Przygotujcie przykłady manipulacji, z jakimi spotyka się uczeń - reklama, propaganda polityczna, oddziaływanie w życiu codziennym (rodzina, szkoła, krąg koleżeński).

Przygotujcie przykłady manipulacji, z jakimi spotyka się uczeń - reklama, propaganda polityczna, oddziaływanie w życiu codziennym (rodzina, szkoła, krąg koleżeński).
Odpowiedź

Reklama jest zjawiskiem wszechobecnym. Występuje między innymi w formie billboardów, ulotek czy komunikatów radiowych i telewizyjnych. W jej zamyśle jest przykuwanie jak największej liczby potencjalnych klientów poprzez prostotę i zwięzłość. Specjaliści odpowiedzialni za marketing potrafią w prosty sposób zmanipulować każdego z nas. Jesteśmy wabieni odpowiednio dobranym obrazem, kolorem i muzyką, lecz najistotniejszym oraz najbardziej naturalnym narzędziem manipulacji jest język. Słowa pełnią funkcję informacyjną oraz wpływają na pomyślność transakcji jaka dopełnia się między producentem, a potencjalnym klientem. Najistotniejszą częścią treści reklamy są slogany, ponieważ zapadają nam one w pamięci dzięki swojej niebanalności, a często nawet absurdalności. Celem jest zachęcenie nieświadomego odbiorcy do dokonania zakupu. Profesor Jerzy Bralczyk w swojej książce opisuje językowe oddziaływanie sloganu, jako magicznego zaklęcia lub rytualnej formuły. Oznacza to, że są zapamiętywane, powtarzane i działają bez kontrolowa¬nia ich znaczenia. Z kolei Profesor Jan Miodek przyrównuje owe slogany do tzw. skrzydlatych słów, które na skutek powtarzania się i zapamiętywania stają się dla nas zwrotami powszechnie używanymi w mowie. [Przykłady prezentacja] Użyty w tych przypadkach zabieg, to manipulacja, która dla każdego z osobna jest swoistym niebezpieczeństwem. Traktuje ludzi w sposób przedmiotowy, stosując podstęp, wpływa na nasze myśli i decyzje. Ponad to kształtuje nasze podstawy i zachowania tak, byśmy nie potrafili rozpoznać stosowanych przez reklamodawcę technik. Wg Andrzeja Batko jeżeli najpierw wpłyniemy na emocje, a następnie na logiczne uzasadnienie naszej wypowiedzi, to umysł odbiorcy podejmie decyzję, która będzie korzystna dla producenta. Przykładem takiej manipulacji jest reklama masła Lurpak. Rzekoma cukierniczka wzbudza nasze zaufanie poprzez zapewnienie, że specjalnością cukierni są babeczki. Uzasadnia swoją wypowiedź wymieniając nietuzinkowe składniki owych wypieków, z których najważniejszym jest masło Lurpak, ponieważ powoduje, że ciasto staje się „lżejsze i bardziej puszyste.” Ten jakże przebiegły chwyt marketingowy najprawdopodobniej wzbudzi u odbiorcy zachwyt, którego następstwem będzie zakup produktu. Prócz manipulacji językowej wyróżniamy język perswazji, który umożliwia wpływ na podświadomość, omijając bariery, jakie stwarzane są przez umysł świadomy. Przykładem jest reklama płynu do zmiękczania tkanin „Silan”. W tym przypadku posłużono się słowami dzięki którym powstały związki przyczynowo-skutkowe nazywane implikowanym skutkiem. Słyszymy jak narrator wabi następującymi zdaniami: „Cenne olejki esencjonalne i długotrwałe zapachy pozwolą Ci znów poczuć się zmysłowo”; „Przywrócą Ci energię”; „ Sprawią, że znów poczujesz pełnię szczęśliwych chwil”

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Przygotujcie przykłady manipulacji, z jakimi spotyka się uczeń - reklama, propaganda polityczna, oddziaływanie w życiu codziennym (rodzina, szkoła, krąg koleżeński).

Przygotujcie przykłady manipulacji, z jakimi spotyka się uczeń - reklama, propaganda polityczna, oddziaływanie w życiu codziennym (rodzina, szkoła, krąg koleżeński)....