1. Czas trwania epoki oświecenia w Europie, ramy czasowe i wiążące się z nimi wydarzenia epoki oświecenia w Polsce. - czas trwania oświecenia w Europie - od końca XVII w. do końca XVIII w. - w Polsce - od lat 40 XVIII w. a kończyło się w latach 20 XIX w. ; wydarzenia: 1740 w Warszawie założono Collegium Nobilium (pijarska szkoła), założenie w 1747 r. biblioteki publicznej przez braci Załuskich, w 1764 r. królem polskim został Stanisław August Poniatowski, w 1765 r. rozpoczyna działalność Teatr Narodowy, w 1773 r. następuje I rozbiór Polski a także organizuje się Komisja Edukacji Narodowej, 1789-1793 - obrady Sejmu Czteroletniego, 1791 r. - Konstytucja 3 maja, 1792 r.- konfederacja targowicka i II rozbiór Polski, 1794 - insurekcja kościuszkowska, 1795 r. - III rozbiór Polski. 2. Założenia epoki: -krytycyzm- odrzucał wszelkie dogmaty, krytyka pojęć -racjonalizm - domagał się oddzielenie nauki od religii a racjonalne myślenie jest źródłem poznania i kryterium prawdy. -empiryzm- zakładał, że poznanie jest możliwe tylko przez obserwację i doświadczenie, wiedza powinna być zdobywana przez eksperymenty i możliwa do wykorzystania. -libertynizm - kierunek, który kwestionował tradycyjną moralność i dominację religii -deizm- pogląd według którego Bóg jedynie stworzył świat , ale nie ingeruje w jego losy i nie wyznacza żadnych norm moralnych -ateizm - głosił, że nie istnieje Bóg, ani opatrzność rządząca światem. - co oznacza hasło „uczyć bawiąc“? - oświeceniowa zasada polegająca na tym, że tworzone są utwory jednocześnie zabawne i pouczające, przekazujące istotne zalecenia moralne. (przykładem twórczość Ignacego Krasickiego np.“Żona modna“) 3. Nurty: -klasycyzm - charakteryzował sie prostota, jednością i przejrzystością stylu oraz dążeniem do ładu i harmonii. Gatunkami tego nurtu są: tragedia klasyczna, oda, epos, satyra, komedia dydaktyczna. - sentymentalizm- uważał, że ważna jest emocjonalna strona człowieka , czułość serca i subiektywne postrzeganie świata. Dzieła miały ukazywać zycie wewnętrzne człowieka i więzi międzyludzkie. Gatunki literackie to: sielanka, powieść w listach oraz gatunki liryczne. 4. daty powstania instytucji oświecenia w Polsce,założyciele, charakter działalności : Collegium Nobilium - szkoła założona w 1740 r. przez pijara Stanisława Konarskiego, dla dzieci magnatów i bogatej szlachty, by ksztalcić ich jako przyszłą elitę społeczną, która dokona gruntownej reformy państwa; -Biblioteka Publiczna - powstała w 1747 r. przez braci Załuskich, dała początek narodowej książnicy -KEN- Komisja Edukacji Narodowej (pierwsze ministwrstwo oświaty) powstało w 1773 r., KEN zarządzał oświatą w Polsce -Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych - było organem KEN, który zajmował się opracowywaniem programow i podręczników szkolnych -Szkoła Rycerska - powstała w 1765 r. z inicjatywy króla Stanisława Augusta Poniatowskiego i księcia Czartoryskiego, szkola średnia ucząca przyszłych oficerów i pracowników służb cywilnych -Teatr Narodowy - zaczął działaność w 1765 r. i inicjatywy króla Poniatowskiego, stał sie polem walki o oświeceniowe zmiany w państwie. Wystawiono m.in. „Powrót posła" Niemcewicza, „Fircyk w zalotach" Zabłockiego. -obiady czwartkowe - były to biesiady literackie organizowane przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego -Monitor - pismo (najpierw tygodnik, później dwutygodnik) utworzone przez Jgnacego Krasickiego, pismo „propagowało idee oświecenia, podkreślało doniosłość wychowania intelektualnego i fizycznego, higieny, urabiało charaktery,tępiło wady narodowe i dawało podstawy do wychowania obywatelskiego". -Zabawy Przyjemne i Pożyteczne - był to tygodnik wydawany w okresie od 1770 do 1777 r., z pismem tym współpracowali m.in. Adam Naruszewicz, Ignacy Krasicki i Franciszek Zabłocki.
Witam
Oświecenie i preromantyzm
-wskaż czas trwania epoki oświecenia w Europie, podaj ramy czasowe i wiążące się z nimi wydarzenia epoki oświecenia w Polsce,
-omów założenia epoki: krytycyzm, racjonalizm, empiryzm, libertynizm, deizm, ateizm; co oznacza hasło uczyć bawiąc ;
-scharakteryzuj nurty: klasycyzm i sentymentalizm;
-podaj daty powstania instytucji oświecenia w Polsce, wymień ich założycieli, omów charakter działalności ( Collegium Nobilium, Biblioteka Publiczna, KEN, Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych, Szkoła Rycerska, Teatr Narodowy, obiady czwartkowe, Monitor, Zabawy Przyjemne i Pożyteczne).
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź