Cześć wam wszystkim :) Nie radze sobie... Prosiłbym o pomoc z wypracowaniem na półtora strony, byłbym bardzo wdzięczny, oczywiście daje naj :) Temat "przedsiębiorca w polskiej gospodarce (własnymi słowami )"

Cześć wam wszystkim :) Nie radze sobie... Prosiłbym o pomoc z wypracowaniem na półtora strony, byłbym bardzo wdzięczny, oczywiście daje naj :) Temat "przedsiębiorca w polskiej gospodarce (własnymi słowami )"
Odpowiedź

Przeszło co drugi polski przedsiębiorca z sektora MŚP twierdzi, że prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce jest bardzo utrudnione. Zdaniem 79% największe trudności wynikają z przepisów prawnych, a według 55% ze współpracy z urzędami – wynika z badania „Problemy polskich przedsiębiorców” przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie firmy pkt.pl i Polski Przedsiębiorczej, partnera badania. – Sektor MŚP odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu polskiej gospodarki. Jest źródłem wzrostu i innowacyjności we wszystkich branżach oraz zapewnia miejsca pracy dla milionów obywateli. Małe  i średnie przedsiębiorstwa są jednak podatne na negatywne wpływy otoczenia, zarówno w wymiarze biznesowym, prawnym jak i politycznym  – powiedział podczas prezentacji wyników badania Piotr Strzałkowski, Prezes Zarządu pkt.pl. – Skomplikowane przepisy, długie procedury urzędowe, nadmierne obciążenia fiskalne, braki w infrastrukturze, problemy ze znalezieniem wykwalifikowanej kadry pracowniczej, to tylko nieliczne z czynników ograniczających rozwój przedsiębiorczości, a wraz z nim wzrost PKB – zaznaczył. Prezes Polski Przedsiębiorczej Dariusz Żuk podkreślał, że to start upy, jak nikt inny napędzają również polską gospodarkę. Status zielonej wyspy osiągnęliśmy pomimo braku dostatecznych regulacji prawnych, mechanizmów sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości i uciążliwej biurokracji. Wystarczy przypomnieć, że w rankingu Doing Business Abroad zajmujemy 70 miejsce za Namibią i Białorusią, a w rankingu wolności gospodarczej jesteśmy globalnie na 53 miejscu. Przedsiębiorcy średnio czekają 830 dni na dochodzenie należności z sądów, a tylko 2 polskie uczelnie znajdują się na liście 500 najlepszych szkół wyższych i to pod sam koniec rankingu. Dlatego też oprócz ciężkiej pracy przedsiębiorców powinniśmy wymagać od polityków odpowiednich zmian. W Polsce są pomysły i ludzie, którzy stworzą projekty na skalę Skype’a, a zadaniem Polski Przedsiębiorczej jest ich odnalezienie i stworzenie najlepszych warunków do rozwoju biznesu – podkreślił. Dura lex, sed lex Według przedstawicieli sektora MŚP najpoważniejszym utrudnieniem przy prowadzeniu biznesu są kwestie związane z prawem. Ponad trzy czwarte badanych (79%) uznało ten czynnik za mający największy wpływ na jakość funkcjonowania firmy.  W tym zakresie najgorzej oceniana jest wysokość stawek ubezpieczenia społecznego (67%). Są one szczególnie dotkliwe dla małych przedsiębiorstw, dla których składki stanowią istotny koszt prowadzenia działalności. Dodatkowo, należy pamiętać, że wysokość składek na ZUS nie jest powiązana z wysokością uzyskiwanego dochodu i jest płatna obowiązkowo, bez względu na wyniki finansowe. Wysokość podatków PIT/CIT pozytywnie ocenił jedynie co szósty respondent. Połowa badanych (52%) negatywnie ocenia również stabilność przepisów prawa, które podlegają ciągłym nowelizacjom i powodują, że najważniejsze akty prawne, takie jak ustawa o podatku VAT, stają się zbyt skomplikowane dla przeciętnego przedsiębiorcy. Co drugi przedstawiciel sektora MŚP (49%) zwraca uwagę na niespójność przepisów, a także ich nieczytelność (41%). Zarządzający firmami muszą więc bardzo dokładnie śledzić wszystkie nowelizacje i w wielu przypadkach zaciągać opinii specjalistów od prawa podatkowego, co generuje dodatkowe koszty. Nie taki urząd straszny… ale powolny Ponad połowa przedsiębiorców (55%) wciąż narzeka na jakość współpracy z urzędami i instytucjami. Najwięcej negatywnych ocen (18%) zebrał Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Najmniej złych opinii badani wyrazili o jednostkach samorządu terytorialnego, takich jak Urzędy Gminy i Miasta (6%) czy Starostwo Powiatowe (4%). Blisko dwie trzecie badanych (63%) pozytywnie ocenia kontakty z Urzędem Skarbowym. Największą bolączką polskich urzędów są procedury i szybkość działania. Blisko co trzeci  przedsiębiorca uważa, że za dużo czasu poświęca na wypełnianie dokumentów (32%) oraz na wizyty w urzędach i instytucjach (26%), a za mało na kontakty biznesowe. Badani przeważnie spotykają się z kolejkami (78%), opieszałością oraz z niekompetencją urzędników (81%). Nieliczni przedsiębiorcy potwierdzili otrzymanie propozycji korupcyjnych ze strony urzędników (10%). Klient nasz pan? Wydawać by się mogło, że klienci to największe dobro dla przedsiębiorców, dzięki którym osiąga się dochody. Jednak blisko co trzeci przedstawiciel MŚP (29%) twierdzi, że także klienci utrudniają prowadzenie firmy. W dalszym ciągu większość przedsiębiorstw (85%) spotyka się z nieterminową realizacją płatności za zamówione towary i usługi. Im większa firma, tym problem nieterminowych płatności ze strony klientów jest częstszym zjawiskiem. Masz to jak w banku Także banki niejednokrotnie utrudniają rozwój biznesu – wskazuje na to 21% przedstawicieli sektora MŚP. Respondenci najbardziej krytycznie oceniają konieczność wypełniania dużej liczby wniosków i składania dokumentów poświadczających status przedsiębiorstwa (28%). Zbliżony odsetek przedsiębiorców (22%) negatywnie ocenia także dostępność oferty kredytowej oraz stawiane przez banki wymagania. Ponad połowa badanych pozytywnie ocenia jednak dostępność firmowych rachunków bieżących. Dobry pracownik zawsze w cenie Na poziomie ogólnym badani dobrze oceniają relacje ze współpracownikami. To z czym przeważnie spotykają się managerowie to wysokie oczekiwania płacowe pracowników (88%), przy jednoczesnym braku wykwalifikowanej kadry (71%). Dostawcy – trudny partner Badani przedstawiciele przedsiębiorstw w kontaktach z dostawcami najczęściej spotykają się ze zbyt krótkimi terminami płatności (74%). Dostawcy, z mniejszą lub większą częstotliwością, nieterminowo realizują zlecenia oraz dostarczają towary i usługi niskiej jakości, co z kolei może mieć wpływ na niekorzystny wizerunek firmy wśród swoich klientów. Na takie problemy napotkało się blisko trzy czwarte badanych. Otoczenie lokalne Przedsiębiorcy najczęściej negatywnie oceniają infrastrukturę drogową (32%) oraz przyjazność miasta dla prowadzenia biznesu, np. zwolnienie z podatków lokalnych (33%). Co czwarty ankietowany (26%) negatywnie ocenia także lokalny rynek pracy, czyli dostępność wykwalifikowanej kadry. Badani zwracają także uwagę na konieczność większej aktywności lokalnych władz w zakresie promocji miast, która mogłaby równocześnie wspomóc przedsiębiorców. Pozytywnie respondenci oceniają za to poziom bezpieczeństwa (56%), który także może mieć istotny wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej. Spojrzenie w przyszłość Oczekiwania przedsiębiorców głównie skupiają się na redukcji kosztów prowadzonej działalności – obniżeniu wysokości płaconych podatków, reformie systemu emerytalnego, np. możliwość samodzielnego decydowania o wysokości i elementach składek, które powinny być opłacane. Z przeprowadzonych badań wynika, że przedsiębiorcy nie wierzą jednak w możliwość wprowadzenia takich zmian i przede wszystkim skupiają się na postulatach wdrożenia klarownych przepisów, które obowiązywałyby przez co najmniej 2–3 lata, a nie były zmieniane co chwila, wymuszając zmiany strategii biznesowej. Pomimo problemów, ponad połowa badanych przedsiębiorców (56%) pozytywnie ocenia przyszłość swojej firmy. Warto zauważyć, że pozytywna ocena jest tym wyższa im większe przedsiębiorstwo. Najbardziej pozytywnie patrzą w przyszłość właściciele firm działających do 10 lat. Nieco ostrożniej badani wypowiadają się o kierunku zmian w Polsce. Pozytywnie ocenia je co czwarty badany.Liczne na naj ;)

Dodaj swoją odpowiedź