Z punktu widzenia semantyki poprawne jest jednak używanie określenia spojler tylko w odniesieniu do elementów powodujących oderwanie opływu na tylnej krawędzi dachu lub w pobliżu, co psuje opływ, stabilizuje miejsce jego oderwania. Oderwanie zwiększa różnicę ciśnień i opór, jest on jednak mniejszy niż opór wywołany przez turbulencje które powstały by bez spojlera. Natomiast odsunięte od nadwozia profilowane płaty, ustawione pod odpowiednim kątem natarcia i wytwarzające siłę nośną skierowaną w dół (typowy przykład to bolidy F1) nie powinny być nazywane "spojlerami", ale "skrzydłami". Skrzydła powodują wzrost oporu lecz zwiększają przyczepność samochodu co umożliwia wchodzenie w zakręty z większą prędkością. Po raz pierwszy został użyty przez F1 w roku 1968 w modelach Lotus 49 w wersji "B",
wyjaśnij w jakim celu na kabinach samochodów ciężarowych zakłada się tak zane spojlery dachowe
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź