Analiza i interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza pt. "Ocalony".

"Ocalony" to jeden z najbardziej znanych wierszy Tadeusza Różewicza. Przedstawia on człowieka, który przeżył wojnę. Doświadczył okrucieństwa wojny. Widział wiele strasznych rzeczy i niepotrafi się z nimi pogodzić. Jest zdezorientowany. Podmiot liryczny bezpośrednio mówi nam o swoim życiu, co jest typowym przykładem liryki bezpośredniej. Po wojnie nie potrafi odróżnić kłamstwa od prawdy. Jest zdezorientowany psychicznie, wszystko jest mu obojętne. Wojna pozbawiła go człowieczeństwa. Boi się zaufać drugiej osobie, sam już nie wie w co ma wierzyć. Piękne ideały, szlachetne słowa, sens pojęć przestały istnieć z chwilą, gdy człowiek zaaczął kierować się instynktem. "Ja" liryczne opisuję człowieka, którego sytuacja nauczyła dwulicowości. Który potrafi zarazem być wstępny i cnotliwy, odważny i tchórzliwy. Pierwsza i ostatnia zwrotka są takie same. Przypominają nam o tym, że podmiot liryczny, pomimo młodego wieku, widział straszne rzeczy, które zostawiły ślad w jego pamięci. Chciał podkreślić, ze najważniejszą wartością w owym czasie było życie. Wiersz wprowadził czytelnika w nastrój pełen refleksji, emocji, przemyśleń. Niesie ze sobą przesłanie, ze największym złem jakie może spotkać człowieka jest wojna. Niszczy ona człowieka.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza "Ocalony"

Analiza wiersza Tadeusza Różewicza pt. „Ocalony”."Mam dwadzieścia cztery lata ocalałem prowadzony na rzeź". Wiersz Ocalony Tadeusza Różewicza jest analizą stanu umys–łu ludzkiego, umysłu doświadczonego, dotkniętego zdarzeniami II w...

Język polski

Analiza i interpretacja wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego pt. "Elegia o ... [chłopcu polskim]".

Krzysztof Kamil Baczyński jest przedstawicielem szczególnego pokolenia- generacji Kolumbów- urodzonych w 1920 roku młodych ludzi, zmuszonych do "wyjścia z bronią w ciemną noc", by walczyć o przegraną sprawę. Przeżycia i doświad...

Język polski

Analiza i interpretacja porównawcza wierszy "Ocalony" T. Różewicza oraz "Mam dwadzieścia pięć lat " J. Barana.

Analizując i interpretując wiersze Tadeusza Różewicza „Ocalony” i Józefa Barana „Mam dwadzieścia pięć lat”, porównaj kreacje doświadczeń pokoleniowych i egzystencjalnych.

Zarówno Tadeusz Różewicz jak i Józef Baran pod...