PROSZE O ROZWIAZANIE TYCH ZADAN. SPR GEO-EUROPA grupa b Poniższy test składa się z 16 zadań. Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów możliwą do uzyskania za prawidłową odpowiedź. Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 32 punkty.
PROSZE O ROZWIAZANIE TYCH ZADAN. SPR GEO-EUROPA grupa b
Poniższy test składa się z 16 zadań. Przy każdym poleceniu podano
liczbę punktów możliwą do uzyskania za prawidłową odpowiedź.
Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 32 punkty.
1. Podaj nazwy obiektów geograficznych, zaznaczonych na mapie konturowej symbolami. (0–3 p.)
Krainy geograficzne:
A. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
B. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rzeki:
a. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. b. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Morza/zatoki:
I. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Uzupełnij tabelę, wpisując cyfry, którymi zaznaczono na mapie konturowej z zadania 1 skrajne punkty Europy.
Ujście Bajdaraty Przylądek Nordkyn
3. Podaj nazwę najdłuższej rzeki Europy.
(0–1 p.)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Podkreśl zdania dotyczące Europy. (0–2 p.)
a) Najwyższym szczytem tego kontynentu jest Mont Blanc.
b) Jest najmniejszym kontynentem na Ziemi.
c) Południowe krańce tego kontynentu porasta makia.
d) Wschodnie wybrzeża tego kontynentu znajdują się w zasięgu oddziaływania Prądu Labradorskiego.
5. Podkreśl nazwy państw powstałych po rozpadzie Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich. (0–1 p.)
Ukraina, Kosowo, Estonia, Czarnogóra
6. Podaj nazwy państw, których kontury przedstawiono poniżej. (0–2 p.)
a) ……………………… b) ……………………….
7. Na podstawie poniższej piramidy płci i wieku podkreśl w zdaniach prawdziwe informacje.
(0–2 p.)
Piramida płci i wieku przedstawia społeczeństwo stare / młode. Świadczy o tym szeroka / wąska podstawa piramidy oznaczająca duży / mały udział najmłodszych grup wiekowych w społeczeństwie oraz stosunkowo szeroki / wąski wierzchołek piramidy oznaczający duży udział ludności w starszym wieku.
8. Wymień trzy czynniki wpływające na znaczną długość życia mieszkańców Europy. (0–3 p.)
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9. Wpisz obok zdania prawdziwego literę P, a obok fałszywego – literę F. (0–2 p.)
a) Niemal 3/4 Europejczyków żyje w miastach. . . . . . .
b) W Szwajcarii obowiązuje tylko jeden język
urzędowy. . . . . . .
c) Europa należy do najgęściej zaludnionych regionów świata. . . . . . .
d) Zdecydowana większość mieszkańców Europy wyznaje islam. . . . . . .
10. Podkreśl nazwy krajów skandynawskich.
(0–2 p.)
Słowenia, Islandia, Szwajcaria, Finlandia, Liechtenstein, Norwegia, Niemcy, Dania
11. Kraje skandynawskie położone są na półwyspach i wyspach. Wyjaśnij na przykładzie, w jaki sposób takie położenie wpływa na gospodarczą działalność człowieka w tych państwach. (0–2 p.)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12. Uzupełnij poniższy schemat tak, aby prawidłowo przedstawiał układ pięter klimatyczno-roślinnych w Alpach. (0–2 p.)
A. Piętro subalpejskie.
B. Piętro niwalne.
C. Piętro pogórza.
D. Piętro leśne.
E. Piętro alpejskie.
13. Na podstawie poniższego klimatogramu podaj dwie cechy klimatu śródziemnomorskiego sprzyjające rozwojowi turystyki w krajach Europy Południowej. (0–2 p.)
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
14. Uzupełnij tabelę, wpisując we właściwe miejsca walory turystyczne Europy Południowej wybrane spośród wymienionych poniżej.
(0–2 p.)
urozmaicona rzeźba terenu, rozbudowana sieć komunikacyjna, liczne imprezy kulturalne, duże usłonecznienie, liczne zabytki architektoniczne
Walory przyrodnicze Walory kulturowe
15. Wymień trzy cechy środowiska naturalnego Francji sprzyjające rozwojowi rolnictwa. (0–3 p.)
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
16. Wyjaśnij znaczenie poniższego terminu.
(0–2 p.)
Plon – .. . .. . . . . . . .. . .. . . . . . . .. . .. . . . . . . .. . .. . . . . . . .. . .. . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
.. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . .. . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
.. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . .. . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . .. . . . . . . . . . . . . . . . . .
.. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . .. . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . .. . . . . . .. .
.. . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . .. . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .
.. . . . . . . . .. . .. . . . . . .. . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . .. . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . .. .
daje 30 punktow. prosze o szybka pomoc :)