Bardzo proszę potrzebuje odpowiedzi z tego testu rozwiążesz ? Myślę że 29 punktów to kusząca propozycja xd ok to test : Test a Twórcy antyku Test podsumowujący rozdział I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Bardzo proszę potrzebuje odpowiedzi z tego testu rozwiążesz ? Myślę że 29 punktów to kusząca propozycja xd ok to test : Test a Twórcy antyku Test podsumowujący rozdział I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Imię i nazwisko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Data Klasa 1. Czytaj uważnie tekst i zadania. 2. W zadaniach 1., 2., od 8. do 10., 14., 15. oraz od 18. do 21. znajdują się cztery odpowiedzi: A, B, C, D. Wybierz tylko jedną z nich i zamaluj kratkę z odpowiadającą jej literą w karcie odpowiedzi. 3. Jeżeli się pomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem. 4. Rozwiązania zadań od 3. do 7., od 11. do 13., 16., 17. oraz 22. zapisz czytelnie i starannie w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj. 5. Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów, jaką można uzyskać za właściwą odpowiedź. Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 35 punktów. Tekst do zadań od 1. do 14. Zygmunt Kubiak Poezja grecka Fragment książki „Wędrówki po stuleciach” Kiedy najdawniejsi poeci greccy zadawali sobie pytanie, po co istnieje sztuka, a w szczególności poezja, przeważnie odpowiadali: po to, żeby dawać przyjemność. [...] Poeci późniejsi od Homera podkreślali nieraz, że poezja może być środkiem przekazywania ludziom ważnych prawd, ale również oni zaznaczali, że powinna ona dawać przyjemność. Poeta musiał być przede wszystkim dobrym rzemieślnikiem, znawcą metrum poetyckiego1 i znawcą takiego układania słów, żeby z tego powstawał tekst piękny, dający przyjemność uszom i sercu. [...] Poeta był wykonawcą przedmiotów, pięknych, radujących słuchaczy przedmiotów, podobnie jak wykonawcami przedmiotów byli twórcy kor attyckich2 i budowniczowie Partenonu. Wymagano od nich przede wszystkim, żeby były to przedmioty wykonane porządnie. Porządnie, to znaczy: dokładnie. [...] Poezja grecka najważniejszych epok, archaicznej i klasycznej, nie zna wierszy niedokończonych czy naszkicowanych, jakich jest wiele w poezji nowożytnej. Stan niewykończenia mógł być spowodowany tylko okolicznościami zewnętrznymi, na przykład śmiercią autora. Nie zna też ona mglistych opisów i mglistych stanów uczuciowych. [...] Porządne i dokładne opisy znajdujemy w obrazach z mitologii, na przykład opis porwania Kory przez Hadesa na początku „Hymnu do Demetry”. Jak wiadomo, Kora została porwana wtedy, gdy ze swymi towarzyszkami, córkami Okeanosa, zbierała na łące kwiaty i gdy po zerwaniu przez nią narcyza rozwarła się ziemia. Demeter o pięknych warkoczach, czcigodną, opiewać będę, i jej córkę o drobnych stopach, którą Hades zagarnął, a zgodził się na to władca gromów, Zeus szerokowidzący, gdy z dala od Demetry złototronej, dawczyni darów, pośród cór Okeana odzianych w suknie szerokie zbierała kwiaty – róże, szafrany i piękne fiołki na łące miękkiej dla stóp – mieczyki tam były, hiacynty, a także narcyz, na złudę dziewczęcia o twarzy jak kwiat wydany przez Ziemię – tak Zeus przysłużył się Władcy-Co-Wielu Przyjmuje-do-Swego-Królestwa: kwiat nie do wiary radosny, będący dziwem dla wszystkich, co nań patrzyli, zarówno dla bogów, co śmierci nie znają, jak i dla ludzi śmiertelnych... Żaden epitet nie jest tu wyłącznie poetycki; każdy ma znaczenie rzeczowe: Demeter ma piękne warkocze, Kora – drobne stopy, suknie cór Okeanosa są szerokie. Zanim zaświeci sam narcyz – najważniejszy – dowiadujemy się, jakie na owej łące rosły inne kwiaty. Łąka zaś jest miękka – jest to więc rzeczywista łąka, ta, której miękkość autor „Hymnu” kiedyś odczuwał, gdy szedł przez nią – może wczesnym rankiem – boso. Taki sam ład zauważamy w formułowaniu myśli. [...] Dla Greków – to, co nie osiągnęło jasności, nie nadawało się do sztuki. To, co nie osiągnęło określonego kształtu, nie nadawało się do sztuki. 1 Metrum poetyckie – układ regularnie powtarzających się elementów językowych w wersach lub strofach wiersza. 2 Kora attycka – antyczny posąg grecki przedstawiający stojącą młodą dziewczynę w powłóczystej szacie. 1. Jaki był główny cel poezji według poetów greckich żyjących przed Homerem? 1 p. A. Wyjaśnianie tajemnic życia. B. Dostarczanie przyjemności. C. Skłanianie do refleksji. D. Rozweselanie. 2. Homer to 1 p. A. biblijny prorok. B. poeta starożytnego Rzymu. C. twórca „Iliady”. D. grecki filozof. 3. Wyjaśnij w dwóch zdaniach sens stwierdzenia: Poeta musiał być przede wszystkim dobrym rzemieślnikiem. 2 p. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4. Podaj inne znaczenie słowa kora wyjaśnionego w przypisie. Jak nazywają się wyrazy o jednakowym brzmieniu, ale różniące się znaczeniem? 1 p. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5. Skreśl w każdym zdaniu jeden z wyróżnionych wyrazów tak, aby przekazywało ono prawdziwą informację. 2 p. Utwór „Hymn do Demetry” jest przykładem liryki bezpośredniej / pośredniej. Narcyz ma różne znaczenia – jest symbolem / alegorią m.in. próżności, zimnej i nieczułej urody, a także wiosny. 6. Wymień dwie cechy zacytowanego wiersza świadczące o tym, że jest on hymnem. 2 p. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7. Z „Hymnu do Demetry” wypisz dwa wybrane epitety, które nie zostały omówione przez Zygmunta Kubiaka. 1 p. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8. We fragmencie: a także narcyz, na złudę dziewczęcia o twarzy jak kwiat wydany przez Ziemię znajduje się 1 p. A. porównanie i przenośnia. B. metafora i kontrast. C. anafora i porównanie. D. metafora i anafora. 9. Jaką funkcję epitetów występujących w „Hymnie do Demetry” podkreśla Zygmunt Kubiak? 1 p. A. Upiększanie tekstu. B. Nadanie utworowi wyłącznie poetyckiego charakteru. C. Wyrażenie uczuć podmiotu lirycznego. D. Ukonkretnienie i uplastycznienie opisu. 10. Tadeusz Kubiak, w celu nawiązania bliższego kontaktu z czytelnikami, zastosował w tekście 1 p. A. nieosobowe formy czasowników. B. czasowniki w 1. os. lm. C. czasowniki w 3. os. lp. D. zdania pojedyncze. 11. Wypisz z tekstu trzy wyrazy pochodzące od słowa Grecja. Uzasadnij ich pisownię wielką lub małą literą. 2 p. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12. Do słowa dziewczę dopisz dwa wyrazy pokrewne. 1 p. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13. Określ, jakimi częściami mowy są podane wyrazy. 2 p. - porządnie – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . - przekazywanie – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . - niedokończony – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14. Demeter i Kora to 1 p. A. siostry. B. przyjaciółki. C. matka i córka. D. rywalki. 15. Atrybuty Demeter i Zeusa to odpowiednio 1 p. A. kiść winogron i piorun. B. kłosy i trójząb. C. narcyz i miecz. D. kłosy i piorun. 16. Połącz nazwy gatunków utworów z właściwymi rodzajami literackimi. 2 p. - tren - epos - opowiadanie - hymn - mit - przypowieść - epika - liryka 17. Podkreśl wyraz, który nie jest związany z architekturą antyczną. 1 p. Partenon, Koloseum, kolumna, amfiteatr, katedra, łuk triumfalny, akwedukt 18. Filozofowie starożytnej Grecji to: 1 p. A. Platon, Sokrates, Arystoteles. B. Sofokles, Ajschylos, Eurypides. C. Platon, Sofokles, Tespis. D. Sokrates, Platon, Sofokles. 19. Oczyszczenie ze zbędnych emocji, stan wewnętrznego spokoju, który osiągali widzowie w teatrze antycznym, określa się słowem 1 p. A. proskenion. B. katharsis. C. exodos. D. tragizm. 20. Fatum to 1 p. A. wiara w tajemnicze, nadprzyrodzone związki między zjawiskami. B. siła wyższa, na którą człowiek nie ma żadnego wpływu. C. przeciwieństwo racji, spośród których nie można wybrać jedynej słusznej. D. inaczej konflikt tragiczny. 21. Antonimem słowa przypadek jest 1 p. A. przeznaczenie. B. łut szczęścia. C. zbieg okoliczności. D. ryzyko. 22. Napisz streszczenie wybranego mitu greckiego. 8 p. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Odpowiedź

8. a 10. c 14. c 15. b 17. amfiteatr 19. b 20. d 21.c 22. Syzyf był królem Koryntu. często bywał na olimpie na ucztach.Pewnego razu zdradził sekret zeusa, co rozgniewało Bogów. Wysłali po niego bożka śmierci Tanatosa, jednak Syzyf uwięził go. Ludzie przestali umierać. Bogowie wysłali Aresa aby go uwolnił. Jako pierwszego śmierć dosięgła Syzyfa. nie mógł on jednak trafić do państwa cieni bo żona nie zakopała jego ciałą zgodnie z jego wcześniejszym  przykazaniem. Pozwolono mu więc wrócić na ziemię, aby ukarać żonę. Syzyf poszedł ale nie wrócił. Bogowie zapomnieli o nim. po jego duszę wysłano wreszcie Tanatosa. Za kare Syzyf miał wnieść wielki kamień na górę. gdy był już prawie na szczycie zawsze kamień mu się wyślizgiwał.  Syzyf jest przykładem żmudnej pracy. (Nie kączącej się) myśle że dobrze.

Dodaj swoją odpowiedź