Uwagi wstępne Niniejszy zbiór zadań i pytań napisany został dla uczniów Zasadniczej Szkoły Zawodowej, ale z powodzeniem może być stosowany w liceum profilowanym czy w technikum. Moje propozycje nie powinny ograniczać indywidualnego podejścia nauczyciela, w zależności od możliwości zespołu uczniów, powinien on podjąć indywidualne decyzje zarówno, co do treści, jak i ilości zadań przeznaczonych do rozwiązania w ciągu jednej godziny. Wybranie zadań stanowiących właściwą reprezentację programu nauczania zarówno, co do treści, jak i celów nauczania, nie jest rzecząłatwą. Przygotowując sprawdziany podejmuje sięna świecie próby wprowadzenia pewnych taksonomii. Z bardziej znanych i dostępnych w naszej literaturze można wymienić uproszczoną taksonomię przedstawioną przez B. Niemierkę. Szersze opracowanie można znaleźć w książce B. Niemierki „Pomiar wyników kształcenia”. Wyróżnia się tam następujące kategorie: A. Zapamiętanie wiadomości. B. Zrozumienie wiadomości. C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych. D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach nietypowych. Proponowane pytania i zadania mogą być wykorzystane, do reprezentacji celów kategorii B i C. Starałem się unikać przykładowych pytań z kategorii A, gdyż uznałem, że z ich sformułowaniem nauczyciele nie mają trudności (np.: określenie 1 N). W kategorii C przez sytuacje typowe rozumiemy umiejętność rozwiązywania nieskomplikowanych problemów o stopniu trudności odpowiadającym podobnym probiernia rozwiązywanym na lekcjach. Z celów w kategorii D w klasach o niższym poziomie można w ogóle zrezygnować. Można też wykorzystać w tym celu zbiory zadań dla technikum i liceum, które są ogólnie dostępne. Z tych powodów nie umieszczałem tego typu zadań w mojej propozycji. Nie chcęrównież ograniczać nauczycieli w sposobach oceny sprawdzianów. Zwykle jednak przyjmuje się, że prawidłowe odpowiedzi na zadania typu A i B upoważniają do oceny;- dostatecznej, A, B i C do oceny dobrej, zaś A, B, C i D do oceny bardzo dobrej. Materiałem wyjściowym do napisania niniejszego zbioru były „Pytania i zadania” opracowane przez zespół nauczycieli fizyki pod kierunkiem Joanny Pietrzak - nauczyciela metodyka ODN Siedlce w roku 1991. W skład zespołu wchodzili wtedy: Alicja Iwaniuk nauczyciel ZSZ nr 1 Siedlce, Elżbieta Krakowska, nauczyciel ZSZ nr3 Siedlce, Barbara Lipka nauczyciel ZSZ nr3 Siedlce, Jadwiga Mężyńska nauczyciel ZSZ nr1 Łuków, Marek Pleszczyński nauczyciel ZSZ PKP Siedlce. Pierwotna wersja zbioru została na nowo opracowana graficznie, wzbogacona też o nowe zadania i pytania. Niniejszy zbiór jest stosowany z powodzeniem na lekcjach fizyki przez nauczycieli Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Stanisława Staszica w Siedlcach, w którym to Zespole aktualnie pracuję. M
W jakim czasie zatrzyma się samochód o masie 1300kg jadący z prędkością 108km/h, jeżeli siła hamująca wynosi 2600N? Oblicz drogę hamowania tego samochodu.
Poproszę o dane, szukane i rozwiązanie :)
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź