PROSZĘ O POMOC , POTRZEBUJE PILNIE ! , DAJE NAJ !! Zad 1 Połącz bohaterów Lalki z odpowiednimi elementami fabuły Izabela Łęcka Stanisław Wokulski Ignacy Rzecki Julian Ochocki Kazimiera Wąsowska Węgiełek Szuman OPOWIEŚĆ O ŚPIĄCEJ PANNIE ZE Z

PROSZĘ O POMOC , POTRZEBUJE PILNIE ! , DAJE NAJ !! Zad 1 Połącz bohaterów Lalki z odpowiednimi elementami fabuły Izabela Łęcka Stanisław Wokulski Ignacy Rzecki Julian Ochocki Kazimiera Wąsowska Węgiełek Szuman OPOWIEŚĆ O ŚPIĄCEJ PANNIE ZE ZŁOTĄ SZPILKĄ W GŁOWIE PLAN WYSTAWIENIA WOKULSKIEGO Z PANIĄ STAWSKĄ DIAGNOZA ROMANTYCZNEJ NATURY WOKULSKIEGO MIŁOŚĆ DO POSĄGU APOLLINA PLANY ZBUDOWANIA MACHINY LATAJĄCEJ SPOTKANIE Z GEISTEM EMOCJONUJĄCA PRZEJAŻDŻKA KONNA zad 3 Nazwij cztery funkcje , które w powieści pełni Pamiętnik starego subiekta Zad 4 Uzasadnij twierdzenie , że Lala prezentuje panoramę społeczeństwa polskiego drugiej połowy XIX w. Zad 5 Wyjaśnij pojęcia : SCJENTYZM PRACA ORGANICZNA Zad 6 Omów zagadnienie antysemityzmu na podstawie Mendla Gdańskiego czyli Na czym polegał antysemityzm i jak M. Konopnicka próbowała z tym walczyć Zad 7 W jaki sposób literatura pozytywistyczna spełniała wymóg utylitaryzmu Zad 8 Wyjaśnij czym jest realizm w literaturze
Odpowiedź

1) Izabela- miłość do posągu.... Stanisław- spotkanie... Ignacy- plan wystawienia... Julian- plan budowy... Kazimiera- emocjonująca przejażdżka.... Węgiełek- opowieść o śpiącej pannie Szuman- diagnoza... 3) Pamiętnik starego subiekta: -przynosi wiedzę o życiu, charakterze, światopoglądzie Rzeckiego, charakteryzuje go, -daje możliwość spojrzenia na Wokulskiego z innego punktu widzenia, czyni z "Lalki" powieść polifoniczną, -podsuwa dodatkową, subiektywna ocenę wydarzeń i postaci, -przenosi czytelnika w przeszłość,  -jest źródłem informacji o sytuacji politycznej i społecznej drugiej połowy XIX wieku,wzbogaca perspektywę historyczna powieści, -wprowadza do tekstu humor. 4) "Lalka" prezentuje panoramę społeczeństwa polskiego drugiej połowy XIX w., ponieważ przedstawia różne grupy społeczne. Szczególnie mieszczaństwo, w którym autor dostrzegł rozwarstwienie i zróżnicowanie, mające charakter wielonarodowościowy (Polacy, Niemcy, Żydzi). Grupą zaś dominującą była arystokracja nie dająca żadnych wzorców, przekonana o własnej wyższości nie reprezentowała żadnych wartości. Prus poświęcił też uwagę najuboższym. Nędzę uwidocznił w opisie Powiśla, który ma charakter naturalistyczny nie pomijając żadnych szczegółów, ukazując człowieka na tle walki o byt.  Autor przedstawia też młodych socjalistów (np.Klejn), mających własny program naprawczy rzeczywistości. Przedstawia także studentów, których działania są wyrazem buntu, sprzeciwu wobec niesprawiedliwości społecznej.   5) SCJENTYZM- zakłada, że poznanie nauki prowadzi do uzyskania wiedzy  PRACA ORGANICZNA- wiąże się z przekonaniem, że wzmocnienie rozwoju gospodarczego i kulturowego w dalszej perspektywie przy gotuje kraj do niepodległości. 6) ANTYSEMITYZM- uprzedzenie, postawa wrogości w stosunku do Żydów, postrzeganych jako grupa religijna, etniczna czy rasowa. Maria Konopnicka apeluje o tolerancję Polaków wobec Żydów. Jej zdaniem religia nie może wpływać na relację międzyludzkie. Każdy człowiek zasługuje na szacunek bez względu kim się urodził i jakie ma wyznanie. Nawołuje do asymilacji Żydów. 7) Utylitaryzm, czyli innymi słowy doktryna zakładająca, że dążenie do dobra własnego sprzyja pomnożeniu dobra społecznego, hołduje zasadzie, według której wszystkie działania człowieka powinny zmierzać do rozwoju i doskonalenia społeczeństwa. Pozytywiści odrzucali ideę romantycznego wieszcza, a od pisarza wymagali wiedzy, jednoznacznej postawy moralnej i patriotycznej. Dzieło literackie w ich zamyśle musiało służyć jakiemuś celowi społecznemu, a rzeczywistość przedstawiać w sposób jak najbardziej prawdopodobny, wolny od zafałszowań. Naczelnymi hasłami utylitaryzmu w literaturze była moralność i prawda. Jego przedstawiciele domagali się powieści, podejmujących współczesne, aktualne i ważne społecznie tematy. Gatunkami najpełniej realizującymi założenia tego nurtu były: powieść społeczna i tendencyjna. 8) Realizm- dążenie do przedstawienia rzeczywistości, odwoływano się w nim do antycznego mimesis. Cechami realizmu są: podobieństwo literackiej fikcji do rzeczywistości,  odczucie wewnętrznej zgodności panującej w świecie przedstawionym, typowość polegająca na przedstawieniu zjawisk reprezentatywnych dla czasu i miejsca, a bohater reprezentuje zawsze określone środowisko społeczne, ideologię, tradycję.

Izabela Łęcka - MIŁOŚĆ DO POSĄGU APOLLINA Stanisław Wokulski - SPOTKANIE Z GEISTEM Ignacy Rzecki - PLAN WYSTAWIENIA WOKULSKIEGO Z PANIĄ STAWSKĄ Julian Ochocki - PLANY ZBUDOWANIA MACHINY LATAJĄCEJ Kazimiera Wąsowska - EMOCJONUJĄCA PRZEJAŻDŻKA KONNA Węgiełek  - OPOWIEŚĆ O ŚPIĄCEJ PANNIE ZE ZŁOTĄ SZPILKĄ W GŁOWIE Szuman - DIAGNOZA ROMANTYCZNEJ NATURY WOKULSKIEGO zad 3 Nazwij cztery funkcje , które w powieści pełni Pamiętnik starego subiekta: - przenosi czytelnika w przeszłość - charakteryzuje Rzeckiego, pokazując historię jego życie, charakter, światopogląd - pamiętnik jest źródłem informacji o sytuacji politycznej i społecznej drugiej połowy XIX wieku -  wprowadza dodatkową, subiektywną ocenę wydarzeń i postaci Zad 4 Uzasadnij twierdzenie , że „Lala“ prezentuje panoramę społeczeństwa polskiego drugiej połowy XIX w. - W „Lalce" pokazane są   wszystkie ówczesne warstwy społeczne. Arystokracja jest przedstawiona negatywnie. Jej przedstawiciele uważają siebie za klasę wyższą, najważniejszą, będąc przy tym próżniakiami, żyjący z procentów od swoich majątków.  Brak im woli działania, zmieniania społeczeństwa, choć to właśnie oni posiadają środki, żeby coś zrobić. Mieszczaństwo jest warstwą  bardzo podzieloną pod względem wykształcenia, pochodzenia,  i zawodu. Jest to warstwa pozbawiona energii, niezdolna do przedsiębiorczości. Ktoś taki jak Wokulski traktowany jest jak szaleniec, który chce ulepszyć świat. Często nie wierzą we własne siły i często nie chcą pracować. Młodzi studenci nie maja pieniędzy na czynsz, dorabiaja korepetycjami. Grupą wyróżniającą się z mieszczaństwa są Żydzi, z jednej strony są to ludzie przedsiębiorczy, mający wiele zalet i żyłkę do handlu, z drugiej strony ukazane są ich negatywne cechy, takie jak dążenie do osiągnięcia zysków za wszelką cenę, zainteresowanie pieniędzmi.  W najgorszej sytuacji jest prosty lud,  są warstwą najuboższą, nie mającą możliwości rozwoju, wydźwignięcia się z trudnej sytuacji. Dzieje się im ogromna krzywda, są wyzyskiwani przez inne klasy.  Arystokracja jest zdemoralizowana, lud upadły, mieszczaństwo podzielone i bez możliwości rozwoju. Cały organizm społeczny jest chory. Zad 5 Wyjaśnij pojęcia : SCJENTYZM -  pogląd uznający, że  tylko dzięki naukom  przyrodniczym (opartym na odpowiednich metodach) można uzyskać prawdziwą wiedzę o otaczającym człowieka świecie (odrzucał metafizykę). PRACA ORGANICZNA - program opierający się  na teorii pojmowania całego społeczeństwa jako jednego wielkiego organizmu, w którym  wszystkie części składowe  musiały współgrać ze sobą w sposób harmonijny i uporządkowany, a więc wspólną pracę wszystkich warstw społecznych w rozwój gospodarczy kraju. Zad 6 Omów zagadnienie antysemityzmu na podstawie „Mendla Gdańskiego" czyli na czym polegał antysemityzm i jak M. Konopnicka próbowała z tym walczyć. Tytułowy bohater noweli  Mendel był warszawiakiem, mieszkał w stolicy od urodzenia i  od dwudziestu siedmiu lat prowadził zakład introligatorski. Jednak spotykał się ze stwierdzeniem , że „Żyd zawsze Żydem!” lub „Was, Żydów, lęgnie; się jak tej szarańczy, a zawsze to żywioł cudzy...”. Postawę antysemicką prezentuje zegarmistrz, dobry znajomy Mendla co prawda nie atakuje on  go bezpośrednio , to  uświadamia mu, że jest od niego kimś lepszym, wypowiadając  wszystkie możliwe stereotypowe zarzuty wobec Żydow, np." · „każdy Żyd ma swoje wykręty”, · „Żyd zawsze Żydem!”, · „Gada się to tak i owak, ale każdy Żyd, byle pieniądze miał...” · „Was, Żydów, lęgnie; się jak tej szarańczy, a zawsze to żywioł cudzy...”. A przecież znał dobrze skromnego i pracowitego starca i  wiedział, że wychowuje wnuka w myśl tzw. nowoczesnej asymilacji. Pisarka pokazała w utworze jak działają stereotypy a także jak tłum wpływa na jednostkę. Podczas ataku na Mendla pod jego oknem atakują go choć niektórzy z nich znali go a nawet korzystali z jego introligatorskich usług, ale pod wpływem tłumu  był dla nich jedynie Żydem, bo „Żyd to zawsze Żyd”. Zad 7 W jaki sposób literatura pozytywistyczna spełniała wymóg utylitaryzmu. -  W pozytywiźmie utylitaryzm zakładał, że  każde postępowanie winno owocować jak największym szczęściem jak największej ilości ludzi, miał więc zachęcać ludzi do takiego postępowanie, które byłoby korzystne dla społeczeństwa. W literaturze  przykłady bohaterów realizujących pracę na rzecz ogółu widzimy np. w „Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej" czy w noweli Bolesława Prusa „Siłaczka", główna bohaterka  realizowała założenia utylitaryzmu , ucząc wiejskie dzieci. Zad 8 Wyjaśnij czym jest realizm w literaturze. - Realizm w literaturze polegał na wiernym odzwierciedleniu rzeczywistości. Realistyczne powieści miały oddawać możliwie wiernie realia życia, bez upiększania i wprowadzania zmian, które mogłyby wpłynąć na zmianę fabuły pozbawiając ją wiarygodności. Literatura porzuciła indywidualistyczne, emocjonalne i duchowe spojrzenie na świat, skupiając się na   faktach: to, co obecne i to, co prawdopodobne.

Dodaj swoją odpowiedź