chociaż na jedno odpowiedzcie : - rozpoznać na mapie hipsometrycznej niziny, wyżyny i góry oraz wymienić po 2 obszary nizinne, wyżynne, górzyste -wymienić pasy rzeźby terenu na obszarze Polski - -scharakteryzować wybrane krajobrazy Polski: nizinny, poj
chociaż na jedno odpowiedzcie :
- rozpoznać na mapie hipsometrycznej niziny, wyżyny i góry oraz wymienić po 2 obszary nizinne, wyżynne, górzyste
-wymienić pasy rzeźby terenu na obszarze Polski -
-scharakteryzować wybrane krajobrazy Polski: nizinny, pojezierny, nadmorski, wielkomiejski, przemysłowy -
-podać przykłady zależności między cechami krajobrazu a formami działalności człowieka; -
-wymienić formy ochrony przyrody stosowane w Polsce, wskazać na mapie parki narodowe, podać przykłady rezerwatów przyrody, pomników przyrody i wyjaśnić na czym polega ich ochrona -
-wymienić i scharakteryzować najważniejsze walory turystyczne Warszawy
-wymienić dwie najdłuższe rzeki w Polsce -
-opisać elementy doliny rzecznej posługując się schematycznym rysunkiem -
-wyjaśnić różnice między rzeką główną a dopływem
-rozpoznać na ilustracjach i scharakteryzować bieg rzeki: górny, środkowy i dolny
-wyjaśnić co to jest dorzecze-
-wyjaśnić, co to znaczy, że woda w Morzu Bałtyckim jest słonawa
-wymienia czynniki decydujące o warunkach życia w morzu (falowanie, ilość światła, temperatura) -
-podać przykłady przystosowania zwierząt do życia w wodzie morskiej-
-odczytać z wykresu słupkowego zasolenie Morza Bałtyckiego-
-wyjaśnić, jak ryby chronią się przed drapieżnikami-
-wykonać rysunek prezentujący temperaturę wody w Morzu Bałtyckim latem i zimą-
-wskazać na mapie Polski i nazwać wybraną wyspę, półwysep i zatokę leżącą na polskim wybrzeżu Morza Bałtyckiego
-wymienić charakterystyczne elementy wybrzeży wysokiego i niskiego -
-wyjaśnić, co to jest wyspa, półwysep, zatoka---
wyjaśnić, jak powstają: klif, plaża, mierzeja, wydma
-wskazać na mapie Polski parki narodowe leżące w pasie pobrzeży i podać ich nazwy-
-wyjaśnić mechanizm powstawania jezior przybrzeżnych-
-wykazać zależność między rolniczym krajobrazem Żuław Wiślanych a madami-
-wskazać na mapie Polski największe porty (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście) i podać ich nazwy---
-wyjaśnić, co to jest pojezierze -
-wskazać na mapie Polski i nazwać Pojezierze Mazurskie
-podać nazwę największego polskiego jeziora -
-wyjaśnić znaczenie pojęcia epoka lodowcowa -
-wymienić 2 przykłady śladów, pozostawionych przez lądolód w pasie pojezierzy -
-wskazać na mapie Polski i podać nazwy jezior leżących w pasie pojezierzy: największych (Śniardwy, Mamry, Miedwie, Jeziorak) i najgłębszych (Hańcza, Drawsko, Wigry, Wdzydze) -
-wyjaśnić wpływ lądolodu na powstanie pasa pojezierzy -
-omówić walory przyrodnicze i turystyczne Pojezierza Mazurskiego-
-wymienić niziny wchodzące w skład pasa Nizin Środkowopolskich -
-wskazać na mapie Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań
-wyjaśnić rolę Wisły, Narwi i Bugu w powstaniu Kotliny Warszawskiej-
-wyjaśnić, co sprzyja rozwojowi rolnictwa w południowej części Niziny Mazowieckiej-
jutro spr nic nie umiem