Wybierz sobie masę i wymiary przeciętnego samochodu osobowego.Oszacuj jaki procent siły hamowanie powinien być na przedniej a jaki na tylnej osi pojazdu, aby wszystkie koła hamowały jednakowo.

Wybierz sobie masę i wymiary przeciętnego samochodu osobowego.Oszacuj jaki procent siły hamowanie powinien być na przedniej a jaki na tylnej osi pojazdu, aby wszystkie koła hamowały jednakowo.
Odpowiedź

przyjmuję dane: m=2000 kg l=2,7 m rozstaw osi; h=l/5=0,54 m wysokość środka ciężkości od jezdni l/2- odległość środka ciężkości od osi h/l= 0,54/2,7=0,2  siły w czasie hamowania  Fb=ma siła bezwładności pozioma  mg-sila ciężkości pionowa  Rp-reakcja podłoża na przód  Rt-reakcja podłoża na tył  suma momentów:  Mp: mah-mgl/2+Rtl=0  Mt: mah+mgl/2-Rpl=0  reakcje podłoża  Rt=(mgl/2-mah)/l=mg/2-mah/l=m(g/2-0,2a)  Rp=m(g/2+0,2a)  jak wynika z otrzymanych wzorów nacisk na osie (siła hamowania) zależy do przyspieszenie, wysokości (h/l) i położenia środka ciężkości w stosunku do osi.  dla a=0 obie osie będą równo obciążone Rt=Rp=mg/2  dla a=0,5 g  Rt=m(g/2-0,2*0,5g)=mg(0,5-0,10)=0,4mg Rp=mg(0,5+0,25)=0,6mg  co oznacza 60% przód i 40% tył  siła hamowania to μR Ft=μRt; Fp=μRp dla μ=0,7  Ft= 0,7*0,4*2000*9,81=5493,6 N  Fp= 0,7*0,6*2000*9,81=8240,4 N  wzory do wykresów  Ft=μm(g/2-0,2a) Fp=μm(g/2+0,2a) 

Dodaj swoją odpowiedź