Prosiłabym bardzo o zrobienie tej karty. Jest to dla mnie bardzo ważne, tak więc z góry dziękuję.

Prosiłabym bardzo o zrobienie tej karty. Jest to dla mnie bardzo ważne, tak więc z góry dziękuję.
Odpowiedź

1. Sformułuj główny problem, wokół którego koncentruje się wywód autora tekstu. Według Piotra Sarzynskiego współczesna architektura ma wiele cech wspólnych z modą odzieżową. Tytułowy wrzask w przestrzeni to budynki, których celem jest zaprzeć dech w piersiach oglądajacych. Budowle te według autora stanowić estetyczne wizytówki miast, a przy okazji inwestorów. Są to tak zwane haute couture architektury. Polska jest opóźniona jeżeli chodzi o takie budowle z powodu m in. kosztów ich wykonania, braku wizji, niechęci do eksperymentów. Drugi biegun to tzw. pret-a-porter czyli budynki bardziej użytkowe jak osiedla, biurowce, które w Polsce zawsze były w tyle w stosunku do mody panującej na zachodzie. 2. Określ, jakie jest nastawienie Piotra Sarzyńskiego do omawianego zagadnienia. Czy zgadzasz się z autorem w ocenie zjawiska? Uzasadnij swoje zdanie. Sądzę, że w artykule Piotra Sarzyńskiego jest wiele prawdy. Budynki-wizytówki mają za zadanie ,,wrzeszczeć' czyli zwrócić na siebie uwagę, kosztem prawie wszystkiego. W Polsce architektura traktowana jest bardziej zachowawczo. Po macoszemu traktuje się budynki użytkowe. Zgadzam się szczególnie ze zdaniem prof. Bogdana Jałowieckiego, że nie ma klimatu do eksperymentów i rzeczy offowych, tępi się wolność i swobodę.  3. Obejrzyj w dostępnych źródłach zdjęcia znanych budowli, wymienionych w przeczytanym fragmencie. Następnie zbierz i zapisz najważniejsze informacje na ich temat. Na tej podstawie wymień najważniejsze cechy budynku-ikony. • muzeum Guggenheima w Bilbao  Wygląd muzeum jest nadzwyczajny, gdyż konstrukcja ta z kawałków blach sprawia wrażenie, jakby była wykonana z elementów rozbitego statku. Z bliska, na blasze, można dostrzec łuski a ich połysk przypomina rybę. Według architekta spontaniczna pochyłość i krzywizna została dokładnie i celowo zaprojektowana tak, by mogła uchwycić światło, które będzie rozprzestrzeniało się na całej konstrukcji. • stadion Arena w Monachium Stadion ten był uważany za projekt rewolucyjny: duże połacie sklepień z pleksiglasu podtrzymywane stalowymi słupami zastosowano po raz pierwszy na tak dużą skalę. • apartamentowiec Burj Khalifa w Dubaju Najwyższy budynek na świecie . Jego wygląd nawiązuje do kwiatu pustyni oraz architektury islamu (ornamenty, ozdoby itp.). Wieżowiec składa się z centralnego rdzenia oraz 3 "ramion" – w miarę wzrostu wysokości wieżowca, poszczególne "ramiona" są coraz mniejsze, co nadaje mu smukłości i niezbędnej aerodynamiki. Na samym szczycie, centralny rdzeń przechodzi wiglicę wieńczącą budynek • lotnisko Kansai w JaponiiNajwiększe na świecie lotnisko położone na sztucznej wyspie. Z lądem łączy je najdłuższy na świecie most dwukondygnacyjny. Jest to jedna z najdłuższych budowli na świecie. Inżynierowie projektujący sztuczną wyspę i lotnisko korzystali z najnowocześniejszych technologii. Budynki wykonane ze stali i szkła mają bardzo nowoczesne kształty.  • dworzec kolejowy Oriente w Lizbonie to przepiękny budynek ze szkieletowym zadaszeniem z białej stali. Na obiekt składają się dworzec kolejowy, stacja metra i dworzec autobusowy. Stacja Oriente zyskuje wyjątkowy urok nocą. Zmienia się w świecącą pajęczynę, do której prowadzą przerzucone nad ulicą szklane kładki. BUDYNEK IKONA1. Wielkość. Wszystkie wymienione budynki są imponującej wielkości.2. Budowle te zostały zaprojektowane z rozmachem. 3. Nie były budowane najtaniej. Wprost przeciwnie często stosowano zaawansowane technologie.4. Budynki te budowane były na podstawie śmiałych wizji.5. Zostały zaprojektowane przez znanych architektów (to trochę jak z ubraniem od słynnego projektanta- samo nazwisko wiele znaczy) 4. Zgromadź argumenty potwierdzające oraz podważające podane stwierdzenie. W krajach rozwijających się, takich jak Polska, budynki powinny być przede wszystkim użyteczne, a nie oryginalne i piękne. argumenty za Koszty wybudowania takich budynków są znacznie niższe. Można je szybciej oddać do użytkowania.Nie jesteśmy bardzo bogatym krajem więc nie stać nas takie ekstrawagancjeUżyteczność to prostota. argumenty przeciw Piękne budynki na długo pozostają w pamięci, gdyż wzbudzają zachwyt. Przyjemnie jest mieszkać w pięknym otoczeniu.Budynki- ikony przyciagają zagranicznych turystów oraz sprawiają, że mówi się dobrze o kraju, w którym zostały wzniesione.Oryginalne lub zaawansowane technologie mogą zwiększyć ich użyteczność.  5. Oceń trafność porównania przez autora zjawisk w architekturze do mody haute couture i pret-a-porter.Uważam, że analogia ta jest bardzo trafna. Haute couture w modzie jest nastawione na oszałamiający efekt, podobnie jest jest jeżeli chodzi o ikony architektury. Natomiast pret-a-porte nie muszą robić aż takiego wrażenia, bo ich zadaniem jest służyć ludziom, są to budynki masowe. Z drugiej strony miło byłoby, gdyby wszystkie otaczające nas budowle były najwyższych lotów. Tylko czy wtedy nadal stałyby na piedestale? 6. Wyjaśnij znaczenie słów: Katedry średniowiecza na miano ikony pracowały wiekami. Nowe budynki dzięki intensywnej promocji stają się ikonami zanim wyjdą z ziemi. Wystarczy ciekawy pomysł i nazwisko modnego architekta. Co o współczesnej kulturze mówi przytoczony cytat? Wskaż podobieństwa i różnice między średniowiecznymi katedrami a nowoczesnymi budowlami-ikonami. Zamysłem budowniczych katedr zawsze było to, że miały one być wysokie, imponujące i budowane z rozmachem. Podobnie jest ze współczesnymi ikonami architektury. Jednakże, średniowieczne katedry to nie tylko gmachy ale także historia i ludzie z nimi związani. Bardzo często wydarzenia związane z tymi budowlami podnoszą ich rangę. Obecne ikony architektury już od momentu powstania, a czasem nawet projektu są szeroko dyskutowane. Dzieje się tak z powodu ich intensywnej promocji, nazwiska znanego architekta, stosowanych technologii czy też nietuzinkowego pomysłu. 7. Podaj przykłady czterech budowli, które mogłyby - Twoim zdaniem - znaleźć się w folderze dla turystów, promującym polską architekturę. Uzasadnij swój wybór. •Pałac Kultury i Nauki w Warszawie jako okazały, bardzo wysoki budynek będący częścią naszej historii. •Centrum kulturalno-handlowe Stary Browar w Poznaniu jako połaczenie historii z nowoczesnością. •Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, budynek użyteczności publicznej o ciekawej bryle. •Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, bardzo nowoczesny obiekt, odwołujący się jednak do dawnej sztuki japońskiej.- 8. Wstaw w kratki literę "P" obok zdań prawdziwych, a "F" - przy wypowiedzeniach fałszywych. - Współczesne budowle autorstwa znanych architektów pełnią funkcję reprezentacyjną, porównywalną do tej, jaką pełniły dawne katedry. …P….. - Powodem braku budynków-ikon w Polsce jest m.in. zapóźnienie w rozwoju infrastruktury (budynków użyteczności publicznej, autostrad). …F… - Minimalizm i styl high-tech nie przyjęły się w naszym kraju, ponieważ nie odwołują się do rodzimej kultury ludowej i są zbyt mało dekoracyjne. …F….. - Do tworzenia dzieł architektury potrzebne są nie tylko duże fundusze, lecz także zmiana pojmowania jej znaczenia i mentalności inwestorów. …P….. 9. Odszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat nowoczesnych architektonicznych symboli wybranej metropolii. Na tej podstawie sporządź listę najpiękniejszych - Twoim zdaniem - budowli tego miasta i podaj cechy, które decydują o wyjątkowości każdego z budynków. Miasto: Barcelona 1.La Sagrada Familia to niedokończone dzieło wybitnego katalońskiego architekta Antonio Gaudiego.Chociaż trudno określić ja jako nowoczesną jej  budowa rozpoczęła się ponad 130 lat temu, a zkończenie planowane jest na rok 2026. Jest ikoną Barcelony odwiedzaną każdego roku przez tysiące turystów. 2.Pawilon Miessa van der Rohe to jeden z najsłynniejszych modernistycznych budynków na świecie. Prostota formy w połączeniu ze szlachetnością użytych materiałów czynią z niego niepowtarzalne dzieło sztuki. Jego lewitujący dach oparty jest na stalowych słupach, dzięki czemu ściany nie mają funkcji konstrukcyjnej, stanowią wolnostojące elementy przestrzennej kompozycji. 3. Mercabarna-Flor to kolejny niespotykany obiekt, jaki powstał w Barcelonie. Jego cynkowy dach i ściany pokryto geometrycznymi wzorami tak, aby budynek przypominał widok pól pełnych kwitnących kwiatów obserwowany z lotu ptaka lub kabiny samolotu.  4. Wieżowiec Diagonal ZeroZero, odznaczający się agresywną, jasną i przeszkloną bryłą kierującą ostre krawędzie wprost na przechodniów.

Dodaj swoją odpowiedź