Ciało w płaszczyźnie poziomej porusza się ruchem jednostajnym z prędkością początkową v₀. Droga w poziome ma więc wartość: [latex]s_x=v_0t[/latex] W płaszczyźnie pionowej działa przyspieszenie ziemskie o stałej wartości. Ruch ciała w pionie będzie więc jednostajnie przyspieszony, a pokonana droga wynosi: [latex]s_y= frac{1}{2} gt^2[/latex] Skoro zasięg i wysokość były takie same, to drogi pokonane w pionie i poziome muszą być równe: [latex] frac{1}{2} gt^2=v_0t \ \ t= frac{2v_0}{g} [/latex] Otrzymaliśmy czas trwania ruchu. Końcowa prędkość będzie sumą wektorów prędkości w pionie i poziomie. W poziomie, jak wcześniej było zaznaczone, prędkość jest stała. W pionie zmienia się tak jak w ruchu jednostajnie przyspieszonym. [latex]v_y=gt=gcdot frac{2v_0}{g} =2v_0 \ \ v_x=v_0[/latex] Całkowita prędkość wynosi więc: [latex]v= sqrt{v_y^2+v_x^2} = sqrt{4v_0^2+v_0^2} =v_0 sqrt{5} [/latex]
[latex]Dane:\v_0=10 frac{m}{s} \g=10 frac{m}{s^2}\\Szuk.\t=?\v=?\\Rozwiazanie;w;zalaczniku[/latex]