Sonet IV. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem. - Mikołaj Sęp-Szarzyński. 1. Znajdźcie odpowiedni werset Biblii, do którego nawiązał w swoim wierszu Sęp-Szarzyński. Jak poeta przekształcił biblijną sentencję? Jaki efekt uzyskał

Sonet IV. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem. - Mikołaj Sęp-Szarzyński. 1. Znajdźcie odpowiedni werset Biblii, do którego nawiązał w swoim wierszu Sęp-Szarzyński. Jak poeta przekształcił biblijną sentencję? Jaki efekt uzyskał dzięki temu przekształceniu? 2. - Kto zagraża człowiekowi? - Dlaczego wrogowie człowieka są tak niebezpieczni? - Czy kolejność, w jakiej zostali przywołani, ma znaczenie? Uzasadnijcie odpowiedź. 3. Jaki obraz człowieka wyłania się z sonetu IV? Zinterpretujcie cytat: "Wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie". 4. Na podstawie wiersza wyjaśnijcie, dlaczego człowiek nie może na ziemi zaznać pokoju i szczęścia 5. Wypiszcie z sonetu określenia dotyczące Boga. 6. Kim dla człowieka jest Bóg? Zwróćcie uwagę na ostateczny cel człowieka.
Odpowiedź

1. Znajdźcie odpowiedni werset Biblii, do którego nawiązał w swoim wierszu Sęp-Szarzyński. Jak poeta przekształcił biblijną sentencję? Jaki efekt uzyskał dzięki temu przekształceniu?  Księga Hioba:  „Bojowaniem jest żywot człowieczy na ziemi, a jako dni najemnika dni jego (Hi 7,1) Poeta przekształcił tę biblijną sentencję : „Pokój – szczęśliwość, ale bojowanie /Byt nasz podniebny.“ Autor podkreśla, że życie ludzkie jest ciągłą walką ze złem. 2. - Kto zagraża człowiekowi? Człowiekowi zagraża szatan „hetman ciemności", świat i ludzkie ciało. - Dlaczego wrogowie człowieka są tak niebezpieczni? Wrogowie są niebezpieczni dla człowieka, gdyż są zagrożeniem dla jego zbawienia. - Czy kolejność, w jakiej zostali przywołani, ma znaczenie? Uzasadnijcie odpowiedź. Kolejność w jakiej wymienieni są wrogowie człowieka, a więc szata, świat i ciało ma znaczenie, gdyż pokazuje największych kolejnych wrogów. Szatan i świat są zagrożeniami z zewnątrz, natomiast ciało to zagrożenie wewnętrzne człowieka wynikające z jego natury. W walce z tymi wrogami człowiek nie da sobie rady bez pomocy Boga. 3. Jaki obraz człowieka wyłania się z sonetu IV? Zinterpretujcie cytat: "Wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie". - Człowiek jest  bezbronny i wątły rozdarty na pół , czyli   niedoskonały, w którym ścierają się  dwa światy. Szatan kusi grzechem, często mu ulegamy, a z drugiej strony pragniemy być godni miłości Boga. 4. Na podstawie wiersza wyjaśnijcie, dlaczego człowiek nie może na ziemi zaznać pokoju i szczęścia. - Człowiek na ziemi nie może zaznać pokoju i szczęścia, gdyż szatan  ciągle stara się  zepsuć ludzi, kusi, aby spowodować, by grzeszyli i odwrócili się od Boga. 5. Wypiszcie z sonetu określenia dotyczące Boga. -  król wszystkiego, pokój,  nadzieja (na zbawienie i życie wieczne) 6. Kim dla człowieka jest Bóg? Zwróćcie uwagę na ostateczny cel człowieka. - Bóg jest dla człowieka Panem wszystkiego , królem i w Nim człowiek pokłada nadzieję na zbawienie i życie wieczne, co jest jego ostatecznym celem: „Królu powszechny, prawdziwy pokoju, Zbawienia mego jest nadzieja w Tobie!“

Dodaj swoją odpowiedź