sory ale lubie pisac nie musisz pisac wszystkiego Samochód hybrydowy – samochód z napędem hybrydowym, najczęściej wyposażony w silnik spalinowy i jeden lub kilka elektrycznych. Obecność napędu elektrycznego ma na celu albo zmniejszenie zużycia paliwa albo zwiększenie mocy samochodu. Sposób i stopień wykorzystania silników elektrycznych różni się w poszczególnych pojazdach. Obok hybrydowych samochodów osobowych występują także ciężarówki, traktory i autobusy hybrydowe. Nowoczesne samochody hybrydowe wykorzystują technologie zwiększające wydajność energetyczną, takie jak ładowanie baterii poprzez odzyskiwanie energii z hamowania, zamiast marnować ją na bezproduktywną energię cieplną wytwarzaną przez tarcie hamulców. W niektórych rozwiązaniach silnik spalinowy jest wykorzystywany do wytwarzania energii elektrycznej zasilającej silnik elektryczny. W wielu samochodach hybrydowych emisja spalin jest zmniejszana także przez wyłączanie silnika spalinowego na postoju i włączanie go, gdy jest potrzebny. Dodatkowo współpraca z silnikiem elektrycznym umożliwia utrzymywanie silnika spalinowego w stanie optymalnej wydajności. Jeśli silnik spalinowy pracuje na niskich obrotach, jego wydajność jest również bardzo niska, gdyż najwięcej energii potrzebuje na pokonanie własnych oporów. W napędzie hybrydowym można wykorzystać tę rezerwę – zwiększyć obroty silnika spalinowego do poziomu optymalnego na potrzeby ładowania baterii[1]. W 1900 roku Ferdynand Porsche zaprezentował na Wystawie Światowej w Paryżu Lohner-Porsche Mixte Hybrid, pierwszy hybrydowy samochód spalinowo-elektryczny na świecie[2]. Wspólnicy Jacob Lohner i Porsche sprzedali 300 egzemplarzy tego pojazdu. Samochody hybrydowe stały się powszechnie dostępne dopiero w 1997 roku w Japonii za sprawą Toyoty Prius. Następnym modelem była Honda Insight w 1999 roku[3]. Na początku traktowano je jako ciekawostkę, interesującą szczególnie dla osób zaangażowanych w ochronę środowiska. Niskie ceny benzyny powodowały jednak niewielkie zainteresowanie masowego nabywcy. Sytuacja zmieniła się w następnej dekadzie, kiedy ceny ropy zaczęły gwałtownie rosnąć. W późnych latach 2000. także inni producenci zaczęli wprowadzać na rynek modele hybrydowe, nieraz opierając się na licencji napędu hybrydowego Toyoty, która najintensywniej rozwija tę technologię[4]. Pierwszym produkowanym seryjnie samochodem hybrydowym była Toyota Prius, wprowadzona na rynek w 1997 roku. Innymi przykładami powszechnie dostępnych samochodów hybrydowych są m.in. hybrydowe wersje modeli Toyoty: Auris, Yaris, Camry i Highlander, Honda Insight, Lexus GS450h, Chevrolet Volt, Opel Ampera, Nissan Altima Hybrid. Do października 2014 roku na świecie zostało sprzedanych około 9 milionów hybryd. Dominującą pozycję utrzymuje Toyota, której sprzedaż samochodów hybrydowych przekroczyła w październiku 7 mln egzemplarzy[5]. Drugą pozycję zajmuje Honda, która do czerwca 2014 roku sprzedała ponad 1,35 mln hybryd[6][7]. Granicę miliona hybryd Honda przekroczyła we wrześniu 2012 roku[8]. Ford sprzedał 375 tysięcy w USA do września 2014 roku. Do marca 2014 roku Hyundai i Kia sprzedały łącznie na świecie 200 hybryd[9]. Pierwszy milion hybryd Toyota Motor Corporation sprzedała do maja 2007 roku; 2 miliony do sierpnia 2009 roku, 5 milionów do marca 2013 roku, 6 milionów do grudnia 2013 roku[10][11][12]. Do września 2014 roku sprzedaż Toyoty Prius na świecie osiągnęła 3,36 miliona samochodów i była dostępna w 80 krajach i regionach. Łączna sprzedaż samochodów z rodziny Priusa osiągnęła 4,78 miliona hybryd i hybryd typu plug-in do września 2014 roku[13]. W lipcu 2015 roku łączna liczba hybryd Toyoty przekroczyła 8 milionów. W 2014 roku sprzedaż hybryd Toyoty wyniosła 1,266 mln egzemplarzy[14]. W październiku 2015 roku sprzedaż hybryd Toyoty w Europie przekroczyła milion egzemplarzy. Najpopularniejszym modelem hybrydowym w Europie jest Auris Hybrid. W 2015 roku oferta Toyota Motor Europe obejmowała 14 modeli: (1) Prius, (2) Prius +, (3) Prius Plug-in, (4) Yaris Hybrid, (5) Auris Hybrid, (6) Auris Hybrid Touring Sports, (7) Camry Hybrid, oraz Lexusy (8) CT 200h, (9) GS 300h (10) GS 450h, (11) IS 300h, (12) LS 600h(L), (13) RX 450h 2x4 lub 4x4 i (14) NX 300h[15]. W roku 2013 w Polsce sprzedano ponad 2000 egzemplarzy samochodów hybrydowych, w większości Toyoty. W Europie w ostatnich dwóch latach zanotowano ogromny wzrost zainteresowania hybrydami. Do końca 2011 roku w Europie sprzedano łącznie 84,839 samochodów, w tym 59 161 Toyoty i 25 678 Lexusa. W 2012 sama tylko TMC sprzedała 108 180 hybryd, zaś w 2013 roku 156 863 hybryd[16]. W 2014 roku sprzedano w Polsce 2520 samochodów hybrydowych Toyoty[17].
Hybryda jest bardzo cicha tego co mi wiadomo