Obraz utraconej ojczyzny we fragmencie Epilogu „Pana Tadeusza” w odniesieniu do całości utworu.

„Pan Tadeusz” powstał w okresie Wielkiej Emigracji po upadku powstania listopadowego. Adam Mickiewicz tworząc ową „narodową epopeję” chciał zapewne dodać otuchy Polakom pogrążonym w smutku po klęsce powstania, zarówno tym przebywającym na emigracji (w tym i sobie samemu) jak i tym pozostałym kraju. W Epilogu przedstawia swój kraj lat dziecinnych niczym legendarną Arkadię, czyli krainę mlekiem i miodem płynącą. Ojczyzna we wspomnieniach poety jest niepowtarzalnym, wręcz idealnym miejscem. Owa niepowtarzalność przejawia się między innymi szacunkiem i przywiązaniem do ludzi:

Tam, gdzi do pana przywiążańszy sługa,
Niż w innych krajach małzonka do męża,
Gdzie żołnierz dłużej żałuje orężą,
Niż tu syn ojca; po psie płaczą szczerze
I dłużej, niż tu lud po bohaterze. (...)

Ojczyzna jest utrwalona w utworze jako miejsce przyjazne, pełne bliskich mu ludzi, pamiątek i miłych przeżyć. Na tym skrawku ziemi wszystko: przyroda, ziemia, przestrzeń a nawet niebo, jest dobrze znane i oswojone. Tam wszyscy żyją niczym jedna, wielka rodzina.
Autor zapewne świadomie idealizuje Polskę, ponieważ chce, aby utrwaliła się właśnie tak w pamięci jego rodaków (a także u potomnych, gdyż Mickiewicz pisząc swój poemat nie miał pewności, że Polska stanie się kiedyś suwerennym państwem).

Idealizacja Ojczyzny w „Panu Tadeuszu” ma miejsce nie tylko w epilogu, lecz w całym poemacie. Autor w taki sposób przedstawia Soplicowo, że aż chciałoby się je odwiedzić. Przyroda tego miejsca i jego krajobrazy są opisane tak malowniczo i bogato, iż wydaje się ono być rajem na ziemi. Soplicowo to swego rodzaju centrum polskości i patriotyzmu, a zarazem nadzieja na odzyskanie ojczyzny. Sam dworek Sędziego zaś, pełen jest przedmiotów, które ukazują nam szacunek i przywiązanie jego mieszkańców do tradycji narodowych: Na ścianach wiszą portrety bohaterów (między innymi Korsaka, Rejtana i Kościuszki, po którym zresztą tytułowy bohater otrzymał imię), zegar gra melodię Mazurka Dąbrowskiego. Kolejnym patriotycznym motywem utworu jest koncert Jankiela. Stary Żyd poprzez muzykę wygrywaną na swych cymbałach przypomina ważne wydarzenia historyczne, takie jak: Konstytucję 3 Maja, powstanie kościuszkowskie oraz niechlubne czasy Targowicy i rzeź Pragi. Jako finał swojego koncertu gra hymn narodowy – Mazurek Dąbrowskiego, którego optymistyczne dźwięki rozbudzają w słuchaczach nadzieje na lepszą przyszłość Polski.

Również społeczeństwo jest tam niemalże idealne. Niemalże, gdyż mimo wszystko między mieszkańcami tej „arkadii” dochodziło czasem do sporów, jednak większość z nich znajdowała pozytywne zakończenie, a całość miała humorystyczny charakter (jak choćby kłótnia Asesora z Rejentem). Wszyscy obywatele, pomimo wszelkich konfliktów potrafią również zjednoczyć się we wspólnym celu, jakim jest obrona przed wrogiem Ojczyzny – Rosją.
Mickiewicz przebywając w Paryżu doskonale zdawał sobie sprawę tego, że szlachecka kultura ojczyzny odchodzi w bezpowrotną przeszłość, dlatego też chciał uwiecznić na kartach „Pana Tadeusza” zjawisko szlachty polskiej razem z jej obyczajami. O przemijalności polskości świadczy wszechobecny w dziele epitet „ostatni”.

Jednak Mickiewicz idealizując Polskę, „sfałszował” (chociaż to chyba za mocne słowo, szczególnie biorąc pod uwagę intencje poety) niektóre fakty historyczne i dopuścił się pewnych nieścisłości logicznych. Autor nie wspomniał ani słowem o porażce Napoleona, „przekładając” także jego przemarsz przez Litwę z jesieni na wiosnę. Skolei ową nieścisłością logiczną jest nagłe „ucywilizowanie” Zosi, która niemalże w jednej chwili z dziecinnej, nieśmiałej, wręcz zdziczałej (uciekała na widok mężczyzn) dziewczynki trzymanej z dala od ludzi przez Telimenę (zapewne gdyby Zamek Horeszków był jej własnością, zamknęłaby Zosię w wieży – oczywiście dla jej dobra) zmieniła się w dojrzałą emocjonalnie kobietę.

Idealizacja Polski w „Panu Tadeuszu” ma miejsce w każdej dziedzinie życia. Adam Mickiewicz szczerze wierzył w to, że Polska kiedyś odzyska wolność i stanie się istnie sielską krainą.

Dodaj swoją odpowiedź