Badania marketingowe - to systematyczny, celowy i obiektywny proces działania oraz prezentacji informacji na potrzeby podejmowania decyzji marketingowej. - Systematyczny - oznacza że badania powinny być dobrze zorganizowane i zaplanowane jako integralna część systemu informacji marketingowej w przedsiębiorstwie (systematyczne gdyż rynek jest pojęciem dynamicznym i cały czas się zmienia) - celowe - przydatne do konkretnego problemu, do podjęcia konkretnej decyzji - obiektywny - oznacza że w badaniach stosuje się ogólnie przyjęte standardy i zasady obiektywności, wykorzystując metody naukowe do gromadzenia, analizy i interpretacji danych. Obiektywność oznacza również oznaczać takie ustalenie wyników badań aby nie sugerowały odpowiedzi proces - czyli kilka elementów i faz, które mają charakter powtarzalny Przystępując do opracowania planu działania kierownictwo musi dysponować informacjami, które umożliwiają uzyskanie rozeznania w sprawach zasadniczych dla firmy, m.in.: - co produkować, ile i kiedy - na jakim rynku lokować własny produkt - jak określać akceptację przez nabywców produktów dotychczasowych i produktów nowo wprowadzonych na rynek - gdzie i jaką prowadzić aktywizację sprzedaży - jak prawidłowo wyznaczyć kanały dystrybucji - jakie przyjąć kryteria oceny efektywności nakładów na badania marketingowe. Funkcje badań: - opisowa - ukazuje otoczenie rynkowe (konkurencji, rynku itp.) - wyjaśniająca - wyjaśnienie przyczyn i zależności zaistniałej sytuacji. Szukamy zależności przyczynowo-skutkowych. Np. podnosimy cenę i zakładamy że coś się stanie, musimy więc to zweryfikować - prognostyczna - polega na przewidywaniu przyszłości na podstawie tego co było w przeszłości (ekstrapolacja trendu) - innowacyjna - poszukiwanie na rynku nowych rozwiązań, zmian, szans na realizowanie nowych zadań - kontrolna - kontrola realizacji celu np. kampanii promocyjnej, czy dany cel jest realizowany i z jakim wynikiem Informacja – to wiadomość rozszerzająca naszą wiedzę o otaczającej nas rzeczywistości. Jest to więc wiadomość o zdarzeniach, czynnościach, procesach czy zjawiskach. Rodzaje informacji: a) - informacje wewnętrzne – powstają wewnątrz przedsiębiorstwa, np. ze służb finansowych , z księgowości, z produkcji - informacje zewnętrzne - źródła zewnętrzne są to informacje pobierane z otoczenia firmy od konkurentów, dostawców odbiorców, dostawców, rynku zbytu
Prosze o podanie budowy sprawozdania z badan marketingowych
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź