jak ktoś pisał już to prosze żeby dał odpowidzi za najlepsze daje 15pkt Społeczeństwo średniowiecza Test podsumowujący rozdział II 1. Czytaj uważnie tekst i zadania. 2. W zadaniach od 1. do 3., od 5. do 7. oraz 14. i 15. znajdują się cztery odpowie

jak ktoś pisał już to prosze żeby dał odpowidzi za najlepsze daje 15pkt Społeczeństwo średniowiecza Test podsumowujący rozdział II 1. Czytaj uważnie tekst i zadania. 2. W zadaniach od 1. do 3., od 5. do 7. oraz 14. i 15. znajdują się cztery odpowiedzi: A, B, C, D. Wybierz tylko jedną z nich i zamaluj kratkę z odpowiadającą jej literą w karcie odpowiedzi. 3. Jeżeli się pomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem. 4. Rozwiązania zadań 4., od 8. do 13. i 16. zapisz lub uzupełnij czytelnie i starannie w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj. 5. Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów, jaką można uzyskać za właściwą odpowiedź. Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 26 punktów. 1. Kolonizacja na prawie niemieckim to (0–1 p.) A. nadanie lenna przez księcia. B. akcja osadnicza prowadzona na ziemiach polskich w XIII–XIV w. C. zwolnienie z podatków i opłat czynszowych. D. nowy sposób uprawy roli. 2. Najbogatszą, mającą władzę w średniowiecznym mieście grupą byli (0–1 p.) A. przedstawiciele pospólstwa. B. plebejusze. C. chłopi. D. patrycjusze. 3. Zgodnie z zasadą „módl się i pracuj” żyli mnisi należący do zakonu (0–1 p.) A. albigensów. B. dominikanów. C. franciszkanów. D. benedyktynów. 4. Wstaw znak „x” w kratkę obok zdania prawdziwego. (0–1 p.) [ ] Zasadźcą nazywano osobę, która otrzymywała wieś od seniora. [ ] Burmistrz stał na czele ławy, czyli sądu funkcjonującego we wsiach lokowanych na prawie niemieckim. [ ] W radzie miejskiej zasiadali wyłącznie członkowie patrycjatu. [ ] Pospólstwo było najbiedniejszą warstwą w mieście, a tworzyli ją żebracy, zbiegli chłopi i służba najemna. 5. Biblia pauperum to (0–1 p.) A. kazanie głoszone przez kaznodziejów. B. scena ze Starego lub z Nowego Testamentu, namalowana na ścianie świątyni. C. księga zawierająca portrety władców. D. pierwsze drukowane wydanie Pisma Świętego. 6. Scholastyką, czyli filozofią szkolną, nazywamy (0–1 p.) A. kurs przygotowujący żaków do studiów uniwersyteckich. B. rozumowe dowodzenie prawd wiary chrześcijańskiej. C. poglądy głoszone przez św. Franciszka z Asyżu. D. kulturę średniowiecza. 7. Członkami ruchu heretyckiego, powstałego w XII w. i odrzucającego władzę papieża, byli (0–1 p.) A. dominikanie. B. cystersi. C. Krzyżacy. D. waldensi. 8. Wstaw znak „x” w kratkę obok zdania fałszywego. (0–1 p.) [ ] Najstarsze uniwersytety powstały w XI i XII w. w Paryżu i Bolonii. [ ] Na czele szkoły wyższej stał rektor wybierany przez profesorów lub studentów. [ ] W średniowieczu działały w Europie tylko dwie uczelnie wyższe. [ ] Sztuki wyzwolone dzieliły się na trivium (gramatyka, dialektyka, retoryka) i quadrivium (muzyka, arytmetyka, geometria i astronomia). 9. Połącz terminy z odpowiednimi wyjaśnieniami. (0–3 p.) lenno • senior • system feudalny• • układ zależności między lennikami seniorami w średniowiecznym społeczeństwie • majątek ziemski oddawany przez seniora do użytkowania poddanemu • osoba nadająca wasalowi dobra ziemskie 10. Wymień trzy sposoby uprawy roli w średniowieczu. (0–3 p.) • ………………………….. • ………………………….. • .…………………………. Na podstawie zamieszczonej ilustracji wykonaj zadania 11. i 12. 11. Podaj dwie cechy charakterystyczne dla architektury gotyckiej. (0–2 p.) • …………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………….. • …………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………... 12. Wyjaśnij, skąd pochodzi określenie „styl gotycki”. (0–1 p.) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 13. Przyporządkuj postaciom historycznym informacje na ich temat. (0–3 p.) Szymon Słupnik • św. Franciszek z Asyżu • Roland • • założyciel zakonu żebraczego • średniowieczny rycerz Karola Wielkiego, bohater pieśni i poematów • pustelnik i asceta żyjący na przełomie IV i V w. Na podstawie zamieszczonego tekstu źródłowego wykonaj zadania 14. i 15. Nakazuję stanowczo wszystkim braciom, aby żadnym sposobem nie przyjmowali pieniędzy lub rzeczy mających wartość pieniężną osobiście lub przez zastępcę. Jednak o potrzeby chorych i odzież innych braci powinni się starać […] zawsze z tym zastrzeżeniem, aby – jak powiedziano – nie przyjmowali pieniędzy lub rzeczy mających wartość pieniężną. […] Upominam również i zachęcam tych braci, aby ich słowa w kazaniach, jakie głoszą, były wypróbowane i czyste [...] na pożytek i zbudowanie ludu. Niech mówią mu o wadach i cnotach, o karze i chwale słowami zwięzłymi. Reguła św. Franciszka z Asyżu, [w:] Wiek V–XV w źródłach, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 2001, s. 117. 14. Św. Franciszek nakazywał członkom zakonu (0–1 p.) A. głoszenie kazań zrozumiałych dla ludu. B. prowadzenie dyskusji filozoficznych. C. czytanie ksiąg. D. przyjmowanie dóbr za pośrednictwem zastępcy. 15. Franciszkanom nie wolno było (0–1 p.) A. spotykać się z osobami spoza klasztoru. B. pracować fizycznie. C. utrzymywać się z uprawy ziemi. D. przyjmować od ludu pieniędzy ani darów. 16. Wyjaśnij, jakie znaczenie dla rozwoju ziem polskich miała kolonizacja na prawie niemieckim. (0–4 p.)
Odpowiedź

za długię!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dodaj swoją odpowiedź