Wady i zalety konkurencji
Konkurencja (z łaciny ?wspólne poszukiwanie; oznacza rywalizowanie często bez zasad i granic) jest to proces ekonomiczny, w którym uczestnicy rynku, dążąc do realizacji swych interesów, próbują przedstawić oferty korzystniejsze od innych ze względu na cenę, jakość, warunki dostawy i inne charakterystyki, wpływające na decyzję zawarcia transakcji.
Niewątpliwą zaletą konkurencji jest obniżanie ceny danego produktu poprzez rywalizację na rynku. Firmy starają się być konkurencyjne i obniżają ceny swoich produktów, żeby móc efektywnie rywalizować ze sobą, tzn. żeby konsumenci wybierali właśnie ich produkty. W tym celu stosują rabaty, bonifikaty, skonta (wszystkie trzy to zniżki procentowe) oraz dumping (celowe obniżanie ceny produktu przez producenta, niekiedy poniżej opłacalności, w celu wyparcia z rynku innego producenta).
W przypadku dobrej, uczciwej konkurencji cena produktu maleje, natomiast maksymalnie rośnie jakość danego produktu, czyli jego funkcjonalność, praktyczność, niezawodność, trwałość i bezpieczeństwo użytkowania. Wraz ze wzrostem jakości produktu rośnie renoma danej firmy; podpisując go (firma oznacza go swoją marką) gwarantuje jego jakość. Dba o to, żeby konsumenci byli lojalni wobec nich, kupując ich produkty bądź wybierając świadczone przez nich usługi.
Inne (ale mniej zauważane przez konsumentów) zalety to konkurencji to czas świadczenia usługi, dodatki dodawane do produktu, jego atrakcyjność i sposób prezentacji a także jego gwarancja. Jednak najbardziej liczącą się dla konsumentów rzeczą jest cena, po niej następuje jakość i inne wyżej wymienione zalety.
Następną zaletą konkurencji jest prywatyzacja gospodarki, która cechuje się większą dbałością o potrzeby konsumenta, przez co następuje wzrost jakości usług oraz produktów, a także spadek ich cen.
Olbrzymią wadą konkurencji jest bankructwo wielu mniejszych firm, które ?posiadając mniejszy kapitał, nie posiadając renomy, uznanej marki ? ulegają większym, przebywającym na rynku dłużej i mającym większe środki na promocję i badania rynku. Plajtowanie firm powoduje utratę pracy przez jej pracowników, może również doprowadzić do monopolizacji rynku, co może spowodować ustalanie przez tę firmę zawyżonych cen (np. opłaty za Internet w TPSA).
Kolejną wadą jest to, że firmy w poszukiwaniu oszczędności powodującej obniżenie ceny produktu używają gorszej jakości, lecz tańszych materiałów, przez co obniża się jakość produktu. Bardzo często używają niesprawdzonych półproduktów, które wpływają negatywnie nie tylko na obniżenie jakości, ale również zagrażają bezpieczeństwu użytkowników. Producenci oszczędzają na badaniach produktów i ich jakości.
Następną wadą jest przenoszenie przez duże firmy produkcji do krajów słabo rozwiniętych, w których jest tańsza siła robocza. Firmy te oszczędzają w ten sposób na kosztach produkcji, ale zamykają fabryki w swoich krajach, przez co zwiększa się bezrobocie.
Mimo wszystkich wad konkurencja jest bardzo potrzebna gospodarce, powoduje postęp gospodarczy i technologiczny, przez co następuje wzrost jakości produktów oraz usług świadczonych przez firmy.