Portret psychologiczny Makbeta.

Temat: Portret psychologiczny hrabiego Makbeta, czyli o frenezji zła słów parę...

"Choć najjaśniejszy z aniołów upadł w otchłań,
Anioły nadal jaśnieją"

"Makbet" akt IV scena III

Do hrabiego Makbeta pasuje wiele określeń o pejoratywnych konotacjach- okrutnik, królobójca, lecz nikt prawdopodobnie nie ważył się nazwać go aniołem. Ludzka natura dyktuje nam, aby hierarchizować życie w sposób jednoznaczny (białe-czarne, dobro-zło). Jest to naturalne dążenie związane z podejmowaniem prób wartościowania priorytetów i celów życiowych. Lecz jak określić osoby, które nie mieszczą się w tych ciasnych ramach i wymaganiach? Przykładem osoby, która jest, mówiąc kordialnie, ?chodzącą antynomią? jest tytułowy Makbet. Wszak, w sposób idealny do Tana Kawdoru i Glamisu pasuje oksymoron ?upadły anioł?. Odzwierciedla to pomysł Szekspira na kreacje bohatera o skomplikowanej i niejednorodnej strukturze psychologicznej.

Początkowo Makbet wydaje się być ideałem średniowiecznego rycerza- pokorny wobec króla Dunkana, walczy w obronie swojego kraju przed skandynawskimi najeźdźcami. Cechy te uwypuklają ideowe podobieństwo głównego bohatera dramatu do głównej postaci francuskiego eposu rycerskiego- Rolanda. Sytuacja zmienia się diametralnie , w momencie gdy Makbet w towarzystwie swego przyjaciela Banko dowiaduje się dzięki nierozwadze wiedźm o swej przyszłości. Dalsze losy Szkocji są jedynie następstwem tego spotkania. Warto by zastanowić się chwilę kim, a może czym są owe wiedźmy?

Szekspir pisząc dramat pt. ?Makbet? łamał kanon klasycznego greckiego teatru. Jednym z przejawów takich działań jest wprowadzenie nierealnych postaci, jakimi są wiedźmy. Wydarzenia jakie miały miejsce na wrzosowisku odgrywają bardzo ważną rolę w dalszym podejmowaniu decyzji przez tytułowego bohatera . W mojej ocenie wiedźmy można rozpatrywać jako różnego rodzaju lęki i pragnienia Makbeta, ukrywające się w głębokich warstwach jego nieświadomości. Stąd też można wysnuć wniosek, iż wiedźmy są ucieleśnionym symbolem problemów oraz ludzkiej podatności na zło.

Scena na wrzosowisku jest jedną z ważniejszych, ponieważ umożliwia obserwację ewolucji charakteru Makbeta, a raczej dochodzenia do głosu skrywanych pragnień. Rozmowa z wiedźmami jest dowodem na to, iż Tan Kawdoru i Glamisu wierzy w przepowiednie oraz w bardzo łatwy sposób poddaje się wpływowi innych. Tytułowy bohater jest osobą chorobliwie ambitną oraz podatną na sugestie. Początkowo waha się, w sprawie królobójstwa. Wszak na samą myśl o zabójstwie władcy, splamieniu honoru oraz etosu rycerskiego, wzdryga się. Jednakże pod wpływem żony (która wydaje się mieć kompleks amazonki notabene) oraz jej komentarzy, będąc zupełnie świadom swoich czynów, a także różnicy między dobrem, a złem decyduje się popełnić zbrodnię najstraszniejszą- mord nie tylko własnego króla, ale również, co gorsza, własnego gościa i to w kraju, gdzie funkcjonuje powiedzenie ?my home is my castle?. Takie zachowanie dowodzi tezy o impulsywności, a nawet porywczości Makbeta, ukazując jednocześnie słabość jego charakteru. Kolejny mord, tym razem swego przyjaciela i kompana, Banka oraz jego syna odciska trwały ślad na psychice króla-uzurpatora. Podczas uczty widzi swego zamordowanego kompana, odczuwając wyrzuty sumienia, które wkrótce są zagłuszane przez chorobliwą , wojującą ambicje oraz makiaweliczne dążenie do władzy ?Kilka kropel wody oczyści nas wnet z plamy tego czynu. Jakże on wtedy będzie lekkim.?

W mojej ocenie, mordy popełniane przez Makbeta wynikają chorobliwego lęku przed utratą władzy, pychy, która przerodziła się w zepsucie oraz z potrzeby występku wpisanej głęboko w nieświadomość Makbeta. Oczywistym jest, iż same mordy mają również wpływ na psychikę tytułowego bohatera. Poza opisanym już widzeniem Banka, dzięki zabójstwom król-uzurpator staje się obojętny, bezlitosny i nie czuły. Coraz dotkliwszy staje się również brak przyjaciół. Do rangi symbolu stanu ducha i duszy Makbeta urasta zamek oraz sposób jego kreacji. Siedziba głównego bohatera jest opisywana jako miejsce o mrocznych wnętrzach, odgrodzone od reszty świata.

Ostatni akt pokazuje prawdziwą siłę ducha Makbeta, gdy służący przychodzi z informacją, że Lady Makbet nie żyje, mąż zdobywa się na cyniczny komentarz ?wybrała złą porę na umieranie?. W scenie finałowej Makbet zostaje pokonany przez Malkolma, który został ?przedwcześnie z łona matki wypruty.? W tym miejscu należy postawić pytanie, czy tytułowy bohater przegrał walkę z Malkolmem, czy też jest to kolejny symbol, tym razem jednak, własnych słabości? Przecież nie podlega dyskusji fakt, że można mówić o Makbecie jako o ofierze własnej spętanej woli, ponieważ cały dramat przekazuje ponadczasową prawdę, że zło rodzi zło.

Podsumowując, Szekspir wpadł w pewnego rodzaju paradoks, ponieważ starał się uciec od antycznej formy teatru, która krępowała mistrza ze Stratford i nie pozwalała mu realizować dwóch funkcji sztuki- impresywnej oraz ekspresyjnej. Jednakże, dzięki kreacji bohatera tak psychologicznie nie jednolitego, jakim jest Makbet, udało się uwypuklić i zrealizować, najważniejszy chyba, postulat Arystotelesa wobec sztuki- mimetyzm. Zostało to osiągnięte dzięki udanej próbie scharakteryzowania ponadczasowego problemu, jakim są, związki i relacje pomiędzy ludzką naturą, a złem. Przesłaniem, jakie wypływa z tego portretu psychologicznego, jest świadomość, iż prawdziwy władca nie może być amoralny, ani despotyczny. Jest to równoznaczne z krytyką koncepcji władzy opisanej we wspomnianym już ?Księciu? Machiavelliego.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Tworzymy portret psychologiczny Makbeta, wskaz jego lęki.

Tworzymy portret psychologiczny Makbeta, wskaz jego lęki....

Język polski

portret psychologiczny makbeta. Prosze o pomoc i nie kopiowanie z neta .

portret psychologiczny makbeta. Prosze o pomoc i nie kopiowanie z neta ....

Język polski

Portret psychologiczny zbrodniarza. Przedstaw analizując postawy wybranych bohaterów literackich.

Tematem mojej prezentacji jest portret psychologiczny zbrodniarza. Wybrałam ten temat, ponieważ książka Fiodora Dostojewskiego pt.: „Zbrodnia i kara” wywarła na mnie olbrzymie wrażenie. Dostojewski tak szczegółowo i tak obrazowo przedsta...

Język polski

Portret psychologiczny Makbeta.

Makbet początkowo szlachetny i lojalny rycerz króla Dunkana. Jest postacią wyjątkowo ambitną, ale o niezwykle słabym charakterze, który stał się przyczyną jego tragedii.
Początkowo bohater wzdrygał się na samą myśl o zbrodni. Ten...

Język polski

Portret psychologiczny Makbeta

Makbet, tytułowy bohater z początku lojalny i szlachetny rycerz króla Dunkana. Jest osobą godną zaufania, która jest bardzo ambitna. Słabą stroną rycerza, jest niestety jego bardzo słaby charakter, gdyż ma słaba wolę. Ten słaby i tchó...