Napisz własny biznes plan firmy, pomoże ktoś ? 

Napisz własny biznes plan firmy, pomoże ktoś ? 
Odpowiedź

1. Streszczenie projektu inwestycyjnego..................................................................................................... 2. Charakterystyka firmy....................................................................................................................................... 2.1 Status prawny i forma własnoœci.................................................................................................................... 2.2 Wielkoœæ firmy ( udział  w  rynku).................................................................................................................. 2.3 Profil produkcji......................................................................................................................................................... 5 2.4 Opis usługi.................................................................................................................................................................... 2.5 Majątek firmy............................................................................................................................................................. 3. PREZENTACJA I ANALIZA produktu...................................................................................................................... 3.1 Technologia produktu........................................................................................................................................... 3.2 Koszty produkcji, zyski i marże.......................................................................................................................... 3.3 Atrakcyjnoœæ produktu (źródła przewagi konkurencyjnej).............................................................. 3.4 Rozwój produktu i nowe produkty................................................................................................................. 4. Zarz¹dzanie personelem...................................................................................................................................... 6.1 Kultura organizacyjna....................................................................................................................................... 6.2 Motywacja i kwalifikacje................................................................................................................................... 6.3 Styl i metody zarządzania................................................................................................................................ 6.4 Informatyczne systemy zarządzania........................................................................................................... 5. Rynek i MARKETING................................................................................................................................................... 4.1 Wielkoœæ rynku..................................................................................................................................................... 4.2 Segment rynku......................................................................................................................................................... 4. 3 Lokalizacja.............................................................................................................................................................. 4.4 Promocje...................................................................................................................................................................... 4.5 Konkurencja.............................................................................................................................................................. 4.6 Jakoœæ, cena produktów.................................................................................................................................... 4.7 Koszty marketingu................................................................................................................................................ 6. Proces produkcyjny............................................................................................................................................... 5.1 Maj¹tek produkcyjny............................................................................................................................................. 5.2 Zdolnoœci produkcyjne i skala produkcji....................................................................................................... 5.3  Zaopatrzenie i  dostawcy....................................................................................................................................... 5.4 Za³oga............................................................................................................................................................................... 5.5 Poziom zapasów............................................................................................................................................................ 5.6 Planowane modernizacje......................................................................................................................................... 7. Analiza finansowa.................................................................................................................................................. 7.1 Kondycja finansowa i ocena mo¿liwoœci finansowych........................................................................ 7.2 Potrzeby finansowe i stan zad³u¿enie........................................................................................................... 7.3 ród³a i sposoby finansowania......................................................................................................................... 7.3 Stosowane wskaŸniki finansowe..................................................................................................................... 