1. Zbuduj z podanych zdań pojedynczych zdania złożone. W każdej luce wpisz wskazane wypowiedzenie złożone utworzone z podanych zdań pojedynczych. Nie zmieniaj szyku zdań składowych i pamiętaj o odpowiedniej interpunkcji. Adam Mickiewicz nie miał nadzi

1. Zbuduj z podanych zdań pojedynczych zdania złożone. W każdej luce wpisz wskazane wypowiedzenie złożone utworzone z podanych zdań pojedynczych. Nie zmieniaj szyku zdań składowych i pamiętaj o odpowiedniej interpunkcji. Adam Mickiewicz nie miał nadziei na powrót do ojczyzny. Nostalgia stała się natchnieniem do napisania epopei narodowej. a)zdanie złożone współrzędnie łączne b)zdanie złożone współrzędnie wynikowe c)zdanie podrzędnie złożone okolicznikowe przyczyny 2. Rozpoznaj rodzaje zdań podrzędnie złożonych. Wpisz w odpowiednie luki pod każdym przykładem numer, którym oznaczono zdanie nadrzędne, i dokończenie pełnej nazwy zdania podrzędnego. a) (1) Gdy pewnego razu Herakles szedł ścieżką przez las, (2) spotkał dwie boginie: Cnotę i Rozkosz. ...; zdanie podrzędne ... b) (1) Każda z nich namawiała go, (2) aby wybrał jej ścieżkę. ... ; zdanie podrzędne ... c)(1) Młodzieniec nie wybrał Rozkoszy, (2) choć obiecywała mu uciechy i radości życia. ...; zdanie podrzędne... d)(1) Wybrał Cnotę, (2) która mówiła o drodze pełnej trudów i cierni. ... ; zdanie podrzędne ... e)(1) Zgodnie z jej obietnicą Heraklesa czekała wieczna sława i nieśmiertelność, (2) jeśli tylko odważy się on pokonywać trudy i zwalczać własne słabości. ...; zdanie podrzędne... 3. Przekształć podkreślone fragmenty zdań pojedynczych na odpowiednie części składowe zdań złożonych. W luce pod każdym zdaniem pojedynczym zapisz odpowiednie wypowiedzenie złożone. Tam, gdzie to konieczne, wstaw przecinek. Zachowaj układ treści. a) Pomimo przewagi potężnego Rotgiera Zbyszko z Bogdańca stanął z nim do pojedynku. -... b) Skawiński w swojej latarni przestał marzyć o powrocie do kraju. - ... c) Cześnik śmiał się z Papkina z powodu jego próżności. -... 4. Podane zdania pojedyncze przekształć w wypowiedzenia złożone z imiesłowowym równoważnikiem zdania, tak aby powstała z nich logiczna historia. Wpisz w każdą lukę odpowiednie wypowiedzenie. Nie zmieniaj kolejności zdań składowych. a)Wysłuchałem wypowiedzi chorych dzieci o ich marzeniach. Zadzwoniłem do znajomego dyrektora dużej firmy. -... b)Przygotowałem projekt. Umówiłem się na spotkanie. -... c)Przedstawiłem plan działania. Poprosiłem dyrektora o pomoc w realizacji projektu. -... 5. Przekształć podane zdania pojedyncze w odpowiednie wypowiedzenia złożone. Wpisz w każdą lukę zdanie złożone zgodne z podanym opisem. Jeżeli to potrzebne, wstaw przecinki. a)Pewnej nocy Orfeusz samotnie wędrował przez las. Zobaczył orszak tancerek boga Dionizosa. -... (zdanie podrzędnie złożone z imiesłowowym równoważnikiem zdania) b)Po ujrzeniu śpiewaka rzuciły się na niego. Rozszarpały go. Jego szczątki rozrzuciły w rzekach i morzu. -... (imiesłowowy równoważnik zdania, trzy zdania współrzędne łączne) c) Martwe usta Orfeusza wciąż śpiewały. Lira wydawała żałosne dźwięki. Wciąż poruszała słuchaczy. -... (dwa zdania współrzędne łączne bezspójnikowe, imiesłowowy równoważnik zdania) d)Nawet Zeus był poruszony. Umieścił lirę Orfeusza na niebie jako konstelację. Czcił jego pamięć. -... (zdanie główne, zdanie współrzędne wynikowe, imiesłowowy równoważnik zdania) Liczę na szybką odpowiedź! ;D Daje naj ! ;)
Odpowiedź

O siema .. kumplu z klasy ! xd :)

Dodaj swoją odpowiedź