List- Forma wypowiedzi, informacja którą przesyłamy drugiej osobie. Budowa Listu: Miejscowość,data Nagłówek Treść listu: - trójdzielność - zwroty grzecznościowe - zaimki do adresata(Ty, Ci, Twój) piszemy dużą literą. Podpis Cechy listu: Nagłowek Do rówieśników: Cześć! Witaj! Hej! Kochana! Do osób starszych: Kochana (y) (i) Droga(i) (dzy) Szanowna Pani (y,i) Nagłówek listu zależy od adresata i zażyłości w jakiej jest z nadawcą. Zwroty grzecznościowe: Życzę Ci, Dziękuję Ci, Przepraszam Was, Serdecznie pozdrawiam, Całuję cię. Zaimki odnoszące się do adresata np. Ci, Cię, ciebie, Ty, Twój piszemy dużą literą Oddając przez to szacunek. Nadawca- osoba która pisze i wysyła list. Adresat- osoba która odbiera list do której jest skierowany. Mam nadzieję że się przyda i życzę powodzenia na poprawce :) Przykładowy list: Kraków, 22.08.2014r. Kochana Ewo! Na wstępie pozdrawiam Cię serdecznie. Opowiem ci o mojej szkolnej wycieczce. Korzystając z pięknej pogody, cała moja 6 klasa, wraz z uczniami kl.4-6 wybrała się na górską wycieczkę. Szliśmy szczytami i podziwialiśmy piękne krajobrazy, po drodze rozmawialiśmy z miejscowymi ludźmi, który wykonywali rózne prace polowe. Na koniec rozpaliliśmy ognisko i piekliśmy kiełbaski. Chciałabym abyśmy kiedyś wspólnie przemierzyli ta trasę. Serdecznie Cie pozdrawiam i życzę samych sukcesów w szkole. Do zobaczenie(podpis)
(Imię koleżanki/kolegi) Właśnie wróciłam z wycieczki szkolnej. Byliśmy w Wielkiej Brytanii. Zwidziliśmy Londyn, Glasgow, Edynburg, Liverpool i Bristol. Było fantastycznie. Jedną noc spędziliśmy na łodzi w Londynie. Niektóre osoby miały chorobę morską, ale na szczęście wszystko dobrze się skończyło. Zwiedziliśmy Pałac Buckingham, Royal Mews, czyli stajnie królewskie, oglądaliśmy panoramę Londynu z wieżowca Shard, zwiedzaliśmy tez Zamek Edynburski i robiliśmy zakupy przy Oxford Street. Było fantastycznie ! Mam nadzieję, ze kiedyś jeszcze tam pojadę. Najlepiej również z Tobą ! Pozdrawiam (Twoje imię) Mam nadzieję, że pomogłam i że o to Ci chodziło, pozdrawiam. Mogę liczyc na naj ?