8. Czynniki ryzyka i op³acalnoœci................................................................................................................... 8.1 Niekorzystne trendy i zachowania konkurentów.................................................................................. 8.2 Potencja³ si³y roboczej......................................................................................................................................... 8.3 Szacowanie wielkoœci finansowych.............................................................................................................. 9. Cele i zadania oraz ich horyzont czasowy......................................................................................... 9.1 Dzia³alnoœæ krótko-œrednio- i d³ugoterminowa...................................................................................       1. Streszczenie projektu inwestycyjnego.   Celem niniejszego biznesplanu jest przeanalizowanie opłacalności i zgromadzenie odpowiednich środków finansowych w celu otworzenia pierwszego w Warszawie, a może i w Polsce, klubu komediowego typu „stand up”. Nazwa klubu „Braodway na stojąco”.   Pomysł otworzenie klubu komediowego typu „stand up” zaczerpnięty jest z rynku amerykańskiego. Klubu tego typu są powszechne w USA i mają wielką grupę swoich zwolenników.   Klub komediowy typu „stand up” najprościej można opisać jako połączenie pubu z występami komików. Jednak główny nacisk kładzie się na występy komediowe. Są to krótkie przedstawienia ( 15-20 minut) wygłaszane przez osoby, które mają coś śmiesznego do powiedzenie. Wieczory organizuję się w zorganizowane sesje komediowe - dwu godzinne występy, lub w wolne występy komików ( w czasie wieczoru, co jakiś czas, ktoś wychodzi na scenę).     Komikiem może być każdy. Wcześniej musi tylko przyjść w określonym terminie i się zaprezentować kierownictwu klubu. Przewiduję , że głównie będą to studenci. Jednak od czasu do czasu  ( w czasie sesji komediowych) występować będą uznani komicy i satyrycy.   Klub komediowy jest kolejną sposobnością  spędzania wolnego czasu. Kierowany jest do młodych ludzi, głównie studentów pragnących przyjemnie spędzić wolny czas. Jest alternatywą w stosunku do zwykłych pubów i klubów muzycznych.   Wynajęcie i wyposażenie lokalu na 70 - 80 osób to wydatek rzędu 100 000 PLN. Kapitały własne 30000 PLN. Celem tego biznesplanu jest uzyskanie brakującej kwoty, w tym 20 000 PLN jako nagrody w konkursie oraz pożyczki 50 000 PLN od pana Henryka Wożniakowskiego. Udzielenie pożyczki przez wymienioną osobę uwarunkowane jest wygraniem konkursu „Wokulskiego”.      W wariancie optymistycznym prognozowane przychody miesięczne to 111 000 PLN, miesięczny zysk netto bez uwzględnienia amortyzacji to 18 804 PLN. Okres spłaty pożyczek wraz z odsetkami to 3 miesięcy, natomiast okres zwrotu inwestycji to około 6 miesięcy. Rentowność przedsięwzięcia to 17%.             2. Charakterystyka firmy 2.1 Status prawny i forma własności   Klub komediowy „Broadway na stojąco”, zwany dalej klubem, będzie prowadzony w formie spółki cywilnej. Współwłaścicielami są Marta Kapińska, Grzegorz Maliszewski, Agnieszka Pękalska, Sławomir Rucel. Trzech współwłaścicieli wnosi wkład pieniężny w wysokości po 20 000 PLN, natomiast czwarty ze współwłaścicieli - Slawomir Rucel wkład apart w postaci samochodu i komputera o wartości łącznej również 20 000 PLN. Koszt  założenia i wyposażenie klubu to 100 000 PLN.   Przewidujemy, że roczne przychody klubu będą mniejsze od 400 000 EURO, dzięki czemu będzie prowadzona uproszczona rachunkowość.   2.2 Wielkość firmy ( udział w rynku)       Ponieważ, klub „Broadway na stojąco” jest nowo powstałą firmą trudno jest mówić o wielkości firmy, dlatego przedstawiamy niektóre prognozowane wielkości parametrów charakteryzujących udział w rynku:   Godziny otwarcia 16:00 - 24:00 ( poniedziałek - czwartek)                                          17:00 - 2:00 ( piątek - niedziela)   Ilość osób zatrudnonych: poniedziałek - czwartek - 6 osób, piątek - niedziela -  8 osób ( 6 na stałe + 2 kelnerów na zlecenie). Oprócz tego codziennie jest kierownik klubu ( jeden z współwłaścicieli).   Œrednia liczba klientów w poniedzia³ki- czwartki : oko³o 80 -160 osób ( w zależności od wariantu ). W pi¹teki - niedziele gdy organizowane s¹ sesje komediowe ( 3-4) po 2 godziny : oko³o 120 - 240  osób ( w zależności od wariantu ) .   Œrednia kwota wydawana przez klienta w ciągu jednego wieczoru 20 - 25 PLN.   2.4 Profil produkcji   Prowadzenie klubu komediowego  jest działalnością usługową. Składa się on z prostych czynności i nie wymaga wysokich kwalifikacji pracowników. Z jednej strony, sprzedaje się napoje i przekąski klientom, a z drugiej strony zabawia się ich występami komediowymi. Zarządzanie takim klubem sprowadza się do: zatrudniania pracowników obsługi oraz komikówzaopatrzenia klubu w odpowiednie towary prowadzeniu reklamy klubuczynności biurowo-prawnych     2.5 Opis usługi   Działalność klubu można podzielić na dwa okresy: te dni tygodnia ( poniedziałek- czwartek) gdy nie ma zorganizowanych sesji komediowych oraz pozostałe dni gdy są sesje komediowe.   Od poniedziałku do czwartku klub otwarty jest od 17:00 do 24:00. W tym czasie każdy może przyjść, napić się czegoś i coś przekąsić. Co godzinę będzie  krótki ( 15-20 minutowy) występ komediowy. Osoba, która wcześniej się zaprezentowała kierownictwu i dostała zgodę będzie miała swoje „kilka minut”. W pozostałym czasie będzie leciała lekka muzyka.   W czasie takiego wystąpienia komik może mówić wszystko co jest śmieszne. Oczywiście dowcipy jego powinny być na odpowiednim poziomie (nie obraźliwe), dlatego potrzeba wcześniejszego zaprezentowania się kierownictwu. Dozwolone będzie, w odpowiednim umiarze, wyśmiewanie się z publiczności ( lekkie dowcipy).  Nie tylko kawały, ale także wszelkiego rodzaju śmieszne historie, sytuacje, zagadnienia wzięte z prasy, z polityki mogą być przedmiotem przedstawienia komediowego. Przykładem może być Jay Leno z  The Tonight Show, na którym można się wzorować.   W pozostałe dni, czyli od piątku do niedzieli będą prowadzone tzw. zorganizowane sesje komediowe. Trzy sesje po dwie godziny, w czasie każdej sesji występuje sześciu komików po 15-20 minut. Bilety będzie można kupić w klubie, lub przed klubem w dniu przedstawienia oraz telefonicznie. Osoby kupujące bilety telefonicznie będą musiały zgłosić się na 15 minut przed przedstawieniem, bo inaczej bilety jest ponownie sprzedawany. Pierwsze kilka minut (5- 10) poświęcone jest na zajęcia miejsca, kupienie towarów w barze lub u kelnera. Po około dwóch godzinach wszyscy są wypraszani i wchodzi następna tura. Jedynie po ostatnim przedstawieniu 21:00 -23:00 można zostać w klubie do godziny 1:00. W czasie przedstawienia napoje i przekąski można tylko kupować u kelnera ( w tym czasie także jeden z barmanów pełni obowiązki kelnera).   Opisem innych funkcji zarządzania zajmiemy się w następnym punkcie (3.1).   2.6 Majątek firmy   W celu uruchomienia działalności gospodarczej w postaci klubu komediowego niezbędne będzie poczynienie następujących inwestycji:   Dzierżawa lokalu o powierzchni użytkowej 100 m2. Planujemy podpisanie umowy najmu na okres 5 lat z możliwością renegocjacji warunków umowy po jednym roku. Przybliżony koszt czynszu za wynajem wynosi 6500 PLN miesięcznie.Zaadaptowanie wynajętego lokalu do potrzeb klubu komediowego (przeprowadzenie remontu). Trudno jest nam w chwili obecnej dokładnie określić koszt remontu wynajętego pomieszczenia; zależy to od standardu lokalu, który uda się nam wynająć. Przypuszczamy jednak, że niezależnie od stanu lokalu niezbędne będzie pomalowanie ścian, wymiana podłogi, montaż oświetlenia i sceny oraz remont WC. Szacujemy, że koszt przeprowadzenia remontu  wyniesie nie więcej niż 10 000 PLN. Zakup majątku trwałego.  Zakup majątku trwałego zostanie sfinansowany ze środków własnych współwłaścicieli. Część majątku trwałego zostanie wniesiona przez jednego ze współwłaścicieli - Sławomira Rucla.     Struktura majątku trwałego przedstawia się następująco:   Wyszczególnienie Sposób nabycia Wartość środka trwałego (lub cena zakupu) Samochód osobowy marki Aport rzeczowy 17 000 Komputer + peryferia Aport rzeczowy   3 000 Oprogramowanie komputera Kupno   1 500 Stoły i krzesła w części „siedzącej” Kupno   9 000 Oświetlenie sceny Kupno   1 000 Sprzęt nagłaśniający Kupno   6 000 Wyposażenie baru (kufle, kieliszki, itp) Kupno   2 000 Wyposażenie zaplecza (półki, regały) Kupno   3 000 Konstrukcja baru Kupno 10 000 Zmywarka do naczyń Kupno   1 500 Chłodziarka Kupno   2 000 RAZEM  MAJĄTEK TRWAŁY   58 000       4. Majątek obrotowy (tylko zapasy;  nie uwzględniamy obecnie należności, gdyż taka pozycja    jeszcze u nas nie występuje) stanowią w naszym klubie towary. Składają się na nie wszelkiego    typu przekąski (chipsy, orzeszki, ciasteczka)  oraz napoje alkoholowe (piwo, wino, wódka) i bezalkoholowe (soki, napoje soft-drink). Planowany koszt zakupu tych towarów wynosi  20 000 PLN.   2.7  SWOT Nasze silne strony to przede wszystkim przystępna cena, za którą oferujemy dobrą zabawę, coś do picia i zjedzenia. Także to, że istnieje telefoniczna rezerwacja biletów i w każdej klient chwili możne ją odwołać i zmienić plany wieczoru. Oddzielne sesje zapewniają możliwość znalezienia wolnego miejsca do siedzenia, co w tej chwili jest rzeczą trudną w warszawskich pubach. Mamy również nadzieję na wyróżnianie przez klientów naszego pubu spośród innych możliwością obejrzenia występów komików, co jednocześnie niesie za sobą zagrożenie w postaci umiejętności trafienia w  gust klienta. Żart jest dla nas zarówno szansą wyróżniającą nas spośród innych pubów, jak i zagrożeniem. Naszą słabą stroną jest to, że w czasie weekendowych sesji klient może zostać w naszym pubie tylko przez 2 godziny, tj. czas trwania jednej sesji, co nie wszystkim może odpowiadać.    3. Opis produktu 3.1 Technologia produktu   W punkcie 2.4 dokładnie opisaliśmy rodzaj usługi świadczonej przez klub komediowy. Teraz chcemy skoncentrować się na pozostałych funkcjach zarządzania.   Przed tym przedstawiamy przykładowy schemat organizacyjny lokalu:     Jedną z funkcji będzie zaopatrzenie klubu w odpowiednie produkty i towary. Chcemy ustalić poziom zapasów na takim poziomie, by zaopatrzenie odbywało się raz tygodniu. W związku z tym planujemy na bieżąco kontrolować stan zapasów w klubie.   Kolejną funkcją zarządzania będzie zatrudnianie personelu. Planujemy wywiesić ulotki przed klubem jak również rozdawać je przed wejściem do głównych uczelni w Warszawie. Po pierwszym okresie działalności mamy nadzieję pozyskać kilka osób stałej obsługi. Jeżeli chodzi o zatrudnianiu komików, to podobnie będą ulotki wywieszone przed klubem, na dziedzińcach, czy budynkach uczelni warszawskich oraz będą one rozdawane bezpośrednio studentom. Osoby, które się zgłoszą będą musiały przyjść do klub w określonym terminie (jedno popołudnie, kiedy klub jest jeszcze zamknięty) i zaprezentować część swojego wystąpienia. Ich przedstawienie będzie oceniane przez któregoś ze wspólników.   Każdego wieczoru jedna osoba ze wspólników będzie w klubie i sprawowała nad nim kontrolę. Także będą w tym czasie oceniane występy komików.   Ostatnią funkcją zarządzania będą czynności administracyjno - biuro - rachunkowe. Należy wypełnić księgi podatkowe, wypłacić pensje pracownikom, przygotować bilety, ulotki, itp.         3.2 Koszty produkcji, zyski i marże   Koszty produkcji składają się z trzech grup kosztów: kosztów stałych, kosztów zmiennych oraz kosztów finansowych (odsetki i raty kredytowe). Koszty stałe tworzą: wynagrodzenia pracowników, pensje współwłaścicieli, czynsz, opłaty za telefon, energię, wodę i gaz. Amortyzacji nie wliczamy w koszty stałe.   Koszty stałe w skali miesiąca Wynagrodzenie współwłaścicieli 8000 PLN Pensje pracowników 25860 PLN Czynsz 6500  PLN Opłata za energię, wodę i gaz 1000 PLN Koszt reklamy i promocji 1000 PLN Ubezpieczenie majątku 500 PLN Inne 1000 PLN RAZEM 43860 PLN   Koszty zmienne stanowią koszty zakupu towarów (przekąsek, piwa, napoi). Koszty zmienne stanowią ok. 67% przychodów ze sprzedaży w pierwszym roku działalności (62.5 % w drugim roku działalności oraz ok. 59% w trzecim). Przy założeniu, że każdy klient odwiedzający nasz klub wyda 20 PLN (nie wliczając biletu w weekendy) to koszt zmienny jednostkowy wynosi 13.33 PLN w pierwszym roku naszej działalności. W ujęciu kwartalnym koszty zmienne  kształtują się  następująco:   Koszty finansowe są związane z uzyskaniem kredytu bankowego j jego obsługą. Staramy się o kredyt w wysokości 20000 PLN. Kredyt ten zamierzamy spłacać przez okres 2 lat w stałych ratach płaconych miesięcznie. Spłatę kredytu rozpoczniemy od nowego roku kalendarzowego (tj po 3 miesiącach od rozpoczęcia działalności). Oprocentowanie kredytu wynosi 18.00 % w skali roku. Odsetki będziemy spłacać miesięcznie, przy czym ich wielkość byłaby naliczana od pozostałej do spłacenia części kredytu.   Marża na sprzedawanych towarach (piwo, przekąski, napoje soft-drink) wynosić będzie 50% w pierwszym roku działalności, 60% w drugim oraz 70% w trzecim. Przy zakładanej wielkości 1060 klientów tygodniowo (przy wariancie neutralnym) wielkość rocznego zysku netto szacujemy na poziomie          .     3.3 Atrakcyjność produktu (źródła przewagi konkurencyjnej)   Klubów studenckich w Warszawie, największym ośrodku pod względem szkół wyższych jest sporo. Łatwo można  zauważyć jednak, że jest ich za mało, gdyż we wszystkich panuje ogromny tłok. Nasz pub nie będzie zwykłym klubem, naszą przewagą konkurencyjną będą występy komików. W Warszawie nie ma tego typu miejsca, gdzie od czasu do czasu można byłoby posłuchać dobrego żartu. Nasz oferta  skierowana jest do specyficznej grupy społecznej. Uważamy, że postawienie na studentów w tym wypadku jest bardzo uzasadnione, gdyż jest to grupa w stolicy bardzo liczna, a poza tym, to oni są najczęstszymi bywalcami miejsc rozrywkowych. Naszą przewagą konkurencyjną jest również to, że przedsięwzięcie to tworzymy za pomocą studentów, a więc koszty nie będą wygórowane. Naszą ofertę chcielibyśmy również uatrakcyjnić organizowaniem konkursów komików. Można by też było organizować tego typu pojedynki między wydziałowe lub uczelniane. Wtedy poza tym, że przychodziłoby więcej studentów, ludzie bawiliby się lepiej, ponieważ związani by byli emocjonalnie z  występami.   3.4 Rozwój produktu i nowe produkty   Tym co wyróżnia nas spośród innych  klubów są występy komików. Dlatego nasze  nowe pomysły chcemy głównie  wiązać z nimi. Aby uatrakcyjnić spotkania w klubie chcemy, jak zostało już wspomniane wcześniej, organizować konkursy komików. Zawody mogą odbywać się  pomiędzy najlepszymi pośród występujących studentów, bądź odbywać się między uczelniami lub wydziałami. Konkursy są dobrą rozrywką, gdyż wzbudzają emocje i zaangażowanie, wciągają do wspólnej zabawy. Zastanawiamy się także nad tym, że od czasu do czasu można byłoby zapraszać niektórych wykładowców, którzy odznaczają się wyśmienitym poczuciem humoru, a których występ cieszyłby się z pewnością  dużym zainteresowaniem.   W czasie weekendowych wieczorów proponujemy specjalne, bardziej ambitne występy (na które będą sprzedawane bilety). Po pewnym czasie, gdy  klub zdobędzie renomę planujemy nawiązać  współpracę z np.: HBO, które ma o podobnej tematyce program pt. „HBO na stojaka” itd. Zapraszani z stamtąd goście mogliby być dużą atrakcją w naszym klubie.   Biorąc pod uwagę, że w dni powszednie pomiędzy kolejnymi  występami mikrofon będzie wolny, planujemy  raz na półgodziny zezwalać na krótką reklamę, skierowaną właśnie do studentów.   Chcemy również gdzieś przy wejściu do pubu umieścić tablicę z ogłoszeniami, na której można by było umieszczać informacje, reklamówki skierowane również do studentów. Oczywiście nie mogła by się tam w żadnym wypadku reklamować konkurencja.                 Planujmy również posiadać własną stronę w internecie. Dotyczyłaby ona specyfiki klubu oraz  warunków rekrutacji komików.     4. Zarządzanie personelem   4.1 Kultura organizacyjna   Mimo, że nasze przedsięwzięcie będzie posiało nie liczną rzeszę pracowników, można tu mówić o kulturze organizacyjnej. Ma wpływ na to fakt, że zarówno stali pracownicy, jak i ludzie pracujący na zasadzie umowa - zlecenie a także sami klienci są studentami. Powszechnie wiadomo, że cały ogół „braci uczniowskiej” tworzy sam w sobie pewnego rodzaju kulturę. Chciałbym w swojej inwestycji wykorzystać tę więź. Jako, że sam jestem studentem przyjdzie mi to z tym większą łatwością.   Jak wcześniej wspomniałem chciałbym, aby barmani, kelnerzy i ochroniarze byli również studentami. Aby mówili ich językiem, zachowywali się zgodnie z normami przyjętymi w tym środowisku, by wyznawali podobne wartości i postawy, a nawet przejawiali pewnego rodzaju więzi emocjonalne.  Ważne jest, by ubierali się zgodnie z modą studencką ( a nie w dresy itd.), by nie sprawiało im kłopotu wybranie odpowiedniej muzyki itd.   Uważam, że podstawą mojego pomysłu jest  to, że występujący u mnie komicy to studenci o wyjątkowo dobrym poczuciu humoru. Ludzie ci są  z jednego środowiska, znają jego realia, wiedzą „o czym się aktualnie mówi”, z pewnością będą umieli rozbawić towarzystwo. Ludzie ci zwykle są inteligentni, a przy tym otwarci z stąd wynika ich niepowtarzalność. Myślę, że odwagi doda im publiczność rozumiejąca co mają na myśli.   Zachęcającą, do występowania w moim pubie, może być również możliwość zabłyśnięcia wśród znajomych. Planuję co jakiś czas organizować konkursy dla komików amatorów. Z pewnością będą to wieczory, kiedy mój pub będzie odwiedzała większa niż zwykle liczba osób. Nie tylko dla tego, że  będą występowali najlepsi, ale także dla tego, że każdy z komików będzie chciał  sprowadzić przyjaciół, aby zebrać jak największą liczbę głosów.   Kolejną dobrą stroną faktu, że naszymi klientami będą studenci jest to, że nie są oni przyzwyczajeni do wytworności i wygórowanej elegancji. Nawet  w „spartańskich warunkach” mogą się dobrze bawić, a może nawet lepiej - bo swobodniej. W związku z tym wystrój wnętrz może być surowy, choć nie pozbawiony smaku i stylu. Nie powinien wzbudzać również zastrzeżeń zwyczajny T-shirt, oczywiście z aplikacją w postaci naszego znaku firmowego.    Myślę, że dobrą atmosferę będą przede wszystkim tworzyli odwiedzający pub goście i komicy, spędzając czas ze swymi przyjaciółmi i licząc na dobrą rozrywkę.                 4.2 Motywacja i kwalifikacje   Moimi pracownikami będą studenci. Uważam, że jest to bardzo dobre rozwiązanie nie tylko z powodów, które tak szeroko opisałem w rozdziale pt.: „Kultura organizacyjna”, ale również dla tego, że może to być praca dorywcza. Studenci mogą pracować nocą, bo wtedy nie mają zajęć. Poza tym nie muszą być każdego wieczoru w pubie. Praca barmana, kelnera, czy ochroniarza nie wymaga specjalnych kwalifikacji ani przygotowania. Ważne dla powodzenia mojego przedsięwzięcia jest również to, że stawki godzinowe studentów nie są względnie wysokie.   Motywacją dla nich  będzie płaca, możliwość pracy w wieczornych godzinach oraz  w przyjemnej atmosferze.   Bardziej skomplikowanie rysuje się wybór komików. Musi ich cechować oczywiście nie przeciętne poczucie humoru, pomysłowość, błyskotliwość itd. Planuje rozesłać po większości uczelni warszawskich specjalne ulotki informujące o możliwości uczestniczenia w przesłuchaniach. Przesłuchania będę organizował sam (lub ze wspólnikiem)w godzinach przedpołudniowych, tak aby nie zakłócać funkcjonowania pubu. W czasie przesłuchań będę używał specjalnie skonstruowanych na tę okazję formularzy. Będą się w nim znajdowały: dane kandydatów na komików, telefon kontaktowy, ocena za występ (w skali pięcio stopniowej) oraz krótka adnotacja.   Komicy to ludzie, na których bardzo mi zależy, ponieważ na nich przede wszystkim opiera się moja przewaga konkurencyjna. Dlatego za 15 minut pracy  płacę im  prawie trzy razy więcej niż innego typu pracownikom za godzinę.  Każdego wieczoru przysługuje im darmową butelka piwa. Co miesiąc mogą dostawać dwa darmowe bilety na sesje komediowe. Kolejną atrakcją dla nich może być udział w konkursie na najlepszego komika amatora.  Poza tym występ przed szerszą publicznością może być dla nich szansą na pokazanie się, pochwalenie się swymi umiejętnościami wśród znajomych i nie tylko. A także mogą  miło spędzić czas.     4.3 Styl i metody zarządzania   Zarządzanie w pubie będzie polegało na luźnych stosunkach (jak student ze studentem). Pracownicy będą mogli określać swoje preferencyjne godziny pracy, oczywiście będą one podlegały niezbędnym korektom. Biorąc pod uwagę, że studenci preferują pracę dwa, trzy dni w tygodniu, zorganizowałbym kilka zmian. Przewiduje dużą fluktuację wśród pracowników. O  wiele trudniej jest sterować coraz to zmieniającą się kadrą, dlatego mimo partnerskich  stosunków każdy wiedziałby  kto tu rządzi.  Kierownik takiej inwestycji musi być mózgiem organizacji. Nie jest to bardzo duże przedsięwzięcie, dlatego też  jest realne, aby objął  to wszystko jeden człowiek.   4.4 Informatyczne systemy zarządzania   Do prawidłowego funkcjonowania pubu niezbędne jest wyposażenie informatyczne. Potrzebny będzie oczywiście system operacyjny np.: Windows 98. Do prowadzenia działalności należy zakupić pakiet Microsoft Office, w skład którego wchodzą: Word, Exel, Power Point, Scheudle+. Biorąc pod uwagę, to że sam zajmę się reklamą w postaci ulotek, plakatów i biletów potrzebny będzie również pakiet do obróbki graficznej np.: Corel Draw.  Ułatwiłby także pracę  programy rachunkowe i podatkowe. 5. Rynek i działania rynkowe 5.1 Wielkość rynku     Klub komediowy nie jest na polskim rynku zjawiskiem powszechnym. Możemy nawet zaryzykować stwierdzenie, że jest to jeden z pierwszych (jeśli nie pierwszy) tego typu klubów w Polsce. Wiadomo, że w branży rozrywkowej istnieje możliwość odniesienia znacznego sukcesu rynkowego. Powodem tego jest rosnąca liczba studentów i licealistów (głównych klientów pubów, dyskotek i innych klubów rozrywkowych). Nie bez znaczenia jest również fakt, iż coraz więcej młodzieży podejmuje pracę zarobkową, przez co mają własne środki na „zabawę”.   Usługa, jaką jest klub komediowy, kierowana jest do ludzi młodych, głównie studentów warszawskich szkół wyższych. W kręgu naszych zainteresowań znajdują się także licealiści ostatnich klas oraz pozostałe osoby lubiące trochę śmiechu. Warszawa jest największym ośrodkiem akademickim w Polsce - mamy tutaj największe skupisko studentów oraz licealistów. Coraz więcej z nich posiada już dobrze płatną pracę i chce wieczorem dobrze się zabawić (niekoniecznie w dyskotece).   Wielkość rynku dla naszego klubu komediowego stanowi liczba studentów  oraz licealistów ostatnich klas w Warszawie. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego liczba studentów w Warszawie w 1998 r. wynosiła   50 tys (polska)             , natomiast liczba licealistów ostatnich klas 200 tys(polska)    . Przyjmując, że każdy z nich jest gotów przeznaczyć na rozrywkę ok. 30  zł tygodniowo stanowi to rynek o wartości              .   Zakładamy, że wobec braku bliskiej konkurencji (biorąc pod uwagę odpowiadające nam profilem inne lokale), jesteśmy w stanie przejąć docelowo 30% wydawanych sum.   Powyższe fakty przemawiają za tym, iż Warszawa jest najlepszym rynkiem na tego typu działalność.    5.2 Segment rynku   Segmentem rynku, do którego kierowana jest nasza oferta są przede wszystkim warszawscy studenci (grupa bardzo liczna). Należy wziąć również pod uwagę, że tam gdzie zaprasza się studentów często lubią również przychodzić uczniowie ostatnich klas liceum. Niestety studenci nie zbyt lubią towarzystwo „małolatów”. Znane są historie pubów, kiedy studenci przestali je odwiedzać właśnie ze względu na popularność tych pubów w środowiskach licealistów. Nam jednak zależy głównie na studentach, dlatego reklamy, żarty, oferty pracy będą kierowane właśnie do nich. Oczywiście nie będziemy legitymował ludzi przed wejściem, aby sprawdzić czy rzeczywiście są studentami, jednak gdy powstanie takie zagrożenie (tendencja)  nie wykluczamy takiej ewentualności. Studenci to grupa  wykształcona, jednak jeszcze biedna, dlatego będzie można u nas spędzić miło wieczór już od  równowartość  jednej godziny korepetycji (tak najczęściej zarabiają). Liczymy nie na wysoką cenę, lecz na dużą liczbę odwiedzających.   Studenci to grupa względnie jednorodna, której wielkość jest łatwo określić. Ważne jest również to, że łatwo do niej dotrzeć ( między 8-16 godziną na uczelniach!)   Myślę, że w Warszawie brakuje miejsca, gdzie rozbawiają ludzi do łez. Jest to nisza rynkowa, którą można niezbyt wysokimi kosztami zapełnić.       5. 3 Lokalizacja   Lokalizacja w tym przypadku jest bardzo ważna, ponieważ ma ona duży wpływ na popularność mojego klubu. Myślimy o wynajęciu lokalu na Powiślu, a dokładniej lokalu przy ulicy Tamki 14, gdzie ceny są niższe niż w Centrum, czy na Starym Mieście. Miejsce takie ma również takie zalety, że można dojść do niego spacerkiem z Uniwersytetu Warszawskiego, a poza tym dojeżdża w te okolice sporo autobusów i tramwajów. W pobliżu znajduje się również parking, zarówno strzeżony jak i nie.   Aby otworzyć tego typu przedsięwzięcie potrzebujemy lokalu o powierzchni co najmniej 100 metrów kwadratowych. Musi się tam zmieścić, toaleta, bar z zapleczem, podest dla występującego oraz 15 - 20 stolików z czterema krzesłami każdy.      5.4 Promocje   Głównym narzędziem promocji naszej firmy będzie marketing bezpośredni. Nasi potencjalni klienci będą dowiadywali się o istnieniu klub z ulotek. Ulotki zamierzamy rozdawać w warszawskich szkołach wyższych i przy akademikach. Zakładamy, że najodpowiedniejszymi dniami tygodnia będą środa, czwartek i piątek. W te dni najczęściej ludzie zastanawiają się, jak spędzą wolne wieczory. Natężenie tego typu promocji  będzie miało miejsce  na początku semestrów, natomiast będzie znacznie ograniczone przed i w czasie sesji, gdy ludzie nie mają czasu na zabawę.   Zastanawiamy się również w przyszłości o reklamie w lokalnych rozrywkowych programach radiowych np.: w Radiu Wawa.   Nie bez celowe byłyby także reklamy w prasie studenckie takiej jak np.: Gazeta Studencka, Uniwersytet, a także w gazetkach wydziałowych jak np.: Szturmowiec. Bierzemy pod uwagę także reklamę w cotygodniowym dodatku Gazety Wyborczej pt. „Co jest grane” ..                  Z pewnością w naszym pubie, tak jak w innych prowadzone będą promocje sprzedawanych produktów. Koszty tego typu akcji będą po części ponoszone przez producenta produktu a po części przez nas.   Formą zachęty do odwiedzania naszego pubu może być również co tygodniowe (np. w sobotę, kiedy spodziewamy się największej liczbę gości) losowanie koszulek z naszym logo. Może się to odbywać na tej zasadzie, że losujemy numery biletów.   5.5 Konkurencja   Obecnie na rynku warszawskim nie ma klubów komediowych. Natomiast znajduje się na nim wiele pubów i klubów muzycznych, przykładowo Zielona Gęś, Bolek, Nora, Harenda, bądź też Park, Hades, Proxima. Także, są kabarety i teatry komediowe. Wszystkie te wymienione miejsca są alternatywą dla klubu komediowego, jeżeli chodzi o możliwość spędzenia wolnego czasu przy „piwko” razem ze znajomymi.   Innym zagrożeniem, jest to, że przy niskich nakładach obecnie działające puby mogą zaoferować występy komediowe.   5.6 Jakość, cena produktów   Jakość wyświadczanej przez nas usługi to jakość prezentowanego przez nasz klub żartu. Ważny jest więc tu odpowiedni dobór komików oraz estetyczny wystrój wnętrza.   Ceny produktów będą porównywalne z cenami z innych pubów. Początkowo zakładamy, że ceny będą troszeczkę niższe niż w innych lokalach, potem można je podnieść, gdy klub zdobędzie dobrą renomę i ludzie będą tu przychodzić, aby posłuchać dobrego żartu.   Wydaje nam się, że proponowana średnia cena 20 - 25 PLN nie jest zbyt wygórowana. Jest to cena za dwa piwa i jakąś przekąskę. W cenę 25 PLN wchodzi także bilet wstępu do klubu w czasie sesji komediowych. Jak wcześniej było napisane 20-25 PLN jest to godzina korepetycji udzielanych przez  studenta.    5.7 Koszty marketingu   Marketing będzie odgrywał bardzo ważną rolę w działalności klubu. Jednak nie przewidujemy jakiś wielkich kampanii reklamowych. Głównie będą to ulotki (format A4 i mniejsze)  i plakaty (format A3 i czasami większe). W późniejszej działalności klubu przewidujemy reklamę radiową i prasową.   Dlatego też koszty marketing w pierwszej fazie działalności nie będą zbyt duże. Koszty wykonania  2000 ulotek i plakatów to 300 PLN.   Ulotki i plakaty będą tworzone we własnym zakresie, czasem przy pomocy kolegów aspirujących do roli copy writerów, a następnie powielane na ksero. Także wywieszanie i rozdawanie ulotek będzie prowadzone we własnym zakresie.    5.8 SWOT   Naszą grupą docelową są studenci, którzy najliczniej obecnie odwiedzają rożne kluby, puby w poszukiwaniu nowych form rozrywek. Mamy nadzieję zachęcić ich do odwiedzania naszego klubu nową formą rozrywki, jaką prezentuje nasz pub. Z powodów wcześniej już wcześniej opisanych za silną stronę możemy też uważać cenę. Dodatkowym atutem mogą być promocje i konkursy. Lokalizacja, według nas, również powinna sprzyjać odwiedzaniu nas przez dużą liczbę gości, ze względu na dobre usytuowanie w centrum, niedaleko Uniwersytetu. Lokalizacja stanowi tutaj też pewnego rodzaju zagrożenie, gdyż akurat Powiśle charakteryzuje się dość znacznym zagęszczeniem różnych pubów. W początkowej fazie brak legitymowania osób również może stwarzać nam pewnego rodzaju problemy.   6. Proces produkcyjny 6.1 Majątek produkcyjny     Za majątek produkcyjny uznajemy wszelkie urządzenia i środki techniczne zaangażowane bezpośrednio w działalność klubu. Ponadto w skład majątku produkcyjnego wchodzi wyposażenie baru, zaplecza, jak i części „siedzącej”. Część majątku wniesiona zostanie aportem rzeczowym przez jednego ze współwłaścicieli - Sławomira Rucla, a część zostanie zakupiona.   Najważniejsze składniki majątku produkcyjnego:   Wyposażenie baru:                1.1 lada 1 szt 1.2 dystrybutory piwne 3 szt 1.3 lodówka z napojami bezalkoholowymi (soki, napoje soft-drink) 1 szt 1.4 kufle, kieliszki, szklanki, miski 2 komp. 1.5 ekspres do kawy / herbaty 1 szt                     2. Wyposażenie zaplecza (magazynu - biura):   2.1 stół, półki 2.2 komputer + peryferia + oprogramowanie 2.3 zlewy i ociekacze 2.4 zmywarka do naczyń 2.5 chłodziarka                   3. Wyposażenie sali:   3.1 stoły (20-25) i krzesła (80-100) 3.2 scena (oświetlenie i nagłośnienie) 3.3 szatnia 3.4 dekoracja                   6.2 Zdolności produkcyjne i skala produkcji   Zdolności produkcyjne dostosowane są do ilości miejsc siedzących na sali. Ponadto zdolności produkcyjne ograniczone są przez wydajność dystrybutorów piwnych. Jednak, ze względu na fakt, iż sala jest zapełniana przez pewien czas, pozwoli to nam na obsługę klientów na bieżąco. Maksymalna liczba klientów, jaka jednocześnie może przebywać w naszym klubie to około 100-120  osób (80-100 osób siedzących przy stolikach oraz ok. 20 osób siedzących przy barze). W czasie  zorganizowanych sesji komediowych przewidujemy obsłużenie klientów w czasie pierwszych 15-25 minut.   W dni powszednie, wówczas gdy nie ma zorganizowanych sesji komediowych przewidujemy obsłużenie w czasie jednego wieczoru 130 klientów przy wariancie neutralnym (160 w wariancie optymistycznym lub 90 w wariancie pesymistycznym). Natomiast w czasie zorganizowanych sesji komediowych przewidujemy 3 seanse po 60 osób przy wariancie neutralnym (80 przy optymistycznym, 40 przy pesymistycznym), czyli łącznie odpowiednio 180 osób, 240 lub 120. Takich dni z sesjami komediowymi będzie w tygodniu 3 (piątek, sobota, niedziela). W celu usprawnienia obsługi klientów w czasie  sesji komediowych zatrudnimy dwóch kelnerów.   6.3 Zaopatrzenie i dostawcy   Klub posiada następujące źródła zaopatrzenia:   W zakresie wszelkiego rodzaju przekąsek (chipsy, ciasteczka, orzeszki, itp.), soków a także artykułów biurowych, sanitarnych, kaset i płyt CD oraz mocniejszych alkoholi (wódka, wino, itp.) nie przewidujemy posiadania konkretnego dostawcy. Zaopatrzenie w te artykuły planujemy realizować we własnym zakresie. Istniejąca w Warszawie sieć hurtowni i sklepów typu cash & carry jest w pełni zadowalająca.W zakresie piwa przewidujemy podpisanie umowy z dystrybutorami Żywca, Okocimia oraz Lecha działającymi w Warszawie. (Oczywiście wcześniej jest konieczne uzyskanie przez nas koncesji na sprzedaż alkoholu)W zakresie napojów typu soft-drink przewidujemy podpisanie rocznej umowy (z możliwością przedłużenia na kolejne lata) z lokalnym dystrybutorem Coca-Coli. 6.4 Załoga Załoga klubu składa się z czterech współwłaścicieli oraz ośmiu pracowników obsługi (w skład załogi nie wliczamy komików). Pięciu pracowników obsługi zatrudnionych będzie na stałe (na umowę o pracę). Będą to: jeden z barmanów, dwóch ochroniarzy, szatniarz i sprzątaczka. Pozostali tj. drugi barman oraz dwóch kelnerów będzie zatrudnionych na umowę-zlecenie. Kelnerzy zatrudnieni będą tylko w weekendy w celu obsłużenia klientów w czasie sesji komediowych. Praca w klubie odbywać się będzie w systemie jednozmianowym. W dni powszednie (poniedziałek-czwartek) klub otwarty będzie w godzinach 17:00-24:00, a w czasie sesji komediowych w weekendy (piątek-niedziela) w godzinach 17:00-1:00. Pracownicy będą przychodzili pół godziny przed otwarciem klubu oraz pół godziny po jego zamknięciu. Pracownikami klubu będą przede wszystkim studenci (wyjątkiem będzie sprzątaczka).  Podział pracy wśród pracowników przedstawia się następująco: barmani - obsługują klientów przy barze (wydają napoje i przekąski oraz przyjmują zapłatę)kelnerzy - zbierają zamówienia z sali, realizują je i zbierają zapłatęochroniarze - dbanie o porządek w klubie i bezpieczeństwo klientów, wpuszczanie klientów i sprawdzanie biletów w czasie weekenduszatniarz - przyjmowanie i wydawanie ubrań klientów oraz sprzedaż biletów na sesje komediowesprzątaczka - dbanie o porządek w klubie: sprzątanie codziennie przed otwarciem klubu, zmywanie naczyń (szklanek i kufli) w trakcie wieczoru.   W klubie codziennie będzie przebywał co najmniej jeden ze współwłaścicieli. Jego funkcja polegać będzie na sprawowaniu kontroli nad działalnością klubu oraz prowadzenie spraw administracyjno-finansowych.   6.5 Poziom zapasów   Poziom zapasów odzwierciedla tygodniowe zapotrzebowanie klubu. Raz w tygodniu dokonywane są zakupy we własnym zakresie (przekąski, soki, artykuły biurowe i sanitarne). Pozostałe artykuły (napoje soft-drink, piwo) dowożone są przez firmy, z którymi zostały podpisane umowy.   Realizacja zamówień na napoje soft-drink (Fanta, Sprite, Coca-Cola) oraz piwo następuje następnego dnia po złożeniu zamówienia do dystrybutora.   Gromadzone zapasy posiadają długi okres przydatności do spożycia, dlatego nie widzimy zagrożenia, że w wyniku ich dłuższego składowania nastąpią straty wynikające z ich zepsucia.   6.6 Planowane modernizacje   Po spłacie kredytu (czyli w dwa lata po rozpoczęciu działalności), z wypracowanego zysku firmy planujemy dokonanie modernizacji lokalu. Początkowo, w związku z ograniczonymi środkami pieniężnymi, w lokalu nie będzie takich urządzeń jak klimatyzacja, czy profesjonalne wyposażenie biurowe. Dokonując w perspektywie dwóch lat modernizacji lokalu planujemy zainstalowanie klimatyzacji, rozbudowanie sceny, zainstalowanie nowego oświetlenia oraz pomalowanie wnętrza lokalu. Planujemy także uatrakcyjnienie naszego lokalu od zewnątrz (wymiana drzwi wejściowych oraz okien, zainstalowanie neonu świetlnego, pomalowanie ścian zewnętrznych).         7. Analiza finansowa   7.1 Kondycja finansowa i ocena możliwości finansowych   W tym miejscu chciałbym przedstawić szacunkowy rachunek zysków i strat na rok 2000. Przyjąłem stopę amortyzacji 18.75% ( 5 letni okres amortyzacji) oraz koszty finansowe na poziomie zerowym - jedyne koszty jakie mogą być to za prowadzenie rachunku, jednak są one marginalne.    Rachunek zysków i strat   Rok 2000 Wartość rocznych przychodów 1332000 Koszt zmienny całkowity            -590400 Marża brutto 741600 Koszty stale (bez amortyzacji) -365520 Zysk operacyjny 376080 Amortyzacja kosztowa -15000 Zysk bez kosztów finansowych 361080 Koszty finansowe 0 Zysk brutto 361080 Podatek dochodowy -144432 Zysk netto 216648   Widzimy, że roczny zysk netto wynosi 216 648 PLN. Jest to bardzo satysfakcjonujący zysk, szczególnie na tak małą działalność gospodarczą.   Innym sprawozdaniem finansowym jest rachunek przepływów pieniężnych, jednak nie konstruuję go ze względu na nie występowanie należności, zobowiązań oraz innych strumieni pomniejszających cashflow. Można powiedzieć, że NCF= 216648 + 15000(amortyzacja)= 231648 PLN Przy danym poziomie zysku planuję spłatę pożyczki powiększonej o stopień inflacji (około 54000 PLN)  po pierwszym roku działalności.   Trzecim sprawozdaniem finansowym jest bilans. Najogólniej można napisać, że:   Bilans na 31.XII. 1999   Aktywa   Pasywa   Majątek trwały 70 000 PLN Kapitały własne 50 000 PLN Majątek obrotowy 30 000 PLN Kapitały obce 50 000 PLN          -zapasy 20 000 PLN -pożyczka 50 000 PLN -środki pieniężne 10 000 PLN     suma 100 000 PLN suma 100 000 PLN    7.2 Potrzeby finansowe i stan zadłużenie   W celu otworzenia klubu komediowego potrzebne są środki w wysokości 100 000 PLN. Środki te będą przeznaczone na wynajęcie lokalu, przeprowadzenie małego remontu, wyposażenie klubu w stoły, krzesła, scenę, bar, itp. Część środków zostanie przeznaczona na zaopatrzenie, część na koszty promocji i reklamy, natomiast reszta gotówki będzie służyła jako kapitał obrotowy i będzie ona zdeponowana na rachunku bankowym.   Obecnie stan zadłużenia klubu jest zerowy. Także, zadłużeni właścicieli klubu jest zerowe. Dopiero teraz staram się uzyskać pożyczkę w wysokości 50 000 PLN od pana Henryka Woźniakowskiego  oraz 20 000 PLN w formie nagrody konkursowej.   7.3 Źródła i sposoby finansowania   Źródła finansowania inwestycji można podzielić na trzy rodzaje: pierwszy rodzaj to kapitały własne wynoszące 30 000 PLN , drugi rodzaj to nagroda konkursowa w wysokości 20 000 PLN, którą można z chwilą otrzymania uznać jako kapitał własny, trzeci rodzaj to pożyczka w wysokości 50 000 PLN od pana Henryka Woźniakowskiego. W trakcie działalności będę korzystał z kredytu kupieckiego.   Źródłem finansowania pożyczki ma być bieżąca działalność gospodarcza. Jak wykazują prognozowane przychody finansowe nie powinno być  żadnych problemów z spłatą pożyczki.   Pożyczka udzielona jest na okres 3 lat. Co do formy spłaty pożyczki nie ma żadnych ograniczeń. Może to być jednorazowo, płatne etapami, lub w inny sposób. Jeśli chodzi o stopę odsetkową ta równa się ona stopie inflacji. Ta dogodna pożyczka jest możliwa dzięki spokrewnieniu stron.   7.3 Stosowane wskaźniki finansowe   W analizie finansowej pomocna  będzie cała plejada wskaźników finansowych. Zakładam, że poniższe wskaźniki finansowe utwierdzą w przekonaniu, że moje przedsięwzięcie inwestycyjne jest rentowne.   1. Okres zwrotu   C = wartość pierwotnych inwestycji / zysk netto miesięczny   C= 10000 / 18804 = 5. 32   Widzimy, że nakłady inwestycyjne zwracają się już po 6 miesiącach. Zakładając, że w pierwszych miesiącach ten zysk będzie znacznie mniejszy, można śmiało zakładać, że inwestycja zwróci się w ciągu jednego roku.       2. Wskaźniki rentowności   Wskaźnik rentowności brutto   WZB= zysk brutto / sprzedaż netto   WZB=0.51   Wskaźnik ten pokazuje, że na każdą złotówkę uzyskaną ze sprzedaży przypada około  groszy zysku brutto.   Wskaźnik rentowności netto    WZN= zysk netto / sprzedaż netto   WZN= 0.30   Wskaźnik ten pokazuje, że na każdą złotówkę uzyskaną ze sprzedaży  przypada około 30 groszy zysku netto. Wartość ta spełnia wymogi teorii finansowych uznających za pożądany poziom oscylujący wokół 15%.   Wskaźnik rentowności aktywów   WZAKT = zysk netto / aktywa   WZKAT=2.26   Widzimy, że każda złotówka zaangażowana w aktywa dała po roku zwrot w wysokości nie mniejszej niż 2.26 złotego.   Wskaźnik rentowności kapitału własnego   WZKW = zysk netto / kapitał własny   WZKW= 4.51   Fakt, że kapitał własny stanowi tylko 1/2 całości aktywów tłumaczy tak duży zwrot z każdej złotówki kapitału własnego.   4.Wskaźniki zadłużenia   Wskaźnik zadłużenia aktywów   WZA = zobowiązania ogółem / aktywa   Zobowiązania ogółem = 50 000 Aktywa =100 000 WZA = 50%   Wartość wskaźnika oznacza, że w inwestycje zaangażowałem 50% kapitału własnego.   Wskaźnik zadłużenia kapitału własnego   WZKW = zobowiązania ogółem / kapitał własny   Zobowiązania ogółem = 50000 Kapitał własny = 50000 WZKW = 100%   Wskaźnik ten jest konsekwencją ukształtowania się wskaźnika WZA na poziomie 50%.   8. Czynniki ryzyka i opłacalności 8.1 Niekorzystne trendy i zachowania konkurentów   Analizując powyższe zagadnienie skoncentrowałem się na dwóch źródłach jego występowania: znajdującym się wewnątrz firmy i w jej otoczeniu zewnętrznym. Metodą, która kompleksowo przedstawia oba te źródła jest analiza SWOT. W tym przypadku szczególnie interesująca jest analiza  słabych stron klubu oraz zagrożeń płynących z otoczenia zewnętrznego.   Potencjalne słabe strony: brak doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej oraz tym bardziej w prowadzeniu pubu / klubunie dysponowanie na dzień dzisiejszy lokalemzbyt małe środki finansowe, aby kupić lokal, co powoduje, że trzeba go wynająć ( ryzyko związane z wynajmowaniem)   Potencjalne zagrożenia: wprowadzenie występów komediowych typu „stand up” przez działające obecnie na rynku pubu i kluby jest bardzo prosta. Większość klubów i pubów dysponuje odpowiednią infrastrukturą ( sceny, oświetlenie, nagłośnienie, itp.), co powoduję, że małymi nakładami finansowymi są w stanie wprowadzić występy komediowe.brak zainteresowania tego typy rozrywką. Ponieważ jest to nowość na polskim rynku trudno jest dokładnie przewidzieć skalę zainteresowania tego typu formą spędzania wolnego czasu.brak osób chętnych do występowania w klubie 8.2 Potencjał siły roboczej   Z zatrudnieniem barmanów, kelnerów i ochrony nie przewiduję większych problemów. Głównie studenci, studentki oraz inne osoby młode będą zatrudniane w tym charakterze. Praca ta nie wymaga szczególnych kwalifikacji, jedynie spełnianie takich wymagań jak: uczciwość, punktualność, umiejętność pracy w grupie, posiadanie ważnej książeczki zdrowia.   Więcej problemów może być z zatrudnieniem komików. Trudno jest przewidzieć na ile ludzie będą skłonni występować przed publicznością. Jednak z czasem mam nadzieje, że  wytworzy się grupa kilkudziesięcio osoba chętna w ten sposób zarabiania oraz jednocześnie spędzania wolnego czasu

Dodaj swoją odpowiedź