1) do doświadczenia wykorzystamy 3 rośliny. 1 umieścimy w całkowicie ciemnym miejscu, 2 w miejscu zacienionym, a 3 w miejscu z dużym dostępem do światła. TEZA: Czy rośliny potrzebują światła? HIPOTEZA: Światło jest potrzebne roślinom do życia. Po upływie określonego czasu ( załóżmy tydzień) obserwujemy zmiany. Z obserwacji wynika, że roślina, która była w miejscu zaciemnionym całkowicie obumarła, roślina w miejscu zacienionym zrobiła się bardzo jasna, natomiast roślina, która była w miejscu słonecznym nie zmieniła się. Wniosek: światło jest potrzebne roślinom do życia. 2) Do doświadczenia wykorzystamy dwie rośliny. Jedna z nich będzie regularnie podlewana, natomiast druga nie będzie wcale dostawała wody. TEZA: Czy woda jest potrzebna roślinom? HIPOTEZA: Woda jest roślinom niezbędna do życia. Z obserwacji wynika, że roślina, która nie dostawała wody - uschła, natomiast roślina podlewana regularnie rozwija się prawidłowo. WNIOSEK: Woda jest potrzebna roślinom do życia, bez wody rośliny szybko giną. 3) Tutaj posłużę się jednym ze słynnych doświadczeń z myszami i bakteriami, ale nie wiem czy jest to w 100% dobry pomysł. Do doświadczenia potrzebne będą nam dwie myszy. Obie zakażamy jakimś szczepem bakterii, po czym jednej podajemy antybiotyk, a drugą pozostawiamy bez leczenia. TEZA: Czy antybiotyki wpływają na rozwój bakterii? HIPOTEZA: Antybiotyki hamują namnażanie się bakterii w ogranizmie. Po upływie ustalonego czasu (2 tygodnie) z obserwacji zauważamy, że mysz zarażona wcześniej bakterią i poddawana działaniu antybiotyków poprawiła się pod względem wyglądu jak i samopoczucia, natomiast nieleczona mysz zmarła. WNIOSEK: Antybiotyk zahamował rozrost stanu zapalnego bakterii. 4) W tym doświadczeniu użyjemy nasion rozłożonych po równo na 3 tackach. Pierwszą będziemy podlewać regularnie, drugą oszczędnie, a trzecią wcale. TEZA: Czy woda ma wpływ na kiełkowanie nasion? HIPOTEZA: Woda jest potrzebna roślinom do kiełkowania. Z obserwacji wynika, że najwięcej i najszybciej wykiełkowały nasiona na regularnie podlewanej tacce, natomiast na oszczędnie podlewanej wykiełkowało znacznie mniej nasion, a na tacce, która była bez wody nie wykiełkowało nic. WNIOSEK: Woda potrzebna jest nasionom do kiełkowania. 5) Tutaj to już będę improwizować. Będziemy potrzebowali 3 małych akwariów. Do 1 włożymy jedną roślinę, do 2 trzy, a do 3 sześć. Akwaria muszą być szczelnie zamknięte, aby pomiary były rzetelne. UWAGA przed rozpoczęciem doświadczenia w każdym akwarium umieszczamy taką samą ilość zapalonych świeczek, po czym zamykamy akwaria i liczymy czas po jakim świeczki zgasną. Akwaria muszą być takich samych wymiarów! TEZA: Czy ilość roślin ma wpływ na ilość tlenu w powietrzu? HIPOTEZA: Im więcej roślin, tym w powietrzu jest więcej tlenu. Po 3 dniach trzymania roślin w szczelnie zamkniętych akwariach zabieramy się za obserwację. Do każdego z akwarium wkładamy taką samą ilość zapalonych świeczek i szybko zamykamy. Liczymy czas do zgaśnięcia każdej ze świeczki. Z obserwacji powinno wyniknąć, że świeczki paliły się najdłużej w akwarium z największą ilością roślin, a najkrócej w akwarium z 1 rośliną. Tlen podtrzymuje spalanie stąd wiemy, że kiedy zgasną świeczki, to świadczy to o wykorzystaniu tlenu. WNIOSEK: Im więcej roślin, tym w pomieszczeniu mamy większą ilość tlenu. NIE WIEM, CZY DOBRZE, ALE MAM NADZIEJĘ, ŻE TAK.
Zaplanuj i opisz doświadczenie wskazujące, że:
1) Rośliny potrzebują światła
2) Woda jest niezbędna roślinom do życia
3) Antybiotyki wpływają na rozwój bakterii
4) Woda wpływa na kiełkowanie roślin
5) Ilość roślin w pomieszczeniach ma wpływ na ilość tlenu w powietrzu (dzień)
Bardzo proszę o pomoc! Daję 35 pkt i naj ;)
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź