wystarcz jak odpowiecie na kilka dzięki ;-) Test cz. mowy 1.Z podanego zdania wypisz wszystkie rzeczowniki i określ przypadek, liczbę. Dbanie o czystość mowy ojczystej powinno być sprawą honoru każdego Polaka. 2.Podane zdania uzu
wystarcz jak odpowiecie na kilka dzięki ;-)
Test cz. mowy
1.Z podanego zdania wypisz wszystkie rzeczowniki i określ przypadek, liczbę.
Dbanie o czystość mowy ojczystej powinno być sprawą honoru każdego Polaka.
2.Podane zdania uzupełnij odpowiednia formą rzeczownika
a)brat Moi .......................są na zbiórce harcerskiej.
b)przyjaciel W szkole Wojtek przebywał wśród grona ............................................
c)Rzymianin Z .................................wszyscy bali się walczyć.
O .....................................uczymy się na historii.
d)ucho, lmn Moja torebka nie ma.................................
Nie mam przekłutych..........................
e)sędzia O tym ............................mówi się dobrze.
3.Określ przypadek i liczbę rzeczowników
a)odzież.......................
b)szlachta....................
c)nożem.......................
4.Utwórz przysłówki od przymiotników, tam, gdzie nie można postaw kreskę.
a. ładny b. zły c. mały d. żółty e. drogowy f. zawsze
5. Dokonaj stopniowania przysłówków, które utworzyłeś. Nazwij typ stopniowania.
6. Nazwij zaimki
a)ktoś, nic, nikt..........................................
b)taki, mój, jaki..........................................
c)tyle, ileś.................................................
d)tu, tak, stąd.............................................
e)cokolwiek, coś........................................
7.Wypisz zaimki z tekstu.
Przyszedłem kiedyś do szkoły. Była tam już cała klasa. Ktoś krzyknął do mnie, ale tak byłem przejęty, że go nie usłyszałem. Mam takie słabe nerwy. Co dzień tu przychodzę i ciągle mam tyle stresów. Moja głowa tego nie wytrzymuje. Niedługo nie poznam samego siebie.
a. Zaimki rzeczowne:..................................................................
b. Zaimki przymiotne................................................................
c. Zaimki przysłowne..............................................................
d. Zaimki liczebne....................................................................
e. Zaimki zwrotne..................................................................
8. Uzupełnij zdania ,wpisując odpowiednie formy zaimków
a. Krzysiek powiedział (ja)..........o swoim pomyśle. b. Opisałem (on)........inny sposób zrobienia latawca. c. Bardzo (on).........to ucieszyło. d. Tylko (ja)........., a nie Jankowi obiecał zdradzić ten sposób.
9.W podanych zdaniach wpisz liczebnik główny słownie:
a.Cena produktu (5 zł i 50 gr).........................................................................................
b.(4)...................................harcerzy wędrowało przez las.
c.(2)..............................z nich szukali grzybów.
10.Uzupełnij zdania odpowiednią forma liczebników:
a.Po stawie pływa (5)........................kacząt.
b.Kaczka przewodzi (5)........................kaczętom.
c.Z (5)..............................kacząt kwoka nieraz wychodzi na brzeg.
d.
11.Uzupełnij informacje:
Form dłuższych zaimka używamy: a. b. c.
12.Podaj literkę ze zdaniem niepoprawnym:
a.Janek uczył się matematyki przez czternaście tygodni.
b.Czterem dzieciom udało się wspiąć na wysoki szczyt.
c.Na zabawę choinkową przyszło kilkanaścioro dzieci.
d.Renia zaprzyjaźniła się z dwiema dziewczynami z innej klasy.
13.Wypisz litery z poprawnymi zdaniami:
a.Z pięciu jedynkami nie zdam.
b.Z pięcioma jedynkami nie zdam.
c.Z pięciorgiem jedynek nie zdam.
d.Przyglądałam się dwóm gimnazjalistom.
e.Przyglądałam się dwu gimnazjalistom.
f.Dałam cukierki dwom gimnazjalistom.
g.Na przystanku siedzą dwaj gimnazjaliści.
h.Na przystanku siedzi dwóch gimnazjalistów.
14.Zapisz ( na trzy sposoby) datę dzisiejszego dnia
15.Wypisz przyimki i spójniki.
a. Stać b. pisałem c. wewnątrz d. lasy e. ale f. w poprzek g. oraz h. ładny i. skutkiem j. sponad k. krzywo l. bliski ł. Pomiędzy m. dokoła n. zza o. dom p. beze r. pora s. przede.
16. Wypisz partykuły i napisz jaki charakter nadają zdaniom.
a.Nie pójdę do domu..................................................................
b.Chyba się zobaczymy.
c.On by tak nie zrobił.
d.Czy lubisz mnie?
e.Oby to była prawda!
f.Weź no się w garść.
17.Wpisz poprawnie wyrazy z cząstką by
Któż/by/...............nie chciał odbyć wycieczki szlakiem Kopernika po Polsce. Mogli/byśmy/...................................zorganizować ją w ciągu roku szkolnego. Zwiedzić/by/........................... .można Toruń, Olsztyn, Lidzbark. Obejrzeli/byśmy/ ............................miejscowości, w których wielki astronom spędził część swojego życia. Trzeba/by/................................... o tym pomyśleć, bo warto/by/........................ ......zobaczyć królestwo Kopernika.
18.Nazwij typ imiesłowów.
a. zwiedzając b. przeprawiwszy się c. ciągnący d. dotarłszy e. idąc
19. Określ funkcje przymiotników w zdaniach
a. Byłem na premierze wspaniałego filmu.
b. Jacek był niekulturalny.
20. Podane zdania z imiesłowami zamień na zdania złożone z formą osobową czasownika:
a. Lubię książki opowiadające o podróżach.
b. Ich bohaterami są ludzie odwiedzający coraz to nowe miejsca.
21. Przekształć zdania złożone na zdania bez imiesłowów.
a. Robiąc notatki do lekcji, natrafiła na rewelacyjne informacje.
b. Wyszedłszy ze szkoły, zrobił zakupy.