Plan zajęć o tematyce ochrony środowiska dla kółka ekologicznego
MIESIĄC | TEMAT | PRZEBIEG ZAJĘĆ | UWAGI |
---|---|---|---|
Wrzesień | Lekcja organizacyjna | zapoznanie z planem zajęć zrobienie listy uczestników biorących udział w kole zainteresowań przeprowadzenie ankiety związanej z ekologią i ochroną środowiska propozycja zrobienia gazetki tematycznej | każdy uczestnik powinien zaproponować temat zajęć, który byłby w przyszłości omówiony ankieta uzupełniana anonimowo, przez cały czas „działania” kółka uczestnicy zbierają surowce które nadają się do recyklingu oraz baterie, które później będą oddane do punktu skupu |
Październik | „To ja zbiorę najwięcej śmieci”- akcja sprzątania świata | powiadomienie uczestników akcji dlaczego zbieramy śmieci i co to jest recykling przejście po miejscowości w celu zbierania śmieci, segregacja odpadów i oddanie surowców wtórnych do skupu na zakończenie akcji ognisko | za otrzymane pieniądze w skupie można kupić kiełbaski na ognisko można wykonać plakaty nakłaniające do udziału w akcji i ochronie środowiska |
Listopad | Jak działa oczyszczalnia ścieków i wysypisko? | omówienie działania oczyszczalni ścieków zalety i wady wysypiska śmieci, wycieczka do Gromnika do oczyszczalni ścieków oraz wysypiska śmieci | sprawozdanie z wycieczki wraz z zdjęciami można umieścić na gazetce |
Grudzień | Zanieczyszczenie wód, gleb i powietrza | praca w trzech grupach, każda wypisuje zanieczyszczenia z danej kategorii przyczyny takich zanieczyszczeń skutki zanieczyszczeń jak walczyć? | |
Styczeń | Gospodarstwa ekologiczne i te które zanieczyszczają środowisko | podzielenie uczestników na dwie grupy (I- gosp. Ekologiczne, II-gosp. które zanieczyszcz. środow.) przygotowanie tablic z zaletami i/lub wadami takich gospodarstw jak można uniknąć zanieczyszczeniu środowiska? | Tablice powieszone w klasie lub na korytarzu |
Luty | Energia, która nie niszczy środowiska | źródła energii, energia: wody, biomasy, wiatru, geotermi, słońca omówienie każdej z nich | jakby była taka możliwość, to należy oglądnąć film nt. „zdrowej energii” |
Marzec | Rośliny i Zwierzęta- zginą czy przeżyją | wpływ środowiska na rośliny i zwierzęta, lasy tropikalne- skutki jego wycinania, akcja – młodzież przynosi sadzonki drzew i/lub krzewów, sadzi je w szkolnym ogrodzie, jak chronić przyrodę, gatunki chronione w Polsce, | planuje się około 15 sadzonek, |
Kwiecień | Środowisko a zdrowie | choroby, jak ich uniknąć, największe katastrofy ekologiczne i ich skutki odpady radioaktywne – powód do niepokoju, zdrowa żywność, | można zrobić gazetkę, |
Maj | Ocena stanu środowiska w okolicy szkoły | spacer po okolicy, ocena stanu czystości okolicy, wyciągnięcie wniosków i sposoby poprawy czystości | |
Czerwiec | Podsumowanie wiadomości | wyjazd do rezerwatu przyrody i/lub Parku narodowego (np. Cięzkowice, Lasy Radłowskie, Pieniński PN) | wycieczka za pieniądze, uzyskane za sprzedaż surowców |