przyjmuję dane: m=2000 kg l=2,7 m rozstaw osi; h=l/5=0,54 m wysokość środka ciężkości od jezdni l/2- odległość środka ciężkości od osi h/l= 0,54/2,7=0,2 siły w czasie hamowania Fb=ma siła bezwładności pozioma mg-sila ciężkości pionowa Rp-reakcja podłoża na przód Rt-reakcja podłoża na tył suma momentów: Mp: mah-mgl/2+Rtl=0 Mt: mah+mgl/2-Rpl=0 reakcje podłoża Rt=(mgl/2-mah)/l=mg/2-mah/l=m(g/2-0,2a) Rp=m(g/2+0,2a) jak wynika z otrzymanych wzorów nacisk na osie (siła hamowania) zależy do przyspieszenie, wysokości (h/l) i położenia środka ciężkości w stosunku do osi. dla a=0 obie osie będą równo obciążone Rt=Rp=mg/2 dla a=0,5 g Rt=m(g/2-0,2*0,5g)=mg(0,5-0,10)=0,4mg Rp=mg(0,5+0,25)=0,6mg co oznacza 60% przód i 40% tył siła hamowania to μR Ft=μRt; Fp=μRp dla μ=0,7 Ft= 0,7*0,4*2000*9,81=5493,6 N Fp= 0,7*0,6*2000*9,81=8240,4 N wzory do wykresów Ft=μm(g/2-0,2a) Fp=μm(g/2+0,2a)
Wybierz sobie masę i wymiary przeciętnego samochodu osobowego.Oszacuj jaki procent siły hamowanie powinien być na przedniej a jaki na tylnej osi pojazdu, aby wszystkie koła hamowały jednakowo.
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź