Prosze o zrobienie zadania 2,3,4 mam to na jutro na ocene a nic nie rouzumiem DAJE NAJ

Prosze o zrobienie zadania 2,3,4 mam to na jutro na ocene a nic nie rouzumiem DAJE NAJ
Odpowiedź

Zamiast pisać gotowca, napiszę Ci, jak się wykonuje działania na potęgach ;) Na początek o co w tym wszystkim chodzi: Potęgowanie to działanie polegające na mnożeniu potęgowanych liczb, czyli jeśli na przykład mamy [latex]3^{2}[/latex], to mnożymy trójkę dwa razy, czyli: [latex]3*3=9[/latex]. [latex]3^{3}=3*3*3[/latex];  [latex] 3^{4}=3*3*3*3[/latex] i tak dalej. Potęgowanie możemy zapisać wzorem: [latex]a=b^{c}[/latex], gdzie: a- wynik potęgowania, b- podstawa potęgi, c- wykładnik. Teraz tak: • Minusy bywają zdradliwe i należy na nie zwracać szczególną uwagę! Jeśli mamy np. [latex]-2^{2} [/latex], podnosimy do potęgi tylko 2, a minusa zostawiamy w spokoju i go przepisujemy. Więc wynikiem będzie -4. Jeśli do tego dochodzą nawiasy, tzn. [latex](-2)^{2}[/latex], do potęgi podnosimy całe -2, czyli zapiszemy to jako [latex](-2)*(-2)=4[/latex]. • Potęga z minusem w wykładniku odwraca liczbę. Jako przykład podam ppkt a) z zad.2: [latex]2^{-2} =(frac{1}{2})^{2}=frac{1}{4}[/latex] • Bardzo ważne są również nawiasy, w końcu to głównie one decydują o kolejności wykonywania działań. Jeśli mamy ułamki, np. [latex]frac{3}{4}[/latex], a chcemy podnieść cały ułamek do potęgi drugiej, musimy cały ułamek ubrać w nawias: [latex](frac{3}{4})^{2}=frac{9}{16}[/latex]. Zaś jeśli napiszemy to samo, ale bez nawiasu podnosimy do potęgi tylko licznik:[latex]frac{3}{4}^{2}=frac{9}{4}[/latex] • Jeśli mamy nawiasy kwadratowe, najpierw wykonujemy działania we wnętrzu tegoż nawiasu, a dopiero potem resztę ;) np. zad.4 ppkt a) [latex][(frac{2}{3})^{-1}-frac{3}{4}]^{-1}=[frac{3}{2}-frac{3}{4}]^{-1}=[frac{6}{4}-frac{3}{4}]^{-1}=[frac{3}{4}]^{-1}=frac{4}{3}[/latex] Jeszcze bardzo ważna kwestia, którą jest wykonywanie działań na potęgach: • Mnożąc potęgi o tych samych podstawach, wykładniki dodajemy. Napiszę to wzorem: [latex]a^{m}*a^n=a^{m+n}[/latex] • Analogicznie, dzieląc potęgi o tych samych podstawach, wykładniki odejmujemy: [latex]frac{a^{m}}{a^n}=a^{m-n}[/latex], [latex]a eq 0[/latex] • W przypadku potęgowania potęgi, wykładniki mnożymy: [latex](a^{m})^{n}=a^{m*n}[/latex] • Mając różne podstawy, ale te same wykładniki: mnożenie: [latex]a^{n}*b^{n}=(a*b)^{n}[/latex] dzielenie: [latex]frac{a^{n}}{b^{n}}=(frac{a}{b})^{n}[/latex], [latex]b eq 0[/latex] Jeszcze jeśli w wykładniku jest ułamek, to jego mianownik oznacza stopień pierwiastka, a licznik potęgę, do jakiej mamy podnieść liczbę, ale to dopiero w liceum. :D Np. [latex](frac{3}{4})^{frac{3}{2}}=sqrt[3]{(frac{3}{4})^{2}}= sqrt[3]{frac{9}{4}}[/latex]. To chyba wszystko, co najważniejsze, powodzenia w rozwiązywaniu zadań. ;)

Dodaj swoją odpowiedź