Obraz Polaków w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza

Jaki obraz Polaków ukazał Adam Mickiewicz w „Panu Tadeuszu”? Pisząc wypracowanie, dokonaj analizy poniższego fragmentu oraz odwołaj się do znajomości całego eposu.

„Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza to polska epopeja narodowa, powstała w latach 30. XIX wieku, podczas pobytu autora na Wielkiej Emigracji w Paryżu. Napisanie tego dzieła było dla naszego wieszcza formą psychoterapii, w której ogromną rolę odgrywają wspomnienia i reminiscencje (powrót do przeszłości, do „kraju lat dziecinnych”). Miało ono przybliżyć oddaloną ojczyznę i w ten sposób osłodzić gorzkie chwile z życia wygnańczego. Na kartach utworu zaprezentowana została panorama społeczna, bardzo drobiazgowy i szczegółowy opis szlachty w dawnej Polsce, tworzącej bohatera zbiorowego.

W Księdze X, zatytułowanej „Emigracja”, czytamy o naradzie, dotyczącej zabezpieczenia losów zwycięzców po walce z Moskalami. Opisane tu zostały układy z Rykowem, kapitanem Rosjan oraz, w końcowej części Księgi, spowiedź i śmierć księdza Robaka. Przytoczony fragment zaczyna się w momencie gdy Rykow opuszcza izbę, ranny bernardyn wzywa szlachtę wojowników a Podkomorzy przemawia do przybyłych. Mówi, że Maciej Chrzciciel, Tadeusz, Konew i Brzytew (bohaterowie bitwy z Rosjanami, przedstawiciele szlachty dobrzyńskiej, zubożałej) opuszczą Soplicowo i uciekną za Niemen, „gdzie ich czeka zastęp narodowy”. Pozostali obciążą całą winą nieobecnych i w ten sposób sprawa będzie rozwiązana. Podkomorzy deklaruje swą pomoc finansową („I ja pieniędzmi, ile zdołam, dopomogę”). W owym fragmencie, ukazany został ogromny patriotyzm Polaków – „Polak (…) bardziej niźli życie kocha kraj rodzinny” oraz zdolność do największych poświęceń w walce o ukochany kraj – „Gotów zawżdy rzucić go, puścić się w kraj świata, w nędzy i poniewierce przeżyć długie lata, walcząc z ludźmi i losem, póki mu śród burzy przyświeca ta nadzieja, że Ojczyźnie służy”.

Obraz Polaków, ukazany w „Panu Tadeuszu” możemy poznać także dzięki opisanym tu tradycjom i obyczajom, będącymi czynnikami budujący tożsamość narodową, poczucie solidarności i wspólnoty, kontaminacją dwóch sfer – sacrum i profanum. I tak oto podczas ceremoniału obiadowego, kiedy to do jadalni wchodzą i zasiadają przy stole uczestnicy według „wieku i urzędu” oraz wzajemnie się sobie kłaniają, możemy dostrzec wzajemny szacunek bohaterów. Wspólna modlitwa przed podaniem posiłku świadczy o ich pobożności i religijności. Na znak gościnności pozostaje cały czas otwarta brama Soplicowa. O uszanowaniu tradycji świadczyć mogą obrazy patriotów („Portret Tadeusza Kościuszki”), nadawanie znaczących imion (np. Tadeusz na cześć Tadeusza Kościuszki), wymowa gry Jankiela, czy zegar z kurantem, wygrywający melodię Mazurka Dąbrowskiego. Bohaterowie nie stronią także od rozrywek – mężczyźni grają w karty, damy wróżą z kart, odbywają się grzybobrania, polowania, spacery, dyskutuje się o poezji i sztuce. Inną jeszcze cechą szlachty jest jej solidaryzm. W obliczu zagrożenia cała zbiorowość, zapominając o prywatnych porachunkach, wspólnie przystępuje do walki. Jednak Mickiewicz ukazał nie tylko zalety, lecz również wady szlachty. Jedną z nich jest kosmopolityzm, zamiłowanie do obcych mód i tu przykładem może być zachwyt Telimeny modą francuską. Przyglądając się uważnie Dobrzyńskim, dostrzegamy ich kłótliwość, porywczość, mściwość. Autor ukazał także przekładanie prywaty nad dobro publiczne, warcholstwo, pieniactwo, awanturnictwo i zacofanie bohaterów. Polacy uwielbiali się procesować. Byli także lekkomyślni, o czym świadczy chociażby urządzanie zajazdów na sąsiada w czasie realnego zagrożenia ze strony Rosji.

Podsumowując, Mickiewicz na kartach swego eposu ukazał dualizm szlachty. Opisał ją w sposób krytyczny i realistyczny. Zaprezentował zarówno ich zalety, jak i wady. Ukazał także jej sarmatyzm, przejawiający się w zamiłowaniu do tradycji, gościnności czy kulcie wolności. Autor nieco wyidealizował niektórych bohaterów, dzięki czemu utworowi można przypisać funkcję terapeutyczną. To swego rodzaju mit kompensacyjny „ku pokrzepieniu serc”. Postacie zostały przez wieszcza wykreowane do rangi wielkich bohaterów romantycznych, herosów, walczących w obronie ojczyzny.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Wizerunek kraju lat dziecinnych w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza. Interpretując podane fragmenty rozważ związek doświadczeń emigracyjnych z obrazem utraconej ojczyzny. Wnioski z analizy odnieś do całej epopei.

Autor w epilogu wyraża swoje uczucia, jakie w nim dominują. Powraca w swoich rozważaniach do ojczyzny lat dziecinnych. Przedstawia ją z wielkim uczuciem i wzruszeniem mając nadzieję, że jeszcze kiedyś wróci do ojczyzny. Życie dla Adama poz...

Język polski

Obraz dworu w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza i „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej.

Dworek szlachecki stał się w literaturze polskiej symbolem. Jest integralnym elementem wielu utworów, które stanowią dziedzictwo kulturowe narodu. Czytane przez kolejne pokolenia Polaków dzieła kultywują polskie tradycje, uczą patriotyzmu i...

Język polski

Obraz dworu w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza i „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej.

Dworek szlachecki stal sie w literaturze polskiej symbolem. Jest integralnym elementem wielu utworów, które stanowia dziedzictwo kulturowe narodu. Czytane przez kolejne pokolenia Polaków dziela kultywuja polskie tradycje, ucza patriotyzmu i milos...

Język polski

Wizerunek kraju lat dziecinnych w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza. Interpretując epilog rozważ związek doświadczeń emigracyjnych z obrazem utraconej ojczyzny. Wnioski z analizy odnieś do całej epopei.

Epopeja, inaczej „epos”, jest z definicji utworem poetyckim należącym do epiki, opisującym bohaterskie czyny na tle historycznym. „Pan Tadeusz” Adama Mickiwicza nazywany jest epopeją narodową, ponieważ niewątpliwie jest dziełem liter...

Język polski

Porównanie ujęć tańca w "Panu Tadeuszu" Mickiewicza i w "Weselu" Wyspiańskiego.

Wyjaśnij metaforyczny charakter tańca w oparciu o przytoczone fragmenty: "Pan Tadeusz" (księga XII wers 761-807, 826-833) oraz "Wesele" (akt III scena 37)
.
Taniec to jedna z najbardziej powszechnych form rozrywki. Tow...