Bazy danych - podstawowe informacje
Baza danych – jest to strukturalna organizacja zbioru danych która określa podział zbioru na stałe elementy zwane rekordami oraz system łączenia, dopisywania i wyszukiwania danych.
Pojęcie bazy danych często używa się wymiennie z określeniem system baz danych.
SBD = BD + OOD
SBD – system baz danych
BD – baza danych
OOD – oprogramowanie operowania danymi
SZBD – system zarządzania baz danych – jest to oprogramowanie umożliwiające podstawowe operacje na danych (zbiór poleceń, procedur, funkcji).
Przykłady baz danych:
1. Książki telefoniczne, w których informacja uporządkowana jest alfabetycznie wg miejscowości oraz nazwisk.
2. Rezerwacja miejsc w samolotach, która wymaga informacji o wolnych i zarezerwowanych miejscach na poszczególne daty.
3. Katalog biblioteczny, który zawiera spis książek posiadanych przez bibliotekę.
4. Obsługa gospodarki materiałowej w zakładzie przemysłowym – wymagane jest przechowywanie informacji o materiałach znajdujących się w magazynach.
5. Spis ludności, który zawiera pełną informację o materiałach znajdujących się w magazynach.
6. Ewidencja uczniów w klasie
7. Kartoteka gabinetu stomatologicznego, który zawiera spis pacjentów.
Rekord – podstawowy element bazy danych zawierający pełną informację o jednym obiekcie bazy.
POLE - najmniejszy element baz danych, w którym zapisywane są fragmenty pełnej informacji o obiekcie.
Wyróżniamy podstawowe typy pól:
1. Pola znakowe
2. Pola numeryczne
3. Pola logiczne
4. Pola daty
5. Pola notatnikowe
FILTR- kryterium, na podstawie którego wybiera się informacje z baz danych.