2. ROZWINIĘCIE Teraz czeka Cię najtrudniejsza rzecz- pokazać światu, co wniesie w szkolne życie Twój udział w SU. Najpierw postaraj się zaprezentować. Mów o zaletach, jakie posiadasz. Powinny być to takie cechy, jak: kreatywność, pomysłowość, odpowiedzialność, sumienność, pracowitość, zorganizowanie, obowiązkowość, chęć współpracy, dbałość o dobro wspólne wszystkich uczniów. Później opowiedz nieco o reformach, które planujesz wprowadzić. Wymieniaj konkretne przykłady z bardzo krótkim opisem (żeby zgromadzeni wiedzieli, o co Ci chodzi). Nie ma sensu się tutaj rozwodzić, to zbyt ważny moment. Pamiętaj o tym, by proponować oryginalne zmiany, coś, czego od dawna brakuje szkole. Może otwarcie nowego koła zainteresowań (lepiej uzgodnij to wcześniej z nauczycielem), rozpoczęcie wydawania szkolnej gazetki, lekcje w terenie, działalność szkolnego klubu? Na pewno zapomnij o czymś tak oklepanym, jak ‘’więcej dyskotek’’. To powtarzają wszyscy. Bądź kreatywny/a. Nie ma lepszego sposobu na zwrócenie uwagi słuchaczy. Zrozumieją, że właśnie Ty wiesz, czego potrzebuje szkoła. Kolejną ważną i pomijaną przez znakomitą większość kandydatów jest… wyciągnięcie ręki do kolegów i koleżanek. Co mam na myśli? Otóż to, abyś wiedział/a, że to nie Ty rządzisz tą szkołą, ale kierujesz działaniami. Nie ma nic gorszego niż przewodniczący, który nie dopuszcza do głosu innych. Zapewnij ludzi o tym, że jesteś otwarty/a na ich propozycje, chętnie wysłuchasz tego, co mają do powiedzenia. Będziesz mieć ich w garści, bo pomyślą, ze można Ci ufać i naprawdę myślisz o wspólnej korzyści, a nie tylko o ‘’władzy’’. Przykładowo: 'Jestem osobą odpowiedzialną, gotową dbać o Wasze dobro. Cechuje mnie pracowitość, sumienność i obowiązkowość. Odpowiedzialność to moja wielka zaleta. Możecie być pewni, że nie zostawię Was samych z waszymi problemami, a kiedy coś obiecam, zrealizuję to. Chętnie współpracuję z ludźmi, z Waszą pomocą jestem w stanie wiele zmienić. Sama mam też wiele ciekawych, nowych pomysłów, jestem kreatywna. Mam kilka propozycji zmian, które chciałabym przeprowadzić w tym roku szkolnym. Są to między innymi: - stworzenie klubu artystycznego dla młodzieży zainteresowanej malarstwem, rysunkiem, rzeźbą, tańcem, śpiewem i grą na instrumencie - rozpoczęcie działalności koła lingwistycznego zarówno dla osób, które chcą doskonalić znajomość języków obcych - koło pomocy dydaktycznej- chętni uczniowie pomagają starszym osobom w zrozumieniu materiału - rozpoczęcie wydawania szkolnej gazetki Jestem otwarta na Wasze pomysły, proszę Was o zgłaszanie potencjalnych reform, ulepszeń, na pewno je rozważę. Chętnie wysłucham tego, co macie mi do powiedzenia. Każdy ma prawo zgłosić do mnie zarówno propozycje, jak również skargi i zażalenia.' 3. ZAKOŃCZENIE W zakończeniu należy krótko podsumować przemowę, podziękować za wysłuchanie. Przykładowo: 'Myślę, że jestem odpowiednią kandydatką na stanowisko przewodniczącej Samorządu uczniowskiego w roku szkolnym 2011/2012.Razem jesteśmy stanie zdziałać wiele. Możecie być pewni, że Was nie zawiodę. Mam nadzieję, że obdarzycie mnie zaufaniem. Dziękuję za uwagę.' KILKA UWAG * PISZ SAM/A Pozornie najlepszym sposobem jest skopiowanie przykładowego przemówienia lub poproszenie kogoś (rodziny, przyjaciół) o napisanie za nas wypowiedzi. To ogromy błąd. Nie warto bazować na czyjejś pracy- ani wcześniejszych kandydatów, ani tej ściągniętej z Internetu. Dlaczego? Proste: może okazać się, że ktoś wpadł na podobny pomysł. A gdy dwie osoby mówią niemal identycznie, wyborcy odbierają to bardzo negatywnie, niektórych to wręcz mierzi. A dlaczego nie należy prezentować pracy napisanej dla nas przez bliską nam osobę? Po pierwsze, to zwykłe oszustwo. Po drugie, jak masz zamiar zostać przewodniczącym szkoły i dbać o dobro uczniów, skoro jesteś na tyle leniwy/a, że nawet nie chce Ci się sklecić paru zdań? Pisz samodzielnie nawet wtedy, gdy masz problemy z językiem polskim. Najwyżej ktoś później poprawi Ci drobne usterki stylistyczne. Ale nic więcej! * KRÓTKO I NA TEMAT Najlepiej jest trafić do odbiorców, gdy piszesz i mówisz zwięźle i rzeczowo. Nie ma sensu budować skomplikowanych wypowiedzi; unikaj jak ognia zdań złożonych, niezrozumiałych słów, długich cytatów. Nie możesz zanudzić odbiorców. To przykre, ale prawdziwe: oni są w stanie słuchać uważnie tylko przez krótką chwilę, jeśli ich nie zainteresujesz, nie będą o Tobie pamiętać. * SPOSÓB PREZENTACJI Najłatwiej byłoby przeczytać pracę z kartki, jednak wysil się trochę i zapamiętaj chociaż kilka zdań, by móc czasem nawiązać kontakt wzrokowy z odbiorcami. Nie zacinaj się, nie jąkaj, mów płynnie, powoli, głośno i wyraźnie.
Napisz własne przemówienie . Wciel się w rolę kandydata do szkolnego samorządu. PLS TO NA JUTRO
Napisz własne przemówienie . Wciel się w rolę kandydata do szkolnego samorządu. PLS TO NA JUTRO...