redniowiecze to okres w historii, który umownie rozpoczyna się w 476 roku, kiedy upada Cesarstwo Zachodniorzymskie. Wojny, chaos związany z kształtowaniem się nowych państw, zubożenie miast powodują marginalizację lub całkowity zanik szkół. Cały ciężar edukacji spada na Kościół. Jednak nie jest to kontynuacja przekazywania starożytnych treści, gdyż były one sprzeczne z dogmatami wiary. Jest to łączenie elementów kultury Rzymian i tradycji chrześcijańskich, które razem tworzą jedną, spójną całość. W zespoleniu obu czynników pomaga również powszechność języka łacińskiego niemal w każdym zakątku średniowiecznej Europy.Zanim przejdziemy do metodyki nauczania i charakteru średniowiecznych szkół, kilka słów trzeba poświęcić dorobkowi, jakie średniowiecze przejęło po epoce antyku. Starożytność miała ogromne znaczenie na naukę i szkolnictwo w wiekach średnich. Pierwszą z osób, na których budowano system kształcenia był Anicius Manlius Severinus Boecjusz. Urodził się ok. 480 roku w zamożnej senatorskiej rodzinie Anicjuszów. W państwie pełnił urząd konsula, był także ministrem dworu. Interesował się naukami greckich filozofów, których wiedzę starał się przybliżyć ludziom pozostającym pod wpływem kultury łacińskiej. Boecjusz upodobał sobie w greckiej filozofii analizowanie i obserwowanie, czerpiąc z doświadczeń Arystotelesa, którzy dzięki tym umiejętnościom osiągnęli ogromne sukcesy. Zapiski Boecjusza stanowiły zatem dla średniowiecznych ludzi swoiste połączenie z kulturą starożytną. Boecjusz oprócz greckich wzorów(które starał się spisać), zajmował się również notowaniem tego, co otaczało go bezpośrednio. Znalazł on w swoich dziełach miejsce dla rzymskich myślicieli. Jego pracę przerwała nagła śmierć, ale i tak nie zmieniło to roli, jaką odegrał dla ukształtowania się średniowiecznego systemu szkolnictwa.Średniowieczny program nauczania był oparty na siedmiu sztukach wyzwolonych. Jego twórcą był Marcjanus Kapella, nauczyciel i prawnik w rzymskiej Afryce Północnej. Napisał on podręcznik o wszystkich naukach wykładanych w szkole(złożony był z siedmiu ksiąg) i nazwał go siedmioma naukami wyzwolonymi. W średniowieczu podzielono je na dwie części: trivium i quadrivium. Pierwsza obejmowała gramatykę, retorykę i dialektykę. Uczeń na tym etapie miał przyswoić czytanie i pisanie. Były to niezbędne umiejętności przy układaniu listów i dokumentów urzędowych, a także poznawał podstawy logiki. Druga część obejmowała natomiast geometrię, arytmetykę, astronomię i muzykę. Taki model edukacji popierał na swoim dworze m.in. Karol Wielki. Zdawał on sobie znakomicie sprawę z tego, że wykształcone zaplecze polityczne będzie wzmacniać jego pozycję w kraju. Zapraszał on zatem nauczycieli(m.in. mnicha Alkwina), którzy nauczali synów najwyższych urzędników a także członków rodziny samego króla.
Szkolnictwo w średniowieczu
SZKOLNICTWO W ŚREDNIOWIECZU
1 . ORGANIZACJA WYCHOWANIA I SZKOLNICTWA W ŚREDNIOWIECZU
Chrześcijańskie średniowiecze wyszło z kultury antycznej, ale ze względu na jej pogański charakter nie mogło jej popierać ani też z niej kor...
Jaki był wkład kościoła w SZKOLNICTWO w średniowieczu? Pilne! :)
Jaki był wkład kościoła w SZKOLNICTWO w średniowieczu? Pilne! :)...
opisz naukę i szkolnictwo w średniowieczu!
opisz naukę i szkolnictwo w średniowieczu!...
Szkolnictwo w średniowieczu i renesansie .
Szkolnictwo w średniowieczu i renesansie ....
1.Określ, jak wyglądało szkolnictwo w średniowieczu . 2.Jaką rolę pełniły uniwersytety ?
1.Określ, jak wyglądało szkolnictwo w średniowieczu . 2.Jaką rolę pełniły uniwersytety ?...