Wolne kolo pojawia sie nie tylko w ciagniku siodlowym , ale bylo w np. Syrence, --> wczesniej najczesciej w dwusuwach. Ogolnie w pojazdach z tego typu sprzeglami/skrzyniami chodzi o niejako "odpiecie/odlaczenie" napedu , uniemozliwiajac hamowanie silnikiem (w Syrence na kazdym biegu, ale w innych moze to byc konkretny bieg) - co ma miejsce w pojazdach bez wolnego kola - po puszczeniu pedalu gazu na biegu nastepuje hamowanie silnikiem (a w hybrydach czesto dodatkowo proces ladowania baterii) . Funkcja ta ma albo zapobiegac zniszczeniu/niadmiernego zuzyciu silnika, albo tez niejako dodac kolejna opcje umozliwiajaca lepsza/wygodniejsza kontrole nad pojazdem w pewnych sytuacjach. Wolne kolo umozliwia toczenie sie pojazdu bez napedzania go, co moze byc pomocne w np. przypadku ciagnikow siodlowych np.ze skrzynia i-Shift, ktora umozliwia toczenie sie zestawu mimo zapietego biegu, a dzieki temu jego lepsza kontrole.
Co oznacza funkcja wolnego koła w ciągniku siodłowym
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź