Literackie portrety Żydów. Omów na wybranych przykładach - konspekt

I. Literatura podmiotu:
1. Biblia Tysiąclecia, Wydawnictwo "Pallotinum", Poznań-Warszawa 1990
2. Konopnicka Maria, Opowiadanie "Mendel Gdański", Czytelnik, Warszawa 1979
3. Krasiński Zygmunt, "Nie-boska komedia", Zielona Sowa, Kraków
4. Mickiewicz Adam, "Pan Tadeusz", Zielona Sowa, Kraków
5. Prus Bolesław, "Lalka", Zielona Sowa, Kraków

II. Literatura przedmiotu:
1. Makowski Stanisław, "Nie-boska komedia" Zygmunta Krasińskiego, PZWS, Warszawa 1971
2. Markiewicz Henryk, "Lalka" Bolesława Prusa, Czytelnik, Warszawa 1967 r.

III. Ramowy plan wypowiedzi:
1. Określenie problemu:
- Motyw Żyda jako wiecznego tułacza i wędrowca w literaturze

2. Kolejność prezentowanych argumentów:
- Wędrówka narodu wybranego do Ziemi Obiecanej
- Obraz Żyda w "Panie Tadeuszu" Adama Mickiewicza
- Rola Żydów w "Nie-boskiej komedii"
- Tragizm tytułowego bohatera przedstawiony w noweli "Mendel Gdański"
- Los Żyda w "Mendlu Gdańskim"
- Los kilku Żydów, którzy chcą stać się pełnoprawnymi Polakami
- Obraz asymilacji w literaturze polskiej
- Obraz negatywnych cech Żydów w "Wiersz o Żydach" Jana Dantyszka.
- Porównanie Żyda do pijawki w "Roksolanii Sebastiana Klonowaci
- Znajomość kultury polskiej przez Żydów w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza.

3. Wnioski:
- Odwołanie się do biblijnej wędrówki Narodu Wybranego
- Charakterystyka żydów bywa różna " zależy od epoki.
- Naród Żydowski mija się ze stereotypem pijawki zdolnej pochłonąć wszystkie bogactwa polskie.
- Własne refleksje i przemyślenia dotyczące wędrówki Żydów.

Dodaj swoją odpowiedź