Aby móc efektywnie komunikować się z rozmówcą, należy przede wszystkim odpowiednio reagować na to, co dana osoba mówi i co chce nam przekazać. Aby nie odstraszać danej osoby, należy unikać złośliwości, naciskania, kłócenia się bez powodu. Należy to robić, tylko w przypadku, gdy jest to konieczne, nigdy bez powodu, ponieważ wtedy komunikacja może być zaburzona, ktoś może nie rozumieć nas i naszych reakcji. Kolejną sprawą jest zadawanie pytań. Aby komunikacja przebiegała sprawnie, należy zadawać danej osobie pytania. Dajemy wtedy rozmówcy do zrozumienia, że jesteśmy zainteresowani rozmową, interesujemy się tym co mówi. Ważne jest także proszenie o wyjaśnienia, w razie niedomówień, czy jeżeli czegoś nie zrozumieliśmy. Np: "rozumiem, że chodziło ci o ... ". Kolejnym krokiem jest akceptacja zdania drugiej osoby oraz jej zachowania. Ludzie są różni i należy to akceptować. Nie należy atakować kogoś z powodu jego odmienności. W rozmowie warto także trzymać granicę i dystans z drugą osobą. Jeśli rozmówca nas atakuje, obraża, można niezwłocznie zrezygnować z rozmowy, czy też powiedzieć, że nas uraził. Nie wolno zgadzać się na coś, co może bezpośrednio ranić naszą osobę. Innymi ważnymi czynnikami w czasie komunikacji jest odpowiednia gestykulacja. Przesadne wymachiwanie rękami i mimika twarzy może działaś negatywnie i odstraszająco. To samo dotyczy tonu głosu, jeśli mówimy zbyt głośno, możemy wywoływać u rozmówcy pewien niesmak. Ważny jest także kontakt wzrokowy oraz pewność siebie. Aby podtrzymywać rozmowę, należy także uśmiechać się, przytakiwać rozmówcy np: słowami: "Rozumiem" , "Masz rację". Ludzie wolą także osoby o pogodnym usposobieniu, niż osoby wydające się wściekłe, czy smutne.
Efektywna komunikacja społeczna. Jak komunikować z ludźmi efektywnie?
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź