Jak napisać artykuł? Muszę napisać artykuł do gazetki szkolnej. Jak mam to zrobić? Dotyczy on sondy. Odpowiedzi sondy oczywiście mam.

Jak napisać artykuł? Muszę napisać artykuł do gazetki szkolnej. Jak mam to zrobić? Dotyczy on sondy. Odpowiedzi sondy oczywiście mam.
Odpowiedź

Sfor­mułuj tezę arty­kułu, którą da się wyra­zić w dwóch do pię­ciu zdań. Czytel­nik nie musi jej nawet znać, ale będzie ona dro­gowskazem i mapą, dzięki któ­rej tekst będzie zawsze na temat i nie roz­pły­nie się w pobocz­nych dopi­skach, które nagle przyjdą Ci do głowy. Te zacho­waj na inną oka­zję i inne artykuły. Sto­suj aka­pity. Nadawaj im śród­ty­tuły, seg­reguj myśli i wątki w rozsąd­nie wyo­dręb­nione działy. Daruj sobie długi i maje­sta­tyczny wstęp. Jest nie­po­trzebny. Tekst reklam­owy powi­nien zaczy­nać się od kon­kre­tów, a naj­le­piej, zaw­ierać je też w środku i nimi się kończyć. Prezen­tuj fakty w tabe­lach i wykre­sach. Jeśli masz taką możli­wość, sta­ty­styki i dane pro­cen­towe przed­staw­iaj w atrak­cyjnej gra­ficz­nie for­mie, rezygnu­jąc z zasypy­wa­nia licz­bami samego tek­stu. Oczy­wiś­cie, dzi­ałaj z umiarem. Zrezygnuj z zaskaku­jącej puenty. Również z tej druz­goczącej, zmieni­a­jącej lub nada­jącej sens arty­ku­łowi — co będzie, gdy ktoś nie doczyta tek­stu do końca? Dobrze napi­sany tekst powi­nien być dobry nie tylko na końcu. Pisz dynam­icznie: ● uży­waj czasu ter­aźniejszego, jest naj­le­piej przyswa­jany. ● strona czynna jest lep­sza niż bierna, ● nie pisz, czym coś nie jest; lep­iej jest napi­sać, czym coś jest; twier­dze­nia pozy­ty­wne i wprost są naj­bar­dziej zrozu­mi­ałe i sug­esty­wne. ● wys­trze­gaj się zaw­iłej, facho­wej ter­mi­nologii; gdy musisz jej użyć, umiesz­czaj czy­telne wyja­śnie­nia każ­dego skom­p­likowanego poję­cia obok tek­stu np. w ramce ● uni­kaj napus­zonego języka i obcych zwro­tów; słowo sklep może zastą­pić mar­ket, a koszy­kówka bas­ket. ● wbrew pozo­rom, bar­dzo nie­wiele rze­czy trzeba pisać z wiel­kiej litery: tylko początki zdań i nazwy wła­sne; warto więc uni­kać bicia pokło­nów Wartoś­ciom, Klien­tom i innej "Mistyce". ● rela­cje pisane winny być w trze­ciej oso­bie; nar­ra­tor w więk­szości wypad­ków jest nie­wi­doczny, a autor nieeksponowany. Bądź bły­sko­tliwy. To, co zostało napi­sane bez wysiłku, czyta się bez przy­jem­ności: ● zaska­kuj czytel­nika niecodzi­en­nym pode­jś­ciem do tem­atu, ● począ­tek tek­stu musi wywal­czyć w czytel­niku wolę przeczy­ta­nia całej reszty; pra­cuj bar­dzo, bar­dzo dużo nad tymi pier­wszymi paroma zdaniami. Zachowaj porzą­dek i umiar. ● nie prze­ska­kuj co chwila z czasu ter­aźniejszego w przy­szły, prze­szły bądź odwrot­nie; czasu prze­szłego warto uni­kać, jeśli tylko się da, ● kon­sek­went­nie sto­suj liczbę mnogą bądź pojedynczą. Mów o ludzi­ach, nie o „per­son­elu”. Jeśli znasz czy­jeś imię, użyj go; nigdy nie zapom­i­naj podać autora cyto­wa­nego tekstu! Nie sto­suj jed­nowyra­zowych nagłów­ków. Ich zwię­złość może być odczy­tana na spo­soby, które nawet nie przyjdą Ci na myśl. Mogą oka­zać się też po pro­stu niezrozu­mi­ałe. Pamię­taj – W wielu przy­pad­kach tylko nagłówki będą przeczy­tane! Muszą więc być samo­dzielną częś­cią arty­kułu, sug­esty­wną i zrozu­mi­ałą nawet bez czy­ta­nia drob­niejszego druku pod spo­dem. Zobacz nasz arty­kuł o tym jak two­rzy się chwy­tliwe nagłówki rekla­mowe. Nie naduży­waj przy­ja­ciel­s­kich, nie­ofic­jal­nych środ­ków wyrazu. Może być to ode­brane jako spo­ufalanie się. To, co akcep­towane jest w mowie potocz­nej, poza skle­pem spoży­w­czym czy pubem może nie przys­porzyć Ci popularności. Popraw­iaj gotowy tekst. Nie łudź się ani sekundę, że nie wymaga on tego; daj go do przeczy­ta­nia paru oso­bom z polece­niem zna­le­zie­nia jak naj­wię­cej błę­dów i zobacz, co się stanie. Tekst posi­ada swoją geo­gra­fię. Ludzie zwra­cają najwięk­szą uwagę na począ­tek i koniec – słowa, zda­nia, strony, oraz na lewą część strony (kie­ru­nek czy­ta­nia!). Rozpisany na stro­nie tekst jest jak las – naj­ciem­niejszy w samym środku. Warto o tym pamię­tać, zanim umie­ści się tam istotne treści. Sukces odnosi się, gdy czytel­nicy mogą przed­staw­ione rozwiąza­nia odnieść do sie­bie — nie na pozio­mie teo­rii, ale rad, wnio­sków, przy­kła­dów itp. Sku­piaj się na aspek­cie praktycznym. Złam każdą z powyż­szych zasad, jeśli masz być niezad­owolony z Two­jej włas­nej pracy.

Dodaj swoją odpowiedź