KOLEJE



Koleje mają w Polsce szczególne duże znaczenie ze względu na niedorozwój innych gałęzi transportu. Większość linii kolejowych na ziemiach polskich zbudowano w XIX i na początku XX w. , a więc w okresie kiedy nie było państwa polskiego. Ponieważ państwa zaborcze prowadziły różną politykę transportową i w odmienny sposób rozbudowały sieć kolejową, spowodowało to duże kontrasty w rozwoju kolei w poszczególnych regionach.





Najdłuższa i najgęstsza sieć linii kolejowych była na ziemiach należących do Prus, a następnie cesarstwa niemieckiego. W zaborze rosyjskim sieć linii kolejowych była znacznie krótsza. Wynikało to głównie z tradycyjnej , wojskowej strategii rosyjskiej, polegającej na obronie własnego terytorium poprzez odgrodzenie się od sąsiadów pasem bezdroży. Najważniejsze linie kolejowe prowadziły do Warszawy. Tereny dawnego zaboru niemieckiego miały sieć kolejową ponad 4-krotnie gęstszą niż b. Królestwa i dwa razy gęstsza niż dawny zabór austriacki.





Sieć kolejowa na terytorium kraju jest nierównomiernie rozwinięta. Największa gęstość linii jest w województwie katowickim (20,8 km na 100 km2) , jeleniogórskim , wałbrzyskim , legnickim i warszawskim, najmniejsza zaś - w województwach wschodnich: łomżyńskim (2,7 km na

100 km2), krośnieńskim, chełmskim i ostrołęckim. Gęstość linii kolejowych zmniejsz się , ale nadal należy

do największych na świecie. Większa gęstość linii kolejowych jest tylko w Szwajcarii, Niemczech, Czechach, Belgii ,

na Węgrzech i w Austrii.





W okresie między wojennym rozwój transportu kolejowego nie był już tak dynamiczny jak w przeszłości. Najważniejszym zadaniem stojącym przed odrodzonym państwem była wówczas integracja ziem należących w przeszłości do różnych zaborców, a także dostosowanie systemu transportowego do potrzeb gospodarki. Główną inwestycją była magistrala węglowa otwarta w 1933. , łącząca Górny Śląsk z nowym portem w Gdyni. Ułatwiała ona wywóz węgla

z Zagłębia Górnośląskiego i eksport za granicę. Nowe inwestycje realizowano głównie w województwach centralnych

i wschodnich. Do najważniejszych linii zbudowanych po II wojnie światowej należy zaliczyć:

-linię Skierniewice-Łuków

-Centralną Magistralę Kolejową (CMK) na trasie Zawiercie-Grodzisk Mazowiecki. Połączenie Warszawy

z Krakowem i Górnym Śląskiem

Polska jest jednym z niewielu państw na świecie, które po 1945 r. rozbudowały tak znacznie swoją sieć kolejową. Rozbudowa miała miejsce głównie we wczesnych latach 50 i 70, natomiast pod koniec lat w latach 60 i od lat 80 przeważała likwidacja. Kolej odegrała istotną rolę w aktywizacji gospodarczej poszczególnych miast i regionów kraju.

Do niedawna wszystkie większe zakłady przemysłowe lokalizowano w Polsce przy liniach kolejowych.





Po II wojnie światowej była modernizacja linii polegająca przede wszystkim na zmianie trakcji parowej na spalinową i elektryczną oraz poprawie organizacji i usług przewozowych . Linie trakcji elektrycznej występują na terenie prawie wszystkich województw, z wyjątkiem zamojskiego. Elektryfikacja kolei miała istotny wpływ na większe wykorzystanie energii lokomotyw i oszczędności węgla , zmianę struktury lokomotyw, skrócenie czasu przejazdu.

Na liniach o mniejszym natężeniu ruchu trakcja parowa była zamieniana na spalinową. Pociągi trakcji elektrycznej były najszybsze, pomimo że były najcięższe.





Transportem kolejowym przewożony jest głównie węgiel kamienny, metale, wyroby z metali, kamienie, rudy , ropa i przetwory naftowe oraz węgiel brunatny i koks.





Ruchem pasażerskim najbardziej obciążone są linie łączące aglomeracje wielkomiejskie oraz podmiejskie odcinki z masowymi dojazdami do pracy. Po 1989 r. nastąpił spadek przewozów kolejowych w Polsce, tak towarowy , jak

i pasażerskich, związany z recesją gospodarczą, wzrostem bezrobocia i spadkiem stopy życiowej ludności. Dużą część przewozów kolejowych przejęły samochody. O obecnym kryzysie kolejnictwa mówią najlepiej tysiące zbędnych wagonów towarowych, stojących na bocznych torach, częściowo przeznaczonych do złomowania, oraz setki niepotrzebnych lokomotyw na stacjach węzłowych.

Dodaj swoją odpowiedź
Geografia

1. Wymień po dwie przyczyny skłaniające do budowy podanych linii. Koleje wąskotorowe: 1. ................ 2. ................ Koleje szerokotorowe: 1. ...................... 2. ......................

1. Wymień po dwie przyczyny skłaniające do budowy podanych linii. Koleje wąskotorowe: 1. ................ 2. ................ Koleje szerokotorowe: 1. ...................... 2. .........................

Język polski

Napisz z jaką prośbą mógłbyś się zwrócić do wymienionych instytucji 1.Polskie Koleje Państwowe S.A Centrala ul.Szczęśliwa 62 00-973 Warszawa 2 Telewizja Polska S.A ul Jana Pawła Woronicza 17 00-999 Warszawa 3 Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych

Napisz z jaką prośbą mógłbyś się zwrócić do wymienionych instytucji 1.Polskie Koleje Państwowe S.A Centrala ul.Szczęśliwa 62 00-973 Warszawa 2 Telewizja Polska S.A ul Jana Pawła Woronicza 17 00-999 Warszawa 3 Dyrekcja Generaln...

Język angielski

W jaki sposób miś dostał się do armii Andersa? Które zdanie w tekście najtrafniej komentuje koleje jego losu?

W jaki sposób miś dostał się do armii Andersa? Które zdanie w tekście najtrafniej komentuje koleje jego losu?...

Geografia

Opisz jak funkcjonują koleje dużych prędkości we Francji.Bardzo prosze o pomoc.

Opisz jak funkcjonują koleje dużych prędkości we Francji.Bardzo prosze o pomoc....

Geografia

Zrobi mi ktos to zadanie? Trzeba w koleje osci litery wstawic do tabeli a wiec : aby powstal model przyczynoskutkowy zmian w srodowisku przyrodniczym sahelu : A.pustynnienie Sahelu B.wzrost liczby ludnosci C.niszczenie naturalnej szaty roslinnej wypas

Zrobi mi ktos to zadanie? Trzeba w koleje osci litery wstawic do tabeli a wiec : aby powstal model przyczynoskutkowy zmian w srodowisku przyrodniczym sahelu : A.pustynnienie Sahelu B.wzrost liczby ludnosci C.niszczenie naturalnej szaty roslinnej...