[latex]v_0=20 frac{m}{s} qquadqquad alpha=30^circ[/latex] Składowa pionowa: [latex]v_{0y}=v_osinalpha[/latex] Składowa pozioma: [latex]v_{0x}=v_0cosalpha[/latex] Czas trwania ruchu Prędkość w pionie można przedstawić równaniem: [latex]v_y=v_{0y}-gt[/latex] Czas wznoszenia możemy obliczyć dla Vy = 0. [latex]0=v_{0y}-gt_w\\t_w=frac{v_{0y}}{g}[/latex] Jako że czas spadku jest równy czasowi wznoszenia, to całkowity czas lotu wynosi: [latex]t_c=2t_w=frac{2v_{0y}}{g}=frac{2v_0sinalpha}{g}[/latex] Maksymalna wysokość Przemieszczenie w pionie zapisujemy tak jak w ruchu jednostajnie zmiennym: [latex]y=v_{0y}t-0,5gt^2[/latex] Jeśli za "t" podstawimy czas wznoszenia, otrzymamy maksymalną wysokość: [latex]H_{max}=frac{v_{0y}}{g}-frac{v_{0y}^2}{2g}=frac{v_{0y}^2}{2g}=frac{v_0^2sin^2alpha}{2g}[/latex] Zasięg Prędkość pozioma jest stała: [latex]v_x=v_{0x}[/latex] Droga przebyta w poziomie ma więc postać: [latex]s=v_{0x}t[/latex] Dla "t" całkowitego otrzymujemy zasięg rzutu: [latex]d=frac{2v_{0y}v_{0x}}{g}=frac{v_0^2cdot2sinalphacosalpha}{g}=frac{v_0^2sin2alpha}{g}[/latex] Prędkość i kąt po 1,5s t₁ = 1,5s Prędkość w pionie: [latex]v_y=v_0sinalpha-gt_1[/latex] W poziome: [latex]v_x=v_0cosalpha[/latex] Tangens kąta nachylenia: [latex] analpha=frac{v_y}{v_x}=frac{v_0sinalpha-gt_1}{v_0cosalpha}[/latex] Wartość prędkości: [latex]v=sqrt{v_x^2+v_y^2}=sqrt{v_0^2cos^2alpha+(v_0sinalpha-gt_1)^2}\\v=sqrt{v_0^2cos^2alpha+v_0^2sin^2alpha+g^2t_1^2-2v_0gt_1sinalpha}\\v=sqrt{v_0^2+g^2t_1^2-2v_0gt_1sinalpha}[/latex]
ciało rzucono pionowo do góry z prędkością początkową 20m s pod kątem 30 do poziomu
oblicz składowe prędkości początkowej
całkowity czas trwania ruchu
zasięg
maksymalną wysokość
wartość prędkości po 1,5s ruchu i jej kąt tworzący z poziomem
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź