rekordu powstaje jedna etykieta.



Określanie wymiarów etykiety



dBase IV drukuje w jednej kolumnie standardowe etykiety o wysokości 15/16 cala. Aby zmienić nastawy standardowe należy otworzyć menu Rozmiary ( naciskając Alt-R ). Opcja Rozmiar standardowy otwiera menu podrzędne, które zawiera wykaz standardowych rozmiarów.

Opcje menu Rozmiary :

---------------------------------------------------------------------------------------------

Opcja Opis

Szerokość etykiety Określa szerokość etykiety mierzoną ilością

znaków. Zakłada używanie 10 znaków na cal

( Pica ). Przy używaniu innego kroju pisma np.

Elite lub zagęszczonego należy odpowiednio

zmienić wartość opcji Szerokość etykiety.

Maksymalna szerokość wynosi 255 znaków.

Wysokość etykiety Określa wysokość etykiety mierzoną ilością

drukowanych linii. Zakłada drukowanie 6 linii

na cal. Maksymalna wysokość wynosi 255

linii.



Przesunięcie Określa przesunięcie głowicy drukarki.

dBase IV dodaje tę wielkość do początkowej

pozycji głowicy, określonej w opcji Lewy

margines w menu podrzędnym Rozmiary

strony. Wielkość przesunięcia wynosi od 0 do

254.



Linie między etykietami Określa liczbę pustych linii między dolną

krawędzią etykiety a górną krawędzią

następnej etykiety. parametr ten wynosi od 0

do 16.



Odstępy między kolu- Określa liczbę spacji między prawą krawędzią

mnami etykiet etykiety a lewą krawędzią następnej etykiety.

Wartość maksymalna zmienia się w zależności

od ilości kolumn i wielkości przesunięcia.

Nie może przekroczyć 254.



Kolumny etykiet Określa ilość etykiet drukowanych w jednym

rzędzie. Parametr ten zawiera się w przedziale

od 1 do 15.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Dodawanie tekstu



Aby wprowadzić do etykiety dowolny tekst należy wpisać go po umieszczeniu kursora w dowolnym miejscu. Możliwe jest tworzenie etykiet zawierających tylko tekst. W takim przypadku trzeba najpierw otworzyć plik bazy danych lub widok.



Dodawanie pól



Aby umieścić na ekranie projektowania etykiet pola, których wartość będzie wydrukowana na etykietach należy :

1. przesunąć kursor do miejsca, w którym ma zaczynać się wydruk zawartości pola

2. nacisnąć F5 Pole

3. podświetlić odpowiednie pole i nacisnąć Enter

4. nacisnąć Ctrl-End. Na ekranie pojawią się szablony wybranych pól.







Kształtowanie wyglądu etykiet



Podczas projektowania etykiet można wykorzystać różne style pisma a także wprowadzać elementy graficzne w postaci linii i ramek.



Wprowadzanie opisu



Aby do formatu etykiety dodać opis należy :

1. z ekranu projektowania etykiet otworzyć menu Układ naciskając Alt-U

2. wybrać opcję Edytuj opis projektu etykiety

3. napisać opis etykiety, nacisnąć Enter

4. zapisać format etykiety.



Zapisywanie formatu etykiet



Zapisanie formatu etykiety pozwala użyć go w dowolnej chwili a także modyfikować tak, by móc drukować etykiety o innej zawartości i formacie.

Aby zapisać format etykiety należy :

1. z ekranu projektowania etykiet otworzyć menu Wyjście naciskając Alt-W

2. wybrać opcję Zachowaj zmiany i wyjdź

3. w wyświetlonej ramce dialogowej wpisać prawidłową w dBase IV nazwę pliku i nacisnąć Enter. Pojawi się wtedy Centrum Sterowania, a w panelu Etykiety znajdzie się nazwa zapisanego pliku.



Wyświetlanie etykiet



Aby wyświetlić etykiety należy :

1. z ekranu projektowania etykiet otworzyć menu Drukuj naciskając Alt-D

2. wybrać opcję Pokaż etykiety na ekranie.



Sortowanie etykiet przed wydrukiem



Etykiety można posortować wg. dowolnego, występującego w nich pola. W tym celu należy :

1. w panelu Dane podświetlić nazwę pliku bazy danych i nacisnąć Shift-F2 Dane. Pojawi się ekran projektowania bazy danych z otwartym menu Organizuj

2. wybrać opcję Porządkuj rekordy wg. indeksu

3. podświetlić pole, wg. którego chcemy sortować i nacisnąć Enter

4. nacisnąć Alt-W, aby otworzyć menu Wyjście

5. wybrać opcję Zachowaj zmiany i wyjdź.





10. Tryb bezpośredni - podstawowe komendy



.use - otwarcie istniejącej bazy danych, zamknięcie dotychczas otwartej



Wybrane polecenia SET



. set - powoduje wywołanie rozwijanego menu instrukcji obejmujących :

- ustawianie warunków przetwarzania danych oraz ich wyświetlania

- znaczenie klawiszy funkcyjnych



. set function f2 to „dir;”

- domyślny dysk i ścieżki przeszukiwania

- pliki indeksowe i miejsca dziesiętne



. set format to < nazwa pliku > - pozwala użytkownikowi ustalić własny formularz ekranowy



.set bell on/off - włącza i wyłącza sygnał akustyczny podczas niektórych operacji



. set confirm on/off - normalnie ustawione OFF i wtedy kursor przechodzi do następnego pola po wypełnieniu poprzedniego. ON - zawsze należy potwierdzić klawiszem Enter



. set date - ustawia datę



. set decimals to - ustalenie ilości miejsc dziesiętnych



. set device to - ustawia urządzenia wyjściowe



. set history to - liczba zapamiętanych instrukcji



Wybrane polecenia CREATE



. create - tworzy pliki bazy



. erase - kasuje pliki bazy



. create label - tworzy plik formularza etykiet



. modify label - tworzy i redaguje plik etykiet dla aktywnej bazy danych



. label form [zakres][to print][for...] - drukuje etykiety



Inne komendy



. append - dopisywanie rekordów



. edit[{/}] - edycja pól rekordów



. browse - przeglądanie i edycja tabeli



. list [FOR ] [TO PRINT] - wysyłanie zawartości na ekran lub drukarkę



. display - wyświetlanie



. display memory - wyświetla nazwę, typ i rozmiar każdej zmiennej



. display status - pokazuje przegląd bieżącego stanu przetwarzania w systemie



. display structure - wyświetlanie struktury



. dir [] - katalog plików



. delete [FOR ] [WHILE ] - kasowanie rekordów



. replace WITH [, ...] - zastępowanie pól wartościami wyrażeń



. recall [FOR ] [WHILE ] - odzyskiwanie skasowanych rekordów



. pack - nieodwracalne usuwanie skasowanych rekordów



. locate FOR - wyszukiwanie



. go {/TOP/BOTTOM} - wybór aktywnego rekordu



. count [FOR ] - liczenie rekordów spełniających warunek



. sum [FOR ] [WHILE ] - suma pól numerycznych



. index on to - indeksowanie bazy danych



. quit - zakończenie pracy



. clear - czyści ekran i ustawia kursor w lewym górnym rogu



. close - zamyka pliki kroniki : bazy danych, formularza, indeksowe i procedur



. continue - podejmuje na nowo szukanie rekordu rozpoczęte przez locate



. copy - kopiuje część lub całą aktywną bazę danych do pliku wyjściowego



. copy file - tworzy kopię dowolnego pliku dyskowego



. copy structure - kopiuje tylko strukturę aktywnej bazy danych do podanego pliku wyjściowego



. do - powoduje wykonanie pliku instrukcji dBASEIV a także przekazuje parametry do wołanego programu



. erase - usuwa plik z katalogu



. find - szuka pierwszego rekordu w poindeksowanej bazie danych



. help - dostarcza informacje o instrukcjach dBASEIV



. index - tworzy plik, w którym są zawarte uporządkowane klucze z bazy danych



. insert - wprowadza nowy rekord do pliku bazy danych w miejsce bieżącego rekordu. Pozostałe są przesuwane w dół



Standardowe przypisania do klawiatury funkcyjnej :



F1 - help; (nie może być zmieniony)

F2 - assist;

F3 - list;

F4 - dir;

F5 - display structure;

F6 - display status;

F7 - display memory;

F8 - display;

F9 - append;

F10 - edit;

Dodaj swoją odpowiedź
Informatyka

Historia informatyki

HISTORIA INFORMATYKI

Historia informatyki, w dzisiejszym znaczeniu tego słowa, rozpoczyna się w latach 40. XX wieku, kiedy pojawiają się pierwsze kalkulatory służące m.in. do mechanizacji procesu dekryptażu szyfrogramów niemieckie...

Informatyka

Edytor tekstu

Temat: Edytor tekstu

QR-TEKST DLA WINDOWS
to w pełni profesjonalny edytor !.

QR-TEKST DLA WINDOWS to w pełni profesjonalny edytor
tekstu umożliwiający automatyzacje prac biurowych.
Funkcje programu QR-TEKST:

Informatyka

Klasyfikacjia oprogramowania (ze wzgledu na funkcjonowanie)

1)Programy do redagowania tekstu (edytor lub procesor tekstu). Zazwyczaj mają wbudowany edytor graf. Umożliwiają także wstawienie grafiki zewnętrznej. Typowymi przykładami mogą być edytory tekstu pakietu Works, pakietu Office (Word), pakietu...

Informatyka

Klasyfikacja oprogramowania ze względu na jego funkcje

1) Programy do redagowania tekstu (edytor lub procesor tekstu). Zazwyczaj mają wbudowany edytor graf. Umożliwiają także wstawienie grafiki zewnętrznej. Typowymi przykładami mogą być edytory tekstu pakietu Works, pakietu Office (Word), pakiet...

Bazy danych

Bazy danych - rodzaje, architektura, jezyki stosowane w bazach danych

Baza danych

Baza danych służy do tworzenia i zarządzania zapisanymi danymi w systemie komputerowym. Prosta baza obejmuje jedną lub kilka tabel, natomiast bardziej rozbudowane bazy posiadają dziesiątki jak nie setki tabel zawierającyc...