Jak poradzić sobie z interpunkcją tekstu poetyckiego.?

? Moje problemy z poezją

- przesłanie poety
- trudny język
- środki stylistyczne

Czytamy 2 - 3 krotnie wiersz

? Co trzeba zrobić przed przeczytaniem wiersza ?

- zwracamy uwagę na kompozycję wiersza
(wiersz stroficzny - podział na strofy, zwrotki;
wiersz stychiczny, inaczej ciągły - brak podziału na strofy)
- zwracamy uwagę na długość wersów (czy są jednakowej, czy
różnej długości)
- zwracamy uwagę na dedykację i na datę (ewentualnie miejsce)
powstania utworu i tytuł

? Pierwsze czytanie utworu

- czy wiersz nam się podoba ?
- temat wiersza (istotną rolę w określeniu tematu spełniają:
imiona własne, nazwy miejscowe, odwołania do faktów
historycznych, do tradycji biblijnej i mitologicznej)
- pochodzenie tytułu
- rozpoznanie gatunku (o ile potrafimy)
- słownictwo (wyrazy staropolskie, neologizmy, wyrazy pochodzenia
obcego, cytat z obcego dzieła)
- występowanie rymów

? Analiza interpretacyjna tekstu poetyckiego

- czytanie tekstu "małymi kawałkami"
(można tekst podzielić na wersy, strofy lub większe
całości tematyczne, które da się spójnie interpretować)
- w przypadku interpretacji pisemnej robimy najpierw notatki
do każdej z małych całości tematycznych, które potem zbieramy
w postaci wniosków
- każdy ma prawo do indywidualnej interpretacji pod warunkiem, że
znajdzie w tekście potwierdzenia swoich słów


- jeśli rozpoznane w tekście środki stylistyczne (metafory, epitety,
przenośnie, porównania) lub środki retoryczne (apostrofy, inwersje,
przerzutnie, powtórzenia, wyliczenia) i mają one istotny wpływ na
interpretację tekstu poetyckiego, to musimy je również uwzględnić
w analizie wiersza

? Pisemna interpretacja tekstu poetyckiego

Jak każde wypracowanie, interpretacja powinna zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Proporcje:

a) Wstęp:
- informacje na temat autora
- kilka słów na temat czasu powstania utworu
- rozważania dotyczące mojego spojrzenia na świat,
a wiążące się tematycznie z omawianym utworem
- nawiązania do utworów już znanych, do tradycji literackiej,
do znanych mitów, motywów, inspiracji

b) Rozwinięcie:
- analiza tekstu poetyckiego, poparta cytatami w sposób funkcjonalny
- zachowujemy oryginalny podział na wersy

c) Zakończenie:
- własne wnioski, podsumowanie
- własne odczucia po przeczytaniu i zinterpretowaniu wiersza

Dodaj swoją odpowiedź