Interpretacja utworu dramatycznego

1. Kto mówi? (Gdy wiadomo, że nadawcą tekstu pobocznego jest autor). Ile jest podmiotów mówiących, a więc ilu bohaterów wygłasza tekst główny? Jakie relacje formalne zachodzą między nimi? Jak ważną rolę odbywa każdy z nich w świecie przedstawionym?
2. Przez jakie właściwości tekstu ujawniane są cechy podmiotów? Czy bohaterowie mówią wprost na swój temat? A co i jak na temat innych? Jakie środki stylistyczne zostały użyte w ich wypowiedziach? Czy np.: są to elementy wartościujące, emocjonalne? Czy język bohaterów ma charakter zindywidualizowany, czy ich mowa jest ujednolicona? Jak ukształtowany jest dialog? Czy jest to spokojna , powolna rozmowa, czy wartka wymiana zdań? Czy więcej w tym dialogu jest opisu świata zewnętrznego czy np.: wyznań?
3. Co autor mówi o didaskaliach, a co bohaterowie w tekście głównym? Co ujawnia powierzchnia tekstu? Jaka jest zawartość świata przedstawionego? Czy przedmiotem przedstawienia jest przede wszystkim świat wewnętrzny (przeżycia, myśli), czy świat zewnętrzny? Czy oprócz bohaterów, którzy mówią, występują też bohaterowie o których się jeszcze mówi?
4. O czym mówią bohaterowie? Co ujawnia głębia tekstu? Jaki jest jego sens, jaka zawartość ideowa? Czy zgodny jest z treścią daną bezpośrednio, czy rozszerzony na zasadzie: od tego co jednostkowe, do tego co ogólne, od konkretu do abstrakcji? Czy tekst ma charakter ironii, parodii? Do jakich dzieł, utworów nawiązuje? Odnaleźć konteksty ( filozoficzne, historyczne, literackie, kulturowe, artystyczne)
5. Jakie zabiegi formalne, stylistyczne i kompozycyjne sygnalizują ukryte treści utworu? Jaka jest rola scenografii, czyli rekwizytów, kostiumów, ruchu scenicznego, oprawy muzycznej? Czy te przedmioty pełnią funkcję symboliczną? Czy te symbole pozwoliły nam dostrzec głębię tekstu?
6. Do kogo mówi autor? Czy adresatami są tylko przyszli inscenizatorzy (scenograf, reżyser, aktor), czy rzeczywisty czytelnik? Do kogo zwracają się bohaterowie, czy tylko do siebie nawzajem, czy także do czytelnika?
7. Po co mówi? Jakie znaczenie ma bezpośredni zwrot do adresata? Jaką wizję świata przedstawił autor (realistyczny, groteskowy, absurdalny)? Czy dramat spełnia funkcję katharsis?

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Analiza i interpretacja wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego „Z głową na karabienie”

Krzysztof Kamil Baczyński nazywany „poetą Polski podziemnej” czy też „Kolumbem rocznika 20” pisząc o sobie prezentował los rówieśników. Poeta przeczuwał swoją śmierć-bo śmierć była cechą tego pokolenia. Baczyński stworzył t...

Język polski

Analiza i interpretacja wiersza K. K. Baczyńskiego pt. "Elegia o ... [chłopcu polskim]".

3.Dokonaj analizy i interpretacji wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Pt. "Elegia o ... [ chłopcu polskim]"

Baczyński Krzysztof Kamil, pseudonim Jan Bugaj (1921-1944), poeta, prozaik. Urodził się w Warszawie. Był synem kr...

Język polski

Analiza i interpretacja wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego pt. "Elegia o ... [chłopcu polskim]".

Krzysztof Kamil Baczyński jest przedstawicielem szczególnego pokolenia- generacji Kolumbów- urodzonych w 1920 roku młodych ludzi, zmuszonych do "wyjścia z bronią w ciemną noc", by walczyć o przegraną sprawę. Przeżycia i doświad...

Język polski

Femme fatale w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.

Femme fatale – z francuskiego kobieta fatalna. Jest to motyw artystyczny zdefiniowany i najbardziej rozwinięty w Młodej Polsce. Femme fatale lub też wamp to kobieta piękna, atrakcyjna, tajemnicza, żądna władzy. Jest uwodzicielką, swoim zac...

Język polski

Opracowane pytania na mature ustna (XVIII LO, Wrocław, 2002) - Romantyzm

2. Romantyzm jako epoka opozycyjna do oświecenia.

W historyczni literackim łańcuchu epok po oświeceniu następuje romantyzm. Epoka rzeczywiście inna. Odmienna w swojej filozofii, rozumieniu świata i poszukiwaniu prawd o nim. Oświecen...