Grafika

1. Co to jest grafika warsztatowa?


Grafika warsztatowa to termin, który oznacza wszystkie techniki druku, poza technikami przemysłowymi, czyli poligrafią. Grafika polega także na przenoszeniu rysunku na powierzchnię materiału poddającego się obróbce za pomocą wycinania, rytowania, wytrawiania w celu uzyskania odbitki, czyli powielenia dzieła w określonej liczbie egzemplarzy.

2. Jak powstaje grafika – opisz proces powstawania.


Proces powstawania grafiki zaczyna się od pomysłu artysty na nią. Następnie artysta wykonuje szkic i przenosi go na płytę graficzną (matyrycę). Na matrycę nanosi farbę drukarską i nakłada na nią papier. Pod wpływem nacisku rysunek z farbą zostaje odbity na kartce.

3. Rodzaje i techniki graficzne:


• Druk wypukły – jedna z podstawowych, technik graficznych, w której odbitka powstaje poprzez odbicie farby nałożonej na częściach wypukłych formy drukowej. Jest to najstarsza technika graficzna.
Przykłady:
– Drzeworyt
– Linoryt
– Gipsoryt
– Cynkotypia kreskowa
• Druk wklęsły - jeden z trzech podstawowych sposobów druku stosowany zarówno w grafice warsztatowej, jak i poligrafii. Druk wklęsły polega na tym, że miejsca drukujące są położone poniżej miejsc niedrukujących. Farba drukowa pokrywa najpierw całą formę drukową, po czym z miejsc niedrukujących jest zabierana raklem, a następnie farba pozostawiona w zagłębieniach jest przenoszona na podłoże drukowe.

Przykłady:
– Akwaforta
– Akwatinta
– Mezzotinta
– Miedzioryt
– Miękki werniks
– Odprysk
– Staloryt
– Sucha igła

• Druk płaski - jedna z podstawowych technik druku, stosowana w technikach graficznych i poligraficznych. Forma drukowa w druku płaskim charakteryzuje się tym, że jest równa, to znaczy miejsca drukujące i niedrukujące znajdują się na tym samym poziomie.
Przykłady:
– Litografia
– Cynkografia
– Algrafia

• Techniki graficzne odrębne
Przykłady:
– Monotypia
– Kserografia
– Serigrafia

• Techniki suche:
Przykłady:
- Miedzioryt
- Staloryt
- Suchoryt
- Kamienioryt

• Techniki trawione:
Przykłady:
- Akwaforta
- Akwatinta
- Odprysk
- Fluoroforta
• Techniki metalowe czyli te z technik suchych i trawionych, które do wykonania matrycy wykorzystują metalową płytkę

4. Przykładowe grafiki i artyści


Albrecht Dürer: Rycerz, diabeł i śmierć. Miedzioryt 
Rembrandt: Autoportret 1639. Stan drugi. Akwaforta
Francisco Goya: Gdy rozum śpi, budzą się upiory, 43 plansza z cyklu Kaprysy, 1799. Akwaforta i akwatinta.
James Whistler. Annie Haden. Sucha igła
Edward Munch. Krzyk, 1895. Drzeworyt langowy
Andy Warhol: Marilyn Monroe, 1967. Serigrafia

Dodaj swoją odpowiedź
Informatyka

Grafika komputerowa

temat: Grafika komputerowa.
źródła: http://www.sciaga.pl/tekst/8272-9-grafika_komputerowa
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika_komputerowa
http://w...

Bazy danych

Grafika komputerowa i OCR

Grafika komputerowa

Powołując się na wiadomości słownika informatycznego, grafika komputerowa to dział informatyki zajmujący się tworzeniem obrazów obiektów rzeczywistych i wyimaginowanych, za pomocą komputera.
Narodziła ...

Grafika

Grafika wektorowa a rastrowa

Grafika rastrowa - reprezentacja obrazu za pomocą pionowo-poziomej siatki odpowiednio kolorowanych pikseli na monitorze komputera, drukarce lub innym urządzeniu wyjściowym.
Charakterystyka grafik rastrowych
Bez zastosowania kompresji kolo...

Informatyka

Grafika rastrowa, grafika wektorowa

Grafika Wektorowa - Sposób opisu obrazu oparty na formułach matematycznych. W przeciwieństwie do tradycyjnej grafiki bitmapowej (opierającej się na zapamiętywaniu koloru i położenia pojedynczych pikseli), grafika wektorowa zachowuje informac...

Informatyka

Co to jest grafika? Co to jest grafika rastrowa? Co to jest grafika bit mapowa Co toi jesat Fraktal NIE ŚCIĄGAĆ Z NETA ŻYWCEM NIE MA BYĆ Z WIKIPEDI BO SPAM!!!!!!!

Co to jest grafika? Co to jest grafika rastrowa? Co to jest grafika bit mapowa Co toi jesat Fraktal NIE ŚCIĄGAĆ Z NETA ŻYWCEM NIE MA BYĆ Z WIKIPEDI BO SPAM!!!!!!!...

Informatyka

Grafika komputerowa.

Grafika komputerowa dzieli się na:
grafikę wektorową i rastrową (bitmapową)


Grafika komputerowa jest to dział informatyki, który zajmuje się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacji rzeczywistyc...