Jeśli samochód jedzie ze stałą prędkością (w domyśle ruchem jednostajnym prostoliniowym), to znaczy, że działające na samochód siły równoważą się (zgodnie z I zasadą dynamiki). Oznacza to, że ciąg silnika musi równoważyć opory ruchu, na które składają się opór powietrza oraz tarcie kół o podłoże, oznacza to zatem że: [latex]F_c=F_t+F_o[/latex] czyli poprawna jest odpowiedź c). Pamiętajmy jednocześnie, że formuła dotyczy wartości sił, natomiast siła ciągu oraz siły oporu są wektorami i siła ciągu ma przeciwny zwrot do sił oporu powietrza i tarcia. Na potrzeby zadanie nie jest to konieczne, ale warto o tym nie zapominać. Można jeszcze mieć wątpliwość odnośnie ciężaru - przecież ta siła działa na samochód, czy nie powinna być ona równoważona przez siłę ciągu silnika? Otóż nie, siła ta jest prostopadła do kierunku ruchu, jej zwrot jest skierowany w dół, oraz jest ona równoważona przez siłę oporu podłoża, zgodnie z III zasadą dynamiki.
Samochód o ciężarze P jedzie ze stałą prędkością V. Tarcie kół o podłoże wynosi Ft opór powietrza zaś Fo. Siła ciągu silnika wynosi:
a) Fc = P
b) Fc = [latex] sqrt{ P^{2} + ( Fo+Ft )^{2} } [/latex]
c) Fc = Ft + Fo
d) Fc = P + Ft + Fo
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź