Kurs na wychowawców i opiekunów.

1. ORGANIZACJA WYPOCZYNKU DLA DZIECI I MŁODZIEŻY


 14 DNI PRZED ROZPOCZĘCIEM TURNUSU ZŁOŻYĆ 4 DOKUMENTY U KURATORA:
1/ karta kwalifikacyjna obiektu
2/ wykaz kadry pedagogicznej
3/ informacja o rodzaju placówki, liczbie uczestników, liczbie turnusów i czasie ich trwania
4/ program pracy z dziećmi i młodzieżą
 KURATOR MUSI BYĆ TEN U KTÓREGO DZIAŁA PLACÓWKA
 NORMY:
1/ 1 wychowawca do 20 wychowanków w grupie
2/ 1 wychowawca i 15 uczestników (jeżeli mają poniżej 10 lat)
 PODZIAŁ PLACÓWEK WYPOCZYNKU:
1/ placówki organizowane w miejscu zamieszkania uczestników:
*półkolonie 4-10 h
*wczasy w mieście
2/ placówki organizowane w formach wyjazdowych
*kolonie wypoczynkowe
*kolonie zdrowotne
*obozy stałe
*obozy wędrowne
*obozy wypoczynkowe + praca
*śródroczne turnusy dydaktyczno-wypoczynkowe (zielone szkoły)
*biwaki
3/ w przypadku obozów wędrownych i placówek organizowanych poza granicami organizator nie musi przedkładać karty kwalifikacyjnej
 OBOWIĄZKI KIEROWNIKA PLACÓWKI:
1/ Prowadzić placówkę zgodnie z przepisami
2/ Opracowanie planu pracy placówki i rozkładu dnia oraz kontrola ich realizacji
3/ Opracowanie zakresów czynności
4/ Zapewnienie warunków sanitarnych i higienicznych pomieszczeń i otoczenia
5/ Zapewnienie warunków bezpieczeństwa od dnia wyjazdu do dnia powrotu
6/ Zapewnienie warunków racjonalnego żywienia
7/ Kontrola pracy podległych pracowników
8/ Informowanie rodziców lub opiekunów o zachowaniu i stanie zdrowia dziecka
 WYKAZ KADRY PEDAGOGICZNEJ- 7 GRUP OSÓB:
1/ nauczyciele
2/ studenci (kierunki pedagogiczne)
3/ słuchacze nauczycielskich kolegiów
4/ osoby z ukończonym kursem kolonijnym dla wychowawców
5/ harcerze od stopnia przewodnika włącznie
6/ przewodnicy turystki kwalifikowanej i instruktorzy PTTK
7/ trenerzy y instruktorzy sportowi
 OSOBY WYMIENIONE OD 4-7 (POZA HARCERZAMI) WINNI SPEŁNIĆ WARUNKI:
-18 lat
-wykształcenie średnie
-odpowiednie warunki zdrowotne
-posiada predyspozycje do pracy z dziećmi i młodzieżą
 PROGRAM DOKONYWANIA KONTROLI I KTO DOKONUJE:
-kuratorium oświaty
-stacja sanitarno-epidemiologiczna
-straż pożarna
-państwowa inspekcja pracy
-państwowa inspekcja handlowa
 WALORY TURYSTYCZNE:
-architektura
-przyroda
-rzeźba terenu
-infrastruktura turystyki (nocleg, żywienie, układ komunikacyjny)
 ETAPY:
1/ organizacyjno-programowy (tydzień przed rozpoczęciem turnusu)
2/ opracowanie planu lub harmonogramu wycieczki
CZAS CZYNNOŚĆ OSOBY ODPOWIEDZIALNE UWAGI
KILOMETRY MIEJSCOWOŚĆ
08.00 Zbiórka Kierownik
09.30 Szczecin Kadra pedagogiczna
3/ podsumowanie wycieczki
 GRUPY WIEKOWE:
I- od lat 7 do 11
-wycieczki piesze, nizinne, górskie, autokarowe do 8h
-gry krajoznawczo-turystyczne na odcinku 500m
-ogniska i wieczornice turystyczne
II- od lat 11 do 14
-wycieczki piesze, nizinne, górskie, autokarowe
-gry krajoznawczo-turystyczne na odcinku do 1000m
-ogniska i wieczornice turystyczne- prace przygotowawcze
III- od lat 14 do 18
-wycieczki piesze, nizinne, górskie, autokarowe
-gry krajoznawczo-turystyczne na odcinku powyżej 1000m
-ogniska i wieczornice turystyczne- prace przygotowawcze i organizacyjne związane z w/w formami


2. ORGANIZACJA ZAJĘĆ W PLACÓWCE WYPOCZYNKU


 GŁÓWNE CELE:
1/ podnoszenie stanu zdrowia, sprawności fizycznej i odprężenia psychicznego
2/ kontynuacja pracy wychowawczej szkoły i domu
3/ kształtowanie zasad kulturalnego zachowania się i współżycia w zespołach w zależności od miejsca, czasu i sytuacji
4/ rozwijanie zainteresowań i zdolności
5/ wiązanie poszufladkowanej wiedzy szkolnej
6/ wyrabianie umiejętności w nawiązywaniu kontaktów z otoczeniem społecznym i środowiskiem przyrodniczym
7/ przygotowanie do racjonalnego spędzania wolnego czasu
 ORGANIZATOR PLACÓWKI MA OBOWIĄZEK PRZYGOTOWANIA PLACÓWKI DO ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ.
 Z CHWILĄ ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI PLACÓWKI ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA ORGANIZACJĘ I DZIAŁALNOŚĆ OPIEKUŃCZĄ I WYCHOWAWCZĄ PONOSI RADA PEDAGOGICZNA LUB ZESPÓŁ WYCHOWAWCZY. W SKŁAD JEJ WCHODZĄ:
-kierownik
-zastępca kierownika
-opiekunowie grup
-instruktor wf i sportu
-instruktor działalności kulturalno-oświatowej
 W CZASIE DZIAŁALNOŚCI PLACÓWKI WINNY ODBYĆ SIĘ CO NAJMNIEJ 4 POSIEDZENIA RAD PEDAGOGICZNYCH:
-w 1 dzień działalności, kierownik zobowiązany jest do:
*przedłożenia planu pracy do zatwierdzenia przez Radę Pedagogiczną,
*kierownik dokonuje podziału uczestników na grupy i przydziela opiekunów
*zobowiązany jest do przekazania instruktażu w zakresie życia i zdrowia w zależności od formy wypoczynku i miejsca lokalizacji placówki
*przekazania wytycznych do opracowania projektu planu pracy opiekuńczo-wychowawczego przez opiekunów grup i instruktorów
*przekazanie harmonogramu organizacji wycieczek bliższych i dalszych
*przekazanie opiekunom grup i instruktorom urządzeń, sprzętu pomocy, materiałów do realizacji założeń programowych
-w 3 dzień od rozpoczęcia działalności placówki, celem:
*zatwierdzenia projektów planów pracy opiekunów i instruktorów
-w połowie czasokresu działalności celem:
*dokonania analizy i oceny dotychczasowej realizacji planów i założeń programowych
-przed zakończeniem działalności placówki, celem:
*oceny całokształtu realizacji założeń programowych
*ustalenia szczegółowego programu uroczystego, pożegnalnego apelu
*ustalenia terminu, miejsca i czasu odjazdu dzieci do domów
 OPIEKUNOWIE GRUP ZOBOWIĄZANI SĄ DO PRZEKAZANIA KIEROWNIKOWI URZĄDZEŃ, SPRZĘTU I MATERIAŁÓW OTRZYMANYCH NA 1-WSZYM POSIEDZENIU RADY PEDAGOGICZNEJ.

3. PLANOWANIE PRACY OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ


 PRZED OPRACOWANIEM PLANU PRACY NALEŻY DOKONAĆ:
1/ dokładnie zapoznać się z treścią planu pracy kierownika placówki
2/ dokonać rozeznania wśród dzieci ze swojej grupy
3/ zapoznać się z obiektem i jego otoczeniem i urządzeniami, sprzętem i pomocami
4/ rozeznanie środowiska zewnętrznego
 PRZY PLANOWANIU PRACY NALEŻY KIEROWAĆ SIĘ NASTĘPUJĄCYMI ZASADAMI:
1/ zasada swobody organizacyjnej
2/ zasada atrakcyjności
3/ zasada samorządności i aktywizacji
 DO PLANU PRACY NALEŻY WŁĄCZYĆ ORGANIZACJE SAMOOBSŁUGI ORAZ ORGANIZACJĘ PRAC SPOŁECZNIE UŻYTECZNYCH NA RZECZ PLACÓWKI I ŚRODOWISKA
 DO PLANU PRACY NALEŻY WŁĄCZYĆ METODY I FORMY ZAPOBIEGANIA SPOŻYWANIA NARKOTYKÓW, ALKOHOLU, TYTONIU ORAZ ZAPOBIEGANIA ORGANIZACJI SEKT.
 DO PLANU NALEŻY WŁĄCZYĆ ZADANIA, KTÓRE WINNY BYĆ REALIZOWANIE PRZEZ CAŁY CZAS DZIAŁANIA PLACÓWKI A SZCZEGÓLNIE:
1/ poznawanie tradycji i historii regionu, środowiska i kraju
2/ podnoszenie sprawności fizycznej oraz rozwijanie zainteresowań turystyczno-krajoznawczych
3/ wyrabianie nawyków higieny osobistej
 USTALONE ZADANIA ZAWARTE W PLANIE NALEŻY REALIZOWAĆ PRZEZ PRZETWORZENIE ZASADNICZYCH MYŚLI PLANU NA ZADANIA DOSTOSOWANE DO WARUNKÓW, ZAINTERESOWAŃ, MOŻLIWOŚCI I WIEKU.
 SCHEMAT PLANU PRACY:
Lp ZADANIA(co) SRODKI IMETODY REALIZACJI(jak) TERMIN(kiedy) ODPOWIEDZIALNI(kto) UWAGI
PLANOWANY WYKONANY
1. Wycieczka
2. Ognisko
3. Bal

4. OBOWIĄZKI I ZADANIA WYCHOWAWCY GRUP


 OBOWIĄZKI WYCHOWAWCY:
1/ sprawdzenie kart kwalifikacyjnych uczestników
2/ opracowanie planu pracy wychowawczej grupy
3/ prowadzenie dziennika zajęć
4/ sprawowanie opieki w zakresie higieny, zdrowia, wyżywienia oraz innych czynności opiekuńczych
5/ prowadzenie zajęć według rozkładu dnia
6/ zapewnienie warunków bezpieczeństwa
7/ informowanie rodziców o zachowaniu i stanie zdrowia uczestników
 OBOWIĄZKI OPIEKUNA PRZED ROZPOCZĘCIEM WYCIECZKI:
1/ sprawdzenie obecności
2/ zapoznanie z przepisami bezpieczeństwa (zapis w dzienniku zajęć)
3/ sprawdzenie czy dzieci mają dokumenty
4/ czy zabrano apteczkę
5/ sprawdzenie ubioru i ekwipunku
6/ kopia świadczeń turystycznych
7/ przedstawienie osób towarzyszących
8/ przypominamy obowiązki uczestników
9/ cel i czas trwania wycieczki
 OBOWIĄZKI I ZADANIA WYCHOWAWCY W PLACÓWKACH:
1/ pełnienie opieki nad dziećmi i młodzieżą w przydzielonej grupie przez 24h
2/ znajomość i przestrzeganie zasad i przepisów w zakresie bezpieczeństwa życia i zdrowia w każdej sytuacji
3/ szczegółowe zapoznanie się z kartami kwalifikacyjnymi dzieci w przydzielonej grupie
4/ opracowanie planów pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz tygodniowego planu zajęć
5/ przeprowadzenie zajęć z przydzieloną grupą z planem pracy i obowiązującymi regulaminami
6/ sprawowanie nadzoru i kontroli nad higieną osobistą dzieci oraz stanem sanitarnym pomieszczeń
7/ ścisła współpraca z lekarzem i pielęgniarką i instruktorami wf i ko
8/ opieka nad działalnością samorządu oraz aktywnością dzieci i młodzieży w realizacji planów pracy
9/ systematyczne prowadzenie kontroli miejsc zajęć
10/ pełna odpowiedzialność za sprzęt i materiały
11/ systematyczne prowadzenie dziennika zajęć
12/ pełnienie dyżurów według opracowanego harmonogramu
13/ wykonywanie czynności wynikających z polecenia kierownika lub zastępcy kierownika
14/ przekazanie dzieci i młodzieży rodzicom lub prawnym opiekunom po zakończeniu działalności placówki.


5. WYCHOWANIE FIZYCZNE I SPORT W PLACÓWCE WYPOCZYNKU


 80% ZAJĘĆ TO ZAJĘCIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
 CECHY CHARAKTERU KSZTAŁTOWANE U DZIECI:
*odpowiedzialność
*przestrzeganie reguł
*umiejętność współdziałania w zespole
 KOLONIA LETNIA DLA DZIECI:
-w wieku szkolnym
-dobry stan zdrowia
-podział na:
*starsi: I grupa od V-VI klasy SP, II grupa od Gimnazjum
*młodsi: po I-IV klasie SP
 FORMY ZAJĘĆ Z WF-U:
-gimnastyka poranna
-pływanie
-zabawy i gry ruchowe
-zespołowe gry ruchowe
-lekka atletyka
-atletyka terenowa
-podsumowanie: zawody sportowe
 SCHEMAT 1 DNIA ZAJĘĆ:
-07.00- 07.20 gimnastyka poranna
-09.00- 13.00 zajęcia programowe w grupach:
-zabawy i gry ruchowe
-atletyka terenowa
-pływanie
-16.00- 18.00 zajęcia programowe w grupach:
-pływanie
-zespołowe gry ruchowe
-rozgrywki (wewnątrzgrupowe, międzygrupowe, międzykolonijne, imprezy sportowe)
 SPORT INDYWIDUALNY- PRZED POŁUDNIEM
 SPORT ZESPOŁOWY- PO POŁUDNIU
 CELE GIMNASTYKI PORANNEJ:
*ożywienie funkcji wegetatywnych organizmu dziecka (płuca, serce)
*nastawienie psychiczne dzieci do wysiłku fizycznego przez cały dzień
 WSKAZÓWKI METODYCZNE:
*czas trwania około 20 min.
*inne zajęcia około 45 min.
 KIEDY REALIZOWAĆ ZAJĘCIA:
-po gongu na pobudkę przed czynnościami sanitarnymi
-inne zajęcia tak jak w harmonogramie
-niezależnie od temperatury powietrza
-na otwartej przestrzeni
-na gimnastykę i inne zajęcia dzieci wychodzą w stroju sportowym
 UAKTYWNIANIE DZIECI:
*zmiana miejsca realizacji zajęć
*wprowadzenie elementów współzawodnictwa:
-gimnastyka (kto potrafi, komu się uda)
-inne (kto szybciej, kto dalej)
*stopniowe włączanie dzieci do przeprowadzenia ulubionej zabawy przez samo dziecko
 DZIECI NIE LUBIĄ:
-ustawiania w kolumnach
-komenderowania
 SCHEMAT ZAJĘCIA:
I część- wstępna,
czas: gimnastyka 5 min, inne 10 min
cel: stopniowe pobudzanie organizmu dziecka do wysiłku fizycznego
sposób: marsz, lekki bieg, wybrane miejsca realizacji
II część- główna,
czas: gimnastyka 10 min, inne 25 min
cel: maksymalny wysiłek fizyczny dzieci, na miarę ich możliwości i troska o prawidłową postawę dziecka
sposób: gimnastyka, zabawy lub ćwiczenia kształtujące postawę, które będą przeplatane 2-3 zabawami grupowymi
III część- końcowa,
czas: gimnastyka 5 min, inne 10 min
cel: uspokojenie organizmu dziecka
sposób: lekki bieg, marsz w połączeniu z ćwiczeniami oddechowymi
 ZABAWA:
-związana z ruchem,
-charakterystyczna dla dzieci młodszych,
-dziecko ma pełną swobodę ruchu,
-może mieć element współzawodnictwa,
-dowolny czas trwania zabawy,
-oparta jest o fabułę- słowny opis sytuacji
 ĆWICZENIA:
-występuje jako uzupełnienie zabawy ruchowej
-charakterystyczne dla dzieci starszych
-ruch jest ograniczony
-wybrane są grupy mięśniowe czy wiązadła
-wybór pozycji wyjściowej do wykonania ćwiczenia
 GRUPA KSZTAŁTUJĄCA POSTAWĘ:
-celem jest wzmacnianie mięśni leżących po obu stronach kręgosłupa
-rodzaje:
1/ zabawy i ćwiczenia szyi i głowy, skłony głowy, skłony boczne, skręty głowy, krążenie głową
2/ zabawy i ćwiczenia ramion, zgięcia, wyprosty, wymachy, krążenie ramion
3/ zabawy i ćwiczenia tułowia:
-1 płaszczyzna to strzałkowa (podudzie), skłon w przód lub tył,
-2 płaszczyzna to czołowa, skłon boczny tułowia w prawo lub w lewo,
-3 płaszczyzna to poprzeczna, skręt tułowia w prawo lub w lewo
-4 płaszczyzna to złożona, złączenie poprzednich płaszczyzn np. skrętoskłon
4/ zabawy i ćwiczenia nóg, zakres ruchu jak w ćwiczeniach ramion, zgięcia, krążenia
5/ zabawy i ćwiczenia stóp, na palcach lub na pięcie

 GRUPA UŻYTKOWA ZE WZGLĘDU NA FORMĘ RUCHU:
1/ zabawy i ćwiczenia w biegu
2/ zabawy i ćwiczenia skoczne
3/ zabawy i ćwiczenia rzutne i kopne
4/ zabawy i ćwiczenia równoważne
5/ zabawy i ćwiczenia na czworakach
6/ zabawy i ćwiczenia siłowe
7/ zabawy i ćwiczenia zwinnościowe i zręcznościowe
8/ zabawy i ćwiczenia pokonywaniem przeszkód terenowych
9/ zabawy i ćwiczenia ze śpiewem i ilustracją ruchową
10/ zabawy i ćwiczenia na wesoło

 PŁYWANIE
1/ Gdy placówka korzysta z kąpieliska publicznego grupa może pływać pod opieką wychowawcy grupy i ratownika z odpowiednimi kwalifikacjami.
2/ W gestii organizatora leży zaopatrzenie placówki w sprzęt do oznaczenia kąpieliska i do ratowania.
3/ Urządzenie kąpieliska na wodach otwartych (rzeki i morze):
*kąpielisko to musi być każdorazowo wyznaczane
*sprzęt ratunkowy jest na wodzie od strony głębokiej
*głębokość kąpieliska:
-dla dzieci nie umiejących pływać 50-90 cm
-dla dzieci pływających 120-150 cm
*liczba dzieci jednorazowo wpuszczanych do wody to 12-15 osób
*osoba prowadząca zajęcia musi mieć kwalifikacje
*pływać można:
-do południa między 10.00-12.00
-po południu 17.00-19.00
*temperatura wody podczas nauki pływania:
-przez naukowców: dzieci młodsze +20˚C, dzieci starsze +18˚C
-ogranicza szok termiczny organizmu, gdy temperatura wody jest o 4˚C-5˚C niższa od temperatury powietrza
*czas pobytu w wodzie :
-pierwszy kontakt: od 5 min do: dzieci młodsze 15 min, dzieci starsze 20 min
-może być wielokrotność kąpieli
*pamiętać o nakryciu głowy na słońcu
*wymagana jest obecność osób podczas pływania takich jak:
-ratownik
-osoba z kwalifikacjami
-wychowawca grupy
-kierownik lub zastępca kierownika
-lekarz lub pielęgniarka
4/ Korzystanie z kąpieliska:
*przed wejściem sprawdzenie czy dzieci zabrały ręcznik i suchą odzież na przebrani
*wymaganie od dzieci karności i dyscypliny
*liczenie dzieci przed i po pływaniu
*prawo wcześniejszego wyjścia dziecka, gdy ono źle się czuje
*przed wejściem ustalić sygnały do komunikowania się (gwizdek):
-UWAGA!- wzrok dziecka na prowadzącego
-KONIEC KĄPIELI!- przerywa i opuszcza wodę i ustawia się do zbiórki
-ALARM!- szybko opuszczają wodę
5/ Pływanie składa się z trzech części:
*I część: wstępna; na lądzie zbiórka, odliczanie, cel zajęcia, sucha zaprawa, rozgrzewka
*II część: główna; w wodzie, zabawy, ćwiczenia, oswajanie z wodą, zanurzanie twarzy, otwieranie oczu w wodzie, nabywanie doświadczenia przez dziecko, leżenie, poślizg-strzałka, praca nóg, praca rąk, pływanie prymitywne lub elementarne-piesek, pływanie wybranym stylem, skoki do wody
*III część: na lądzie; zbiórka, odliczanie, omówienie zajęć, rozgrzewka organizmu, biegi
 ZABAWY I GRY RUCHOWE:
*do południa
*dzieci mają proste zadania i krótki dystans u młodych, większy u starszych
*gra oparta jest na przepisach, musi być element współzawodnictwa, określony czas trwania gry

GRA ZABAWA
Przepis
Współzawodnictwo
Czas Fabuła
Dowolność
Nieokreślony
*przybory typowe dla zabawy:
-piłki
-skakanki
-ringo
-pałeczki
*przybory nietypowe:
-patyki
-szyszki
-gazeta
-łyżki

 ZESPOŁOWE GRY SPORTOWE:
*odpowiednie miejsce
*odpowiednie urządzenia do gry np. boisko, kosz
*podział gier:
-dzieci starsze: od piątej klasy; np. piłka nożna, siatkówka, koszykówka, itd.
-dzieci młodsze: do czwartej klasy; np. mini piłka nożna, mini koszykówka, mini siatkówka
*gry drużynowe:
-zespołowe: dwa ognie, ringo, kometka, palant,
-lekkoatletyka: bieg, skok, rzut
-atletyka terenowa: bieg, skok, rzut tylko w naturalnym terenie
-biegi terenowe: młodsi 500m, starsi 1500-2000m
-gry terenowe w naturalnym terenie: podchody, zwiady
-zawody sportowe
*nagrody:
-medale
-dyplomy
-zrobić z dziećmi lub kupić

6. ZAJĘCIA KULTURALNO- OŚWIATOWE


 INFORMATORY O DANEJ MIEJSCOWOŚCI
 KARTY ZDROWIA DZIECKA
 ROLA WYCHOWAWCY
 ZAJĘCIA NA DESZCZ I INNE:
-plastyczne
-techniczne
-zamki z piasku
-figurki z darów lasu
-ognisko (skecze, pieczenie ziemniaków, kiełbasek, opowieści, piosenki)
-forma piosenki
-dyskoteki dla starszych
-bale dla młodszych
-nauki tańca
-skecze
-scenki
-kabarety
-gry
-zabawy
-wycieczki (muzeum, latarnie morskie, młyn, rejsy, planetarium)
-podchody
 CZAS WOLNY OBOWIĄZKOWO PRZEWAŻNIE PO OBIEDZIE
 MOŻNA WCIĄGAĆ FLAGI OBOZU
7. ZAJĘCIA PRAKTYCZNO- TECHNICZNE

 KSIĄŻKA:
-I. Zgrychowa „Zabawy na słońce i deszcz”
-S. Borowiecki „Gry i zabawy na koloniach”
 ZAJĘCIA PRAKTYCZNO-TECHNICZNE NA PLACÓWKACH WYPOCZYNKU DLA DZIECI I MŁODZIEŻY:
1/ cele i zadania zajęć praktyczno-technicznych
2/ formy i rodzaje zajęć praktyczno-technicznych
3/ prace dekoracyjne i zdobnicze
4/ materiały, narzędzia i przybory
5/ prace konserwacyjne sprzętu i urządzeń
6/ indywidualne zainteresowania uczestników
7/ rozwój zainteresowań uczestników placówki
 DOSTĘPNE MATERIAŁY:
-tworzywa naturalne, słoma, trzcina, kora, muszelki, gałęzie, kamienie
-sznurek, drut, opakowania, listewki, bibułka
-dostępne narzędzia, nożyczki, nóż, piła, młotek
 CO ROBIĆ:
-elementy dekoracyjno-zdobnicze
-wyposażenie gospodarcze
-elementy ozdobne: bramy, wejścia, tablice, maszty, flagi
-sprzęt obozowy: stoły z pni, ławy, wieszaki
-ujęcia wody
-przeprawy
-kładki
-modele samolotów, latawców, łódek
-konserwacja sprzętu i urządzeń
-zabawa w teatr
-ziemniaczane stempelki
-lepienie z gliny, modeliny
-pamiątki z drewna i kory
-wycinanki
-origami
-gipsowe obrazki
-malowane kamienie
-prace ze sznurka, słomy, drutu
-karmniki
-ozdoby i pamiątki z leśnych tworzyw
-miniaturowe bukieciki
-ikebany
-główki z makówki
-chocholiki
-pacynki z tektury
-bukoliki- piłeczki jako główki
-teatrzyk cieni
-pacholki


8. BEZPIECZEŃSTWO ŻYCIA I ZDROWIA UCZESTNIKÓW PLACÓWEK


 OPIEKUN POWINIEN UBEZPIECZYĆ SIĘ OD ODPOWIEDZIALNOŚCI CYWILNEJ OC
 KSIĄŻKI:
-T. Łobożewicz „Obozy wędrowne”
-PWN „Prawo turystyczne”
-K. Denek „Wakacyjne wędrówki”
-I. Berne „Zajęcia w terenie”
 UBRANIA:
*Goretex- nie szyty
*polar
*folia aluminiowa
 KARTA OBIEKTU, CZYLI ZEZWOLENIE NA DZIAŁALNOŚĆ OBOZOWĄ I KOLONIJNĄ NA DANYM OBIEKCIE, ZAWIERA ONA:
-lokalizację
-charakterystykę obiektu
-rodzaj budynków i zabudowań
-wyposażenie sypialń
-urządzenia sanitarno-higieniczne
-urządzenia sportowe
-adresy instytucji
-protokół zezwolenia sanepidu
-kontrola przeciwpożarowa
-sprawdzenie kart kwalifikacyjnych dzieci
 PRZEWÓZ DZIECI I MŁODZIEŻY
 ORGANIZACJA OBOZÓW WĘDROWNYCH, KOLONII
 ODZNAKI TURYSTYKI KWALIFIKOWANEJ
 PRZEPISY DOTYCZĄCE ZDROWIA W PLACÓWCE:
Badania jakie musi mieć opiekun kolonii:
-WR
-RTG płuc
-opis lekarza
 WYKAZ LEKÓW W APTECZCE:
*leki
-polopiryna s
-pyralginum
-vegantalgin (rozkurczowy)
-pabialgin (przeciwzapalny)
-antineuralgie (przeciwzapalny)
-aviomarin
-calcipirina (nerwobóle)
-cardiamit
-nervosol
-neospazmina
-fenazolina (przeciwalergiczny)
-piramidon
-altacet
-węgiel leczniczy
-atsorben
-krople miętowe
-liść mięty
-rumianek
-laxigen
-3% oxycort
-woda utleniona
-spirytus salicylowy
-rivanol
-sterinol( dezynfekcja powierzchni)
-sebidin
-pabiamid
-panthenol
-sanofil (ukąszenia)
-warelina
-delacet (przeciw wszawicy)
*artykuły sanitarne:
-poloplast
-prestoplast
-wata
-lignina
-gaziki jałowe
-bandaż dziany
-bandaż elastyczny
*narzędzia:
-termometr
-strzykawki
-igły
-szpatułki
-kieliszki
-nożyczki
-szczypczyki analityczne
-maseczka do sztucznego oddychania
-rękawiczki jednorazowe
-agrafki
-chusta trójkątna
-szyny kramera
-opaska uciskowa
*wyposażenie torby medycznej:
-gaza opatrunkowa
-wata opatrunkowa
-lignina
-chusta trójkątna
-bandaże
-plastry
-opatrunek osobisty
-spirytus
-woda utleniona
-jodyna
-altacet
-cardiamit
-pyralginum
-pabialgin
-krople miętowe
-sebidin
-węgiel leczniczy
-aviomarin
-polopiryna s

-neospazmina
-validol
-panthenol
-fenistil
-nożyczki
-szczypczyki
-pęseta
-nóż ogrodniczy
-termometr
-szyny kramera
-agrafki
-kieliszek
-rękawiczki
-maseczka
-chusteczki odkażające
-koc przeciwwstrząsowy
-linka
-gwizdek
-latarka
-podpaski higieniczne
-notes
-ołówek
-pojemnik z czystą wodą

Dodaj swoją odpowiedź