PROSZE O POMOC NIE UMIEM TEGO !!!: Test a Zróbmy teatr! Test sprawdzający umiejętność czytania ze zrozumieniem podsumowujący III rozdział „Kulisy i deski” z podręcznika „Teraz polski! 5” 1. Przeczytaj uważnie teksty i zadania. 2. Rozwiązania zapi
PROSZE O POMOC NIE UMIEM TEGO !!!:
Test a
Zróbmy teatr!
Test sprawdzający umiejętność czytania ze zrozumieniem podsumowujący III rozdział
„Kulisy i deski” z podręcznika „Teraz polski! 5”
1. Przeczytaj uważnie teksty i zadania.
2. Rozwiązania zapisuj długopisem albo piórem. Nie używaj korektora.
3. W zadaniach 1.–4., 11., 14., 20. podane są cztery odpowiedzi: A, B, C, D. Wybierz tylko jedną z nich i zamaluj kratkę z odpowiadają¬cą jej literą w karcie odpowiedzi.
4. Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi. Jeśli się pomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem, a następnie zamaluj kratkę z literą oznaczającą właściwą odpowiedź.
5. Rozwiązania pozostałych zadań zapisz w wyznaczonych miejscach.
6. Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów, jaką uzyskasz za udzielenie właściwej odpowiedzi. Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 40 punktów.
Tekst 1
Anna Onichimowska
Krzysztofa Pączka droga do sławy
Fragment
Ja obejrzałem za to całe przedstawienie do końca i byłem okropnie z siebie dumny, bo mówili cały czas wierszem i nie zawsze wiedziałem dokładnie, o co chodzi, ale i tak mi się podobało. Stroje mi się podobały i to, że ktoś coś takiego długachnego napisał wierszem i że aktorzy to wszystko spamiętali i żaden się nie pomylił.
Myślałem sobie wtedy i teraz właściwie też o tym myślę, że można by zostać aktorskim gwiazdorem. Cały dzień nic się nie robi, a wieczorem idzie się do teatru, przebiera się w różne fajne stroje, perukę też często się zakłada i już się jest kimś innym – raz jakimś rycerzem, raz królem, raz pięknym panem, za którym szaleją kobiety... [...]
A to jest bardzo ważne, żeby się w rolę wczuć. Jak w pierwszej klasie dawaliśmy kiedyś przedstawienie, ciągle nam to pani powtarzała. Ale ja wtedy nie mogłem się za bardzo wczuwać, bo grałem chrzan. Nawet trochę się ze mnie niektórzy śmiali, że niby Pączek
z chrzanem i takie różne rzeczy. Ale nie o tym chciałem pisać. Bo ja grałem w takim dramatycznym, to znaczy udramatycznionym czy udramatyzowanym – nie wiem, jak się to mówi – wierszu o warzywach. Oprócz mnie był też kalafior, burak, marchewka, cebula, szczypiorek i jeszcze różne inne były role warzywne, ale więcej to nie pamiętam.
Mieliśmy kostiumy z karbowanej bibuły i trzeba było bardzo uważać, żeby się nie podrzeć. Więc to też była trochę odpowiedzialna i wymagająca zdolności rola.
Bo na przykład Bartek grał w tym samym przedstawieniu szczypiorek i wcale się nie sprawdził. Najpierw prawie cały się podarł, jeszcze zanim zdążył wystąpić, a potem tak go to rozśmieszyło, że nie mógł się od tego śmiechu powstrzymać i to akurat wtedy, jak miał wychodzić na scenę. I wszyscy na widowni zaczęli się śmiać, jak się pokazał, a w tym miejscu żaden śmiech publiczności nie był przewidziany, bo w tekście nie było nic śmiesznego.
Ale ja się im nie dziwię. Bartek nawet w całym kostiumie nie był specjalnie podobny do szczypiorku, a wtedy to nie był podobny już w ogóle do niczego – ani do szczypiorku, ani nawet do siebie samego nie był podobny. Z ubrania zwieszały mu się porwane kawałki jakichś papierowych szmat, zielonych zresztą, i aż piszczał ze śmiechu. A w końcu aktor grający warzywo powinien wykazać więcej opanowania.
Kłopot był z tym okropny, bo właśnie Anka grająca przekupkę miała sprzedać jakiejś klientce – Bartka, to znaczy niby szczypiorek, i bardzo go zachwalała – a tu taki numer. I ta klientka, mimo że według tekstu miała go kupić bez żadnych kłopotów, powiedziała, że takiego szczypiorku do ust nie weźmie, i powiedziała to zupełnie swoimi słowami, nic nie rymując. I zeszła ze sceny. Co się działo! Najpierw wybiegła za nią Anka i chciała ją wciągnąć z powrotem na scenę, i tak się tam kotłowały za zasłoną, i narobiły takiego rumoru, że trzeba było ogłosić przerwę. A po przerwie już o żadnym szczypiorku nie było mowy.
I nawet na zakończenie, jak wychodzili wszyscy aktorzy i się kłaniali, to Bartka wśród nich nie było.
1. Przedstawienie, które oglądał Pączek, było 1 p.
A. nieciekawe.
B. bardzo długie.
C. zabawne.
D. przerażające.
2. Anka grała rolę 1 p.
A. cebuli.
B. klientki.
C. przekupki.
D. marchewki.
3. Według Pączka aktor 1 p.
A. nic nie musi robić i zawsze nosi perukę.
B. nic nie musi robić i może wcielać się w różne role.
C. mówi z pamięci długie wiersze i jest przystojny.
D. podoba się publiczności i często się przebiera.
4. Strój Bartka miał kolor 1 p.
A. niebieski.
B. zielony.
C. żółty.
D. czerwony.
5. Wstaw literę P w kratki obok zdań prawdziwych, a literę F – przy zdaniach fałszywych. 2 p.
Didaskalia to inaczej wypowiedzi bohaterów dramatu.
Dramat najczęściej dzieli się na akty.
Sufler to osoba, która zajmuje się przedmiotami pojawiającymi się w przedstawieniu.
Dramat to utwór przeznaczony do wystawienia na scenie.
6. Poradź swoim rówieśnikom, jak powinni zachowywać się w teatrze. Użyj trzech zdań rozkazujących. 3 p.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
7. Wyjaśnij, co oznacza słowo scena w pierwszym zdaniu, a co – w drugim. 2 p.
Po chwili aktor wyszedł na scenę.
W scenie drugiej aktor śpiewa piękną pieśń.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
8. Przekształć podane zdania, zastępując podkreślone wyrazy odpowiednimi sformułowaniami z ramki. 5 p.
Jeden z aktorów zapomniał tekstu i musiał szybko coś wymyślić.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Bardzo się ucieszyliśmy na wieść o wycieczce do teatru.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Gra utalentowanej aktorki wywołała podziw u widzów.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Dekoracje zmieniały się w błyskawicznym tempie.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Nagle aktorzy weszli na widownię – gdy się odwróciłem, zobaczyłem przed sobą człowieka w średniowiecznej zbroi.
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
9. Do podkreślonych słów dopisz wybrane z ramki wyrazy bliskoznaczne. 2 p.
Najpierw wybiegła za nią Anka i chciała ją wciągnąć z powrotem na scenę, i tak się tam kotłowały za zasłoną, i narobiły takiego rumoru, że trzeba było ogłosić przerwę.
zasłona – _______________________ rumor – _______________________
10. Wypisz ze zdania dwa przymiotniki i uzupełnij tabelę. 2 p.
Najwspanialszym elementem przedstawienia były piękne dekoracje.
Przymiotnik Przypadek Liczba Rodzaj Stopień przymiotnika
11. Stopień wyższy przymiotnika występującego w zdaniu: Ta sztuka była okropna, to 1 p.
A. okropnie.
B. kłopotliwa.
C. okropniejsza.
D. najokropniejsza.
12. Utwórz stopień najwyższy podanych przymiotników. 4 p.
szeroki – _________________________________________
krzywy – _________________________________________
piękny – _________________________________________
ciężki – __________________________________________
13. Uzupełnij zdania podanymi przymiotnikami w stopniu wyższym. 2 p.
Drugi akt spektaklu był ______________________ od pierwszego – trwał zaledwie 15 minut.
Mój ulubiony aktor jest ______________________ ode mnie o 20 centymetrów.
Podobno najnowsze przedstawienie w Teatrze Wielkim jest zdecydowanie ______________________ od poprzedniego.
Po chwili aktorzy zaczęli poruszać się ______________________ krokiem.
14. Nieregularnie stopniuje się przymiotnik 1 p.
A. zły.
B. słaby.
C. zielony.
D. ciekawy.
15. Uzupełnij zdania podanymi w nawiasach związkami wyrazowymi we właściwej formie.
2 p.
W spektaklu grali (utalentowany aktor).
___________________________________________________________________________
Na scenę wyszły (sławna aktorka).
___________________________________________________________________________
Tekst 2
Jadwiga Jałowiec
Teatr z łyżki
Fragment
Jeśli drewnianej łyżce
dasz koronę ze srebra,
będzie z łyżki król dostojny.
[...]
Jeśli ozdobisz łyżkę
odrobiną wełny,
to będzie baran
siarki pełny.
Jeśli dasz drewnianej łyżce
miecz wystrugany z patyka,
będziesz miał dzielnego
krakowskiego szewczyka.
Teraz poproś mamę, tatę i brata
do najpiękniejszego
teatru świata.
16. Określ, kto jest adresatem wiersza. 1 p.
___________________________________________________________________________
17. Wypisz z utworu Teatr z łyżki dwie pary rymujących się wyrazów. Następnie zaznacz właściwe dokończenie zdania. 2 p.
___________________________________________________________________________
Rymy w wierszu Teatr z łyżki są dokładne / niedokładne.
18. Połącz każdy wyraz z literą, na którą wymienia się ó w wyrazie pokrewnym. 3 p.
pióro
skrócił •
•
• o
główka
siódmy •
• • e
• a
szóstka
róg •
•
19. Wstaw w luki literę u lub ó. Następnie ułóż uzupełnione wyrazy w kolejności alfabetycznej. 3 p.
zdr___j, serd___szko, wr___bel, mal___jesz, pr___ba, kosti___m, siatk___wka, scenari___sz
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
20. Jakiego znaku interpunkcyjnego brakuje w podanym fragmencie? 1 p.
Aktor krzyknął nagle w stronę widowni „Kto tak nabałaganił?!”.
A. Kropki.
B. Przecinka.
C. Dwukropka.
D. Myślnika.