1. Uzupełnij poniższe zdania. a) W Polsce w X–XII wieku większość ludzi mieszkała w osadach...................... b) Wiek X rozpoczął się w roku.............................. c) Wiek XII zakończył się w roku ............................... 2. Przedsta
1. Uzupełnij poniższe zdania.
a) W Polsce w X–XII wieku większość ludzi mieszkała w osadach......................
b) Wiek X rozpoczął się w roku..............................
c) Wiek XII zakończył się w roku ...............................
2. Przedstaw obowiązki władcy w Polsce w X–XII wieku. Podaj trzy przykłady.
3. Podkreśl obowiązki wojewody.
a) Zarządzał powierzonym mu grodem.
b) Pod nieobecność panującego sprawował rządy w kraju.
c) Przygotowywał gród do obrony.
d) W imieniu panującego dowodził wojskiem.
e) Był odpowiedzialny za dostarczanie danin.
4. Poniższe ilustracje są związane z zadaniami dwóch różnych osad służebnych.
Napisz, jakie to zadania.
a) grotniki b) sokolniki
5. Zdecyduj, które z podanych zdań są prawdziwe, a które fałszywe. W wolne miejsca
tabeli wpisz „prawda” lub „fałsz”.
A. Zadaniem ludności mieszkającej na podgrodziu było zaopatrzenie grodu
we wszystkie niezbędne produkty.
B. Wojowie z drużyny książęcej utrzymywali się z łupów wojennych i ziemi,
którą uprawiali.
C. Członkami rady monarszej byli urzędnicy, arcybiskup, biskupi
i przedstawiciele osad służebnych.
6. Wyjaśnij, w jaki sposób średniowieczni mnisi pomagali innym ludziom. Podaj jeden przykład.
7. Kogo lub co opisują poniższe zdania? Odpowiedzi wpisz w kratki. Litery odpowiadającepodanym cyfrom wpisz w miejsce przeznaczone na hasło. Następnie wyjaśnij hasło.
A. Żmudna i drobiazgowa praca wymagająca wyjątkowej staranności.
B. Zbiór zasad, według których żyli zakonnicy
C. Czeska księżna, żona Mieszka I. Wraz z jej orszakiem przybyli do Polski pierwsi zakonnicy.
D. Pan grodowy, który w imieniu monarchy zarządzał powierzonym mu grodem.
8. Przeczytaj tekst źródłowy i wykonaj związane z nim polecenia.
Ibrahim ibn Jakub o wyglądzie grodów słowiańskich
Słowianie budują w ten sposób przeważną część swoich grodów. Udają się na łąki obfitujące
w wodę i zarośla, po czym kreślą linię kolistą lub czworoboczną, w miarę tego jaki chcą mieć
kształt grodu i obszar jego powierzchni, kopią dokoła rów i piętrzą wykopaną ziemię, umocniwszy
ją deskami i drzewem na podobieństwo szańców*, aż wał osiągnie wymiar, jakiego
pragną. I odmierzają w nim bramę, z której strony pragną ją mieć, a chodzi się do niej po
pomoście z drewna.
A. Napisz, w jakich miejscach Słowianie budowali swoje grody.
B. Określ, jaki kształt miały grody słowiańskie.
C. Napisz, z czego Słowianie budowali grody
D. Wymień elementy grodu opisane w tekście (podaj cztery przykłady)
E. Na podstawie wiedzy wyniesionej z lekcji napisz, jakie były funkcje grodów. Podaj dwa przykłady
BARDZO PILNE NA JUTRO PLIS SZYBKO!!!!!!