Znakomitym przykładem dla wykazania, że siły tarcia przy toczeniu mają mniejsze wartości niż przy przesuwaniu jest współpraca koła tramwaju z szyną. Gdyby rozpędzić tramwaj do prędkości X, a po osiągnięciu tej prędkości odłączyć napęd i nie wprowadzać hamowania zauważylibyśmy, że tramaj będzie się poruszał dalej, aż się zatrzyma - czyli pokona drogę równą K. Gdyby to zrobić samo, ale po osiągnięciu żądanej prędkości prócz odłączenia napędu wprowadzilibyśmy hamowanie nagłe ze zblokowaniem kół zauważylibyśmy, że tramwaj zatrzyma się po pokonaniu o wiele krótszej drogi T. Stąd wniosek, że K>T. Możemy zatem twierdzić, że siły tarcia były większe przy zblokowaniu kół i ich przesuwaniu po szynie, bo szybciej zrównoważyły inne siły doprowadzając pojazd do zatrzymania. Wartość siły tarcia byłaby wtedy z pewnością o wiele większa.
wykazuje doświadczalnie, że siły tarcia występujące przy toczeniu mają mniejsze wartości niż przy przesuwaniu jednego ciała po drugim
plz pomóżciee daje naj !!
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź