Plan zajęć o tematyce ochrony środowiska 
dla kółka ekologicznego


MIESIĄC

TEMAT

PRZEBIEG ZAJĘĆ

UWAGI

Wrzesień

Lekcja organizacyjna


zapoznanie z planem zajęć

zrobienie listy uczestników biorących udział w kole zainteresowań

przeprowadzenie ankiety związanej z ekologią i ochroną środowiska

propozycja zrobienia gazetki tematycznej  


każdy uczestnik powinien zaproponować temat zajęć, który byłby w przyszłości omówiony

ankieta uzupełniana anonimowo,

przez cały czas „działania” kółka uczestnicy zbierają surowce które nadają się do recyklingu oraz baterie, które później będą oddane do punktu skupu   

Październik

„To ja zbiorę najwięcej śmieci”- akcja sprzątania świata


powiadomienie uczestników akcji dlaczego zbieramy śmieci i co to jest recykling

przejście po miejscowości w celu zbierania śmieci,

segregacja odpadów i oddanie surowców wtórnych do skupu

na zakończenie akcji ognisko  


za otrzymane pieniądze w skupie można kupić kiełbaski na ognisko

można wykonać plakaty nakłaniające do udziału w akcji i ochronie środowiska   

Listopad

Jak działa oczyszczalnia ścieków i wysypisko?


omówienie działania oczyszczalni ścieków

zalety i wady wysypiska śmieci,

wycieczka do Gromnika do oczyszczalni ścieków oraz wysypiska śmieci   


sprawozdanie z wycieczki wraz z zdjęciami można umieścić na gazetce  

Grudzień

Zanieczyszczenie wód, gleb i powietrza


praca w trzech grupach, każda wypisuje zanieczyszczenia z danej kategorii

przyczyny takich zanieczyszczeń

skutki zanieczyszczeń

jak walczyć?  


Styczeń

Gospodarstwa ekologiczne i te które zanieczyszczają środowisko


podzielenie uczestników na dwie grupy (I- gosp. Ekologiczne, II-gosp. które zanieczyszcz. środow.)

przygotowanie tablic z zaletami i/lub wadami takich gospodarstw

jak można uniknąć zanieczyszczeniu środowiska?  


Tablice powieszone w klasie lub na korytarzu   

Luty

Energia, która nie niszczy środowiska


źródła energii,

energia: wody, biomasy, wiatru, geotermi, słońca

omówienie każdej z nich  


jakby była taka możliwość, to należy oglądnąć film nt. „zdrowej energii”   

Marzec

Rośliny i Zwierzęta- zginą czy przeżyją


wpływ środowiska na rośliny i zwierzęta,

lasy tropikalne- skutki jego wycinania,

akcja – młodzież przynosi sadzonki drzew i/lub krzewów, sadzi je w szkolnym ogrodzie,

jak chronić przyrodę,

gatunki chronione w Polsce,   


planuje się około 15 sadzonek,   

Kwiecień

Środowisko a zdrowie


choroby, jak ich uniknąć,

największe katastrofy ekologiczne i ich skutki

odpady radioaktywne – powód do niepokoju,

zdrowa żywność,  


można zrobić gazetkę,  

Maj

Ocena stanu środowiska w okolicy szkoły


spacer po okolicy,

ocena stanu czystości okolicy,

wyciągnięcie wniosków i sposoby poprawy czystości  


Czerwiec

Podsumowanie wiadomości


wyjazd do rezerwatu przyrody i/lub Parku narodowego (np. Cięzkowice, Lasy Radłowskie, Pieniński PN)   


wycieczka za pieniądze, uzyskane za sprzedaż surowców   

Dodaj swoją odpowiedź