Projekt małego zakładu demontażu i złomowania pojazdów
1. Wprowadzenie
2. Niewystarczający recykling surowców wtórnych ze zniszczonych aut
2.1 Odzysk surowców wtórnych jako warunek produkcji aut
2.2 Stan prawny funkcjonowania odzysku surowców wtórnych w Polsce
2.3 Projekt stacji odzysku surowców wtórnych z aut w celu odzysku surowców wtórnych
3. Powstanie stacji demontażu pojazdów
3.1 Wielkość i liczba potencjalnych klientów zakładu
3.2 Przebieg procesu demontażu
4. Zastosowanie rozwiązań ułatwiających rozwiązanie problemu
5. Przedstawienie pracy przykładowego zakładu demontażu aut
6. Zakończenie
Wyniki
Wnioski
Zalecenia
Literatura
AD 2.
Recykling jest to proces odzysku surowców wtórnych z przedmiotów codziennego użytki i ich powtórne użycie w tych przedmiotach po powtórnej obróbce. Jest to jedna z form ochrony środowiska, konieczna przy szczególnie toksycznych substancjach jakie mogą wydzielać się z uszkodzonych aut. Państwo polskie dokładnie definiuje pojęcie recyklingu w ustawie z dnia: 27 kwietnia 2001 roku (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628). Recykling dzieli się na: materiałowy, produktowy oraz energetyczny. W przypadku stacji demontażu aut główne znaczenie ma recykling materiałowy polegający na powtórnym przetwarzaniu odpadów w produkty o wartości użytkowej. Taka firma raczej nie zajmuje się recyklingiem energetycznym polegającym np: na odzysku energii z przepracowanych olejów, ani nie wytwarza żadnych produktów. Nie występuje tutaj recykling produktowy.
AD 4.
Do prowadzenia działalności małego demontażu i złomowania pojazdów niezbędna będzie odpowiednio duża nieruchomość. Powinno znaleźć się na niej miejsce na skup zniszczonych aut, miejsce na ich selekcję, magazyn oraz inne pomieszczenia gospodarcze. Aby móc prowadzić ten biznes potrzebne są odpowiednie maszyny. Na pewno konieczne będą różnego rodzaju piły, zbiorniki na płyny wyciekające z aut, maszyny do przenoszenia aut i wiele innych zależnych od perspektywicznej działalności firmy. Niezbędną tutaj wszystkie media, ewentualnie z wyjątkiem dostępu do gazu ziemnego. Kanalizacja, dostęp do bieżącej wody, telefonu, internetu są tutaj niezbędne, aby firma mogła funkcjonować. Wielkość budynków musi być proporcjonalna do wielkości „przerobu” zakładu. Może ona wynosić od kilkudziesięciu nawet do kilku tysięcy metrów. Funkcjonujący zakład musi spełniać przepisy BHP oraz PPOŻ. Z tych względów powinien się on znajdować na uboczu miasta. Najlepszą lokalizacją byłaby dzielnica przemysłowa miasta.
AD.3
Głównymi przepisami regulującymi funkcjonowanie zakładu demontażu pojazdów i ich złomowania może być zagospodarowanie przestrzenne terenu. Przykładowo firma raczej nie będzie mogła funkcjonować na terenach usługowych lub przeznaczonych na budowę domów jednorodzinnych. Powinna się ona znajdować na terenach przeznaczonych dla przemysłu.
Wstęp
Wydobycie i produkcja nowych surowców jest coraz bardziej skomplikowana i naruszająca środowisko. Podtrzymanie stopy życiowej w bogatych krajach i zaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych w biednych krajach będzie możliwe jedynie poprzez odzyskiwanie surowców wtórnych.
Takie składniki odpadów, jak np.: metale, tworzywa sztuczne, stłuczka szklana i makulatura mogą być zawracane do pierwotnych działów produkcji pod warunkiem, że ma to uzasadnienie ekonomiczne. Wytwory z odpadów są z reguły gorsze i droższe (ok. 3 razy), dlatego ich powtórne użycie często jest nieracjonalne. Na przykład spalanie odpadów z tworzyw sztucznych może zaoszczędzić spalania naturalnych surowców (ropy), z których można łatwiej wytworzyć lepsze nowe produkty.
Ogromny potencjał odzysku surowców posiadają zakłady demontażu aut. Może być w nich odzyskiwanych wiele surowców, które można przeznaczyć do produkcji nowych produktów. Surowce należy jednak pozyskiwać w odpowiedni sposób.
Stacja demontażu aut powinna mieć odpowiednią lokalizację. Musi się ona znajdować dostatecznie blisko terenów przemysłowych, gdzie nie trudno znaleźć działki odpowiednio uzbrojone. Preferowana lokalizacja dla takiej firmy to tereny przemysłowe znajdujące się w pobliżu miast. Gwarantuje to systematyczny „dopływ” aut do demontażu. Ogranicza się w ten sposób koszty dostawy oraz umożliwia stosunkowo tanie przekazywanie surowców wtórnych do skupów, które także znajdują się na terenie miast.