1. Obowiązki sprzedawcy: Musi wydać paragon, rachunek lub fakturę. Towar powinien być opisany - powinien zawierać m.in. nazwę niewprowadzającą konsumenta w błąd (np. napoju owocowego nie można określić mianem soku, a miksu tłuszczowego - masłem) oraz wskazywać producenta i importera. Na życzenie konsumenta sprzedawca ma obowiązek sporządzić umowę, potwierdzając najważniejsze postanowienia. Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz gdy wartość zakupu przewyższa kwotę 2 tys. zł sprzedawca jest zobowiązany do sporządzenia takiej umowy. 2. Odpowiedzialność sprzedawcy: Obowiązek zawiadomienia sprzedawcy o niezgodności: W przypadku wystąpienia niezgodności konsument ma obowiązek zawiadomić o niej sprzedawcę w terminie 2 miesięcy od jej zauważenia. Niedochowanie tego obowiązku powoduje wygaśnięcie uprawnień z tytułu niezgodności towaru z umową i sprzedawca może skutecznie uchylić się od odpowiedzialności. Uprawnienia konsumenta, są to: - brak możliwości naprawy albo wymiany lub sytuacja, gdy naprawa albo wymiana wymagają nadmiernych kosztów; albo - niedokonanie naprawy, wymiany w odpowiednim czasie, albo - sytuacje, gdy naprawa albo wymiana narażałaby konsumenta na znaczne niedogodności. Okres odpowiedzialności:Sprzedawca odpowiada z tytułu niezgodności w przypadku jej stwierdzenia przed upływem 2 lat od wydania towaru. W razie wymiany towaru termin ten biegnie na nowo.Niezgodność a gwarancja: Korzystanie z uprawnień z tytułu niezgodności towaru z umową nie wyłącza, ani nie ogranicza uprawnień z tytułu gwarancji.3. Spory konsumenckie. Polubowne sądy konsumenckie:Jeżeli przedsiębiorca nie uznał reklamacji konsumenta, a ten się nie zgadza z jego decyzją może zwrócić się o mediację lub rozstrzygnięcie do sądu polubownego, a więc skorzystać z alternatywnych metod rozstrzygania sporów (ADR). ADR to postępowania wykorzystywane m.in. w sporach między konsumentem a przedsiębiorcą. Prowadzone są bez udziału sądu. Jego kompetencje przejmujeniezależna osoba trzecia – np. mediator lub arbiter. Metody te są tanie (często nieodpłatne), szybkie inie wymagają zatrudnienia wyspecjalizowanego prawnika.W Polsce do najważniejszych form rozwiązywania sporów bez udziału sądu należą:mediacje - procedury, w których konsument oraz przedsiębiorca rozstrzygają nieporozumienie przy udziale mediatora. Co ważne, osoba ta nie rozwiązuje konfliktu, a jedynie pośredniczy w pertraktacjach między stronami, pomagając im wybrać wspólne, wzajemnie akceptowane rozwiązanie arbitraż - sposób rozstrzygania sporu bez udziału sądu. Jego kompetencje przejmuje bezstronny specjalista – arbiter. komisje skargowe – tworzone wspólnie lub niezależnie przez stowarzyszenia przedsiębiorców, instytucje gospodarcze lub organizacje konsumenckie. Ich działania oparte są o przepisy prawa powszechnego lub zasady samoregulacji. Rozstrzygnięcia Komisji mają najczęściej niewiążący charakter. Pomimo tego decyzja ma istotne znaczenie dla reputacji przedsiębiorcy.
Prześle ci kilka plików. Tu masz wszystko ładnie opisane. Wybierz obie fragmenty jakie ci się podobają